Feedback
x

Feedback

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De impact van dyscalculie

Heeft u zich wel eens afgevraagd hoe het is om dyscalculie te hebben en welke impact dit
kan hebben op uw functioneren? In deze workshop laten we u ervaren hoe het is om te leven
en leren met dyscalculie en wat dit betekent voor uw rol als leerkracht in de klas.

Over deze cursus
Data en locaties
Kosten
Aanmelden

Praktische informatie

Duur

4 uur

Locatie en data

In overleg met het team

Individueel: volgt

Kosten

Teams: 1200 euro

Individueel:  90 euro per persoon

Naar het cursusoverzicht

Het doel van deze cursus is om onderwijsprofessionals te laten ervaren welke impact dyslexie heeft op het leven van een leerling en hun ouders. Leerkrachten leren vervolgens hoe je psycho-educatie kunt toepassen in de klas. Het G-schema wordt aangeleerd als middel om leerlingen te begeleiden die een negatief zelfbeeld hebben als gevolg van dyscalculie.

Deze cursus staat in het teken van het beleven van dyscalculie en de sociaal-emotionele gevolgen die dit kan hebben voor kinderen en volwassenen. Door middel van ervaringsoefeningen, worden leerkrachten zo dicht mogelijk bij het gevoel gebracht dat leerlingen met dyscalculie ervaren in hun welbevinden bij het lezen en spellen. Door deze ervaringsoefeningen, gecombineerd met zelf gemaakte videobeelden van interviews met kinderen én volwassenen met dyscalculie, wordt benadrukt dat erkenning en een goede begeleiding van leerlingen met dyscalculie van groot belang is. Vervolgens wordt een vertaalslag gemaakt naar het belang van psycho-educatie en de inzetbaarheid hiervan in de klassensituatie. Als er bij een kind sprake is van dyslexie kan dit op veel gebieden invloed hebben, zoals op sociaal emotioneel gebied. Leerkrachten en/of IB-ers leren met het kind in gesprek gaan en krijgen hierbij praktische handvatten aangereikt. Door middel van het G-schema wordt een methode aangeboden om aan de slag te gaan met kinderen die een negatief zelfbeeld hebben als gevolg van een stoornis.
Deze cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten, die ieder 2 uur duren.

De eerste bijeenkomst heeft als ondertitel: ‘ervaringsworkshop met psycho-educatie en praktische tips.’ Deze bijeenkomst bestaat uit een 1/2 uur theorie en 1 1/2 uur praktijkopdrachten, met een pauze tussendoor.

De tweede bijeenkomst heeft als ondertitel: ‘gebeurtenis, gedachte, gevoel en gedrag (G-schema)’ en gaat dan ook dieper in op het leren gebruiken van het G-schema. De verdeling tussen theorie en praktijk is gelijk aan bijeenkomst 1.

Deze cursus:

  • duurt 4 uur (2 uur per deelcursus)
  • deze cursus is geaccrediteerd bij het Register Leraar voor 4RU
  • bevat een certificaat dat wordt afgegeven na het volgen van de cursus
  • biedt studiemateriaal dat is inbegrepen. De presentatie is ook achteraf beschikbaar voor de cursist.

 

 

Data en (externe) locatie nader te bepalen in overleg met het team.

Individueel

Houd onze agenda in de gaten of laat het ons weten als je interesse hebt.

 

In company

De teamprijs is 1200 euro* op basis van maximaal 20 personen. Bij afname van alleen deel 1 is de teamprijs 600 euro*.

Individueel

  • € 90,- per persoon per cursus, te betalen per factuur. De inschrijving is definitief na betaling. Er wordt geen BTW in rekening gebracht.
  • Let op: er zijn minimaal 10 aanmeldingen nodig voor definitieve doorgang en maximaal 20 aanmeldingen per cursus (indien meer aanmeldingen dan mogelijk een extra bijeenkomst).

* Prijswijzigingen voorbehouden

 

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!

De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu ...

Lees het verhaal van Ellemijn

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij het RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

Vanaf het schooljaar 2017-2018 is Caitlyn begonnen aan haar dyslexiebehandeling bij het RID in Almere. Inmiddels zijn wij 8 maanden verder en merken wij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

"Diëm hoeft niet altijd meer te gokken, maar weet steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakt hem een stuk zelfverzekerder."

Sinds maart 2017 is Diëm, 9 jaar, in behandeling bij het RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie