Feedback
x

Feedback

Iedere leerkracht zal ermee te maken hebben: een leerling met dyscalculie in de klas. Maar wat kunt u in praktische zin betekenen voor deze leerling? Welke aanpassingen en keuzes kunt u maken op het gebied van begeleiding bij het rekenen, mogelijke aanpassingen bij toetsen en in de communicatie richting ouders en het voortgezet onderwijs? Op al uw praktische vragen een antwoord.

Over deze cursus
Data en locaties
Kosten
Aanmelden

Praktische informatie

Duur

2 uur per deelcursus.

Locatie

In overleg.

Kosten

400 euro per deelcursus.

Naar het cursusoverzicht

Leerkrachten, IB-ers en rekenspecialisten krijgen in deze cursus meer kennis over dyscalculie, de kenmerken, het signaleren en de gevolgen ervan. Ze leren welke hulp, begeleiding en aanpassingen nodig zijn bij kinderen met (een vermoeden van) dyscalculie, zodat leerlingen met deze ernstige rekenstoornis zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen op school zodat kinderen met deze rekenstoornis zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen op school.

Inhoud:
In deze cursus wordt ingegaan op de theorie over ernstige rekenproblemen en dyscalculie, gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Het protocol Ernstige Rekenwiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) komt hierbij aan bod. Naast de theorie wordt aandacht besteed aan de praktische toepassing hiervan in de klas.

Er wordt ingegaan op de vraag wat dyscalculie precies is, hoe je het kunt signaleren in de klas en welke begeleiding nodig is voor deze leerlingen. Er wordt besproken hoe je als leerkracht extra hulp kunt bieden (het handelingsmodel en het model van de hoofdfasen worden als uitgangspunt hierbij gebruikt) en welke compenserende en dispenserende maatregelen ingezet kunnen worden voor leerlingen met dyscalculie. Ook het omgaan met de rekentoetsen en het werken met referentieniveaus komt aan bod. Ook gaan we in op het maken van afspraken op schoolniveau voor kinderen met dyscalculie.

Theorie wordt afgewisseld met video-fragmenten en praktische opdrachten over wat dyscalculie precies is, hoe je kunt onderscheiden van rekenproblemen met een andere oorzaak en hoe je het kunt signaleren in de klas. Met video-fragmenten wordt het een en ander verhelderd. Het model van de hoofdfasen en het handelingsmodel uit het ERWD wordt besproken als middel voor het analyseren van rekenproblemen en het inzetten van extra hulp in de klas. Verschillende rekenmaterialen worden besproken en laten zien die daarbij gebruikt kunnen worden. Vervolgens gaan leerkrachten in groepen een uur praktisch aan de slag om de verschillende materialen te koppelen aan de handelingsniveaus van het handelingsmodel. Hierna volgt een pauze. Na de pauze volgt weer een uur theorie over de gevolgen van dyscalculie, de mogelijke aanpassingen en begeleiding op groeps- en schoolniveau. Het aanpassen van de rekendoelen, werken met referentieniveaus en het projekt passende perspectieven komt aan bod. Ook wordt ingegaan op het maken van afspraken rondom kinderen met dyscalculie op school en het gebruik van een dyscalculiekaart. Tenslotte is er weer een praktijkopdracht van een uur, waarbij de leerkrachten met een casus uit hun eigen praktijk aan de slag gaan.

Deze cursus:

  • duurt 2 uur per deelcursus (incl. studiebelasting)
  • is ter validatie aangeboden bij register leraar
  • bevat een certificaat dat wordt afgegeven na het volgen van de cursus
  • biedt studiemateriaal dat is inbegrepen. De presentatie is ook achteraf beschikbaar voor de cursist.

 

Individuele cursus

Locatie: RID Amersfoort (Stadsring 47)
Datum: dinsdag 21 november 2017
Tijd: 15.00-17.30 uur

Over deze  cursus:

  • 90 euro per persoon
  • Minimaal 10 aanmeldingen nodig voor definitieve doorgang en maximaal 20 aanmeldingen per cursus (indien meer aanmeldingen dan mogelijk een extra bijeenkomst).
  • De RID Academie is CRKBO-gecertificeerd.
  • Accreditatie: deelname aan een van deze cursussen zal worden beloond met 3 RU (registeruren). Er wordt een certificaat afgegeven na deelname.


Aanmelden voor de individuele cursus kan door te mailen naar academie@rid.nl o.v.v. Inschrijving Dyscalculie en nu? te Amersfoort.  

In company

De teamprijs is 400 euro per deelcursus, op basis van maximaal 20 personen. Bij 2 bijeenkomsten is de teamprijs dus 800 euro*.

* Prijswijzigingen voorbehouden

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!

De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu ...

Lees het verhaal van Ellemijn

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie