Feedback
x

Feedback

De impact van dyscalculie

Heeft u zich wel eens afgevraagd hoe het is om dyscalculie te hebben en welke impact dit
kan hebben op uw functioneren? In deze workshop laten we u ervaren hoe het is om te leven
en leren met dyscalculie en wat dit betekent voor uw rol als leerkracht in de klas.

Over deze cursus
Data en locaties
Kosten
Aanmelden

Praktische informatie

Duur

2 uur per deelcursus (2 bijeenkomsten).

Locatie

Teams: in overleg met het team.

Individueel: volgt

Kosten

Teams: 400 euro per deelcursus.

Individueel: € 90,- per persoon per cursus.

Naar het cursusoverzicht

Het doel van deze cursus is om onderwijsprofessionals te laten ervaren welke impact dyslexie heeft op het leven van een leerling en hun ouders. Leerkrachten leren vervolgens hoe je psycho-educatie kunt toepassen in de klas. Het G-schema wordt aangeleerd als middel om leerlingen te begeleiden die een negatief zelfbeeld hebben als gevolg van dyscalculie.

Deze cursus staat in het teken van het beleven van dyscalculie en de sociaal-emotionele gevolgen die dit kan hebben voor kinderen en volwassenen. Door middel van ervaringsoefeningen, worden leerkrachten zo dicht mogelijk bij het gevoel gebracht dat leerlingen met dyscalculie ervaren in hun welbevinden bij het lezen en spellen. Door deze ervaringsoefeningen, gecombineerd met zelf gemaakte videobeelden van interviews met kinderen én volwassenen met dyscalculie, wordt benadrukt dat erkenning en een goede begeleiding van leerlingen met dyscalculie van groot belang is. Vervolgens wordt een vertaalslag gemaakt naar het belang van psycho-educatie en de inzetbaarheid hiervan in de klassensituatie. Als er bij een kind sprake is van dyslexie kan dit op veel gebieden invloed hebben, zoals op sociaal emotioneel gebied. Leerkrachten en/of IB-ers leren met het kind in gesprek gaan en krijgen hierbij praktische handvatten aangereikt. Door middel van het G-schema wordt een methode aangeboden om aan de slag te gaan met kinderen die een negatief zelfbeeld hebben als gevolg van een stoornis.
Deze cursus bestaat uit 2 bijeenkomsten, die ieder 2 uur duren.

De eerste bijeenkomst heeft als ondertitel: ‘ervaringsworkshop met psycho-educatie en praktische tips.’ Deze bijeenkomst bestaat uit een 1/2 uur theorie en 1 1/2 uur praktijkopdrachten, met een pauze tussendoor.

De tweede bijeenkomst heeft als ondertitel: ‘gebeurtenis, gedachte, gevoel en gedrag (G-schema)’ en gaat dan ook dieper in op het leren gebruiken van het G-schema. De verdeling tussen theorie en praktijk is gelijk aan bijeenkomst 1.

Deze cursus:

  • duurt 2 uur per deelcursus (incl. studiebelasting)
  • deze cursus is ter validatie aangeboden bij het Register Leraar
  • bevat een certificaat dat wordt afgegeven na het volgen van de cursus
  • biedt studiemateriaal dat is inbegrepen. De presentatie is ook achteraf beschikbaar voor de cursist.

 

 

Data en (externe) locatie nader te bepalen in overleg met het team.

Individueel

Data en locaties

Informatie over data en locaties volgt binnenkort.

Belangrijke informatie per cursus:

  • Minimaal 10 aanmeldingen nodig voor definitieve doorgang en maximaal 20 aanmeldingen per cursus (indien meer aanmeldingen dan mogelijk een extra bijeenkomst).
  • De RID Academie is CRKBO-gecertificeerd.
  • Accreditatie: deelname aan een van deze cursussen zal worden beloond met 3 RU (registeruren). Er wordt een certificaat afgegeven na deelname.

 

In company

De teamprijs is 400 euro per deelcursus, op basis van maximaal 20 personen. Bij 2 bijeenkomsten is de teamprijs dus 800 euro*.

Individueel

  • € 90,- per persoon per cursus, te betalen per factuur. De inschrijving is definitief na betaling. Er wordt geen BTW in rekening gebracht.
  • Let op: er zijn minimaal 10 aanmeldingen nodig voor definitieve doorgang en maximaal 20 aanmeldingen per cursus (indien meer aanmeldingen dan mogelijk een extra bijeenkomst).

* Prijswijzigingen voorbehouden

 

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!

De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu ...

Lees het verhaal van Ellemijn

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie