Iedere leerkracht zal ermee te maken hebben: een leerling met dyscalculie in de klas. Maar wat kunt u in praktische zin betekenen voor deze leerling? Welke aanpassingen en keuzes kunt u maken op het gebied van begeleiding bij het rekenen, mogelijke aanpassingen bij toetsen en in de communicatie richting ouders en het voortgezet onderwijs? Op al uw praktische vragen een antwoord.

Over deze cursus
Data en locaties
Kosten
Aanmelden

Praktische informatie

Duur

4 uur

Locatie en data

In overleg met het team

Kosten

1200 euro

Naar het cursusoverzicht

Leerkrachten, IB-ers en rekenspecialisten krijgen in deze cursus meer kennis over dyscalculie, de kenmerken, het signaleren en de gevolgen ervan. Ze leren welke hulp, begeleiding en aanpassingen nodig zijn bij kinderen met (een vermoeden van) dyscalculie, zodat leerlingen met deze ernstige rekenstoornis zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen op school zodat kinderen met deze rekenstoornis zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen op school.

Inhoud:
In deze cursus wordt ingegaan op de theorie over ernstige rekenproblemen en dyscalculie, gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Het protocol Ernstige Rekenwiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) komt hierbij aan bod. Naast de theorie wordt aandacht besteed aan de praktische toepassing hiervan in de klas.

Er wordt ingegaan op de vraag wat dyscalculie precies is, hoe je het kunt signaleren in de klas en welke begeleiding nodig is voor deze leerlingen. Er wordt besproken hoe je als leerkracht extra hulp kunt bieden (het handelingsmodel en het model van de hoofdfasen worden als uitgangspunt hierbij gebruikt) en welke compenserende en dispenserende maatregelen ingezet kunnen worden voor leerlingen met dyscalculie. Ook het omgaan met de rekentoetsen en het werken met referentieniveaus komt aan bod. Ook gaan we in op het maken van afspraken op schoolniveau voor kinderen met dyscalculie.

Theorie wordt afgewisseld met video-fragmenten en praktische opdrachten over wat dyscalculie precies is, hoe je kunt onderscheiden van rekenproblemen met een andere oorzaak en hoe je het kunt signaleren in de klas. Met video-fragmenten wordt het een en ander verhelderd. Het model van de hoofdfasen en het handelingsmodel uit het ERWD wordt besproken als middel voor het analyseren van rekenproblemen en het inzetten van extra hulp in de klas. Verschillende rekenmaterialen worden besproken en laten zien die daarbij gebruikt kunnen worden. Vervolgens gaan leerkrachten in groepen een uur praktisch aan de slag om de verschillende materialen te koppelen aan de handelingsniveaus van het handelingsmodel. Hierna volgt een pauze. Na de pauze volgt weer een uur theorie over de gevolgen van dyscalculie, de mogelijke aanpassingen en begeleiding op groeps- en schoolniveau. Het aanpassen van de rekendoelen, werken met referentieniveaus en het projekt passende perspectieven komt aan bod. Ook wordt ingegaan op het maken van afspraken rondom kinderen met dyscalculie op school en het gebruik van een dyscalculiekaart. Tenslotte is er weer een praktijkopdracht van een uur, waarbij de leerkrachten met een casus uit hun eigen praktijk aan de slag gaan.

Deze cursus:

  • duurt 4 uur
  • is geaccrediteerd bij register leraar voor 4RU
  • bevat een certificaat dat wordt afgegeven na het volgen van de cursus
  • biedt studiemateriaal dat is inbegrepen. De presentatie is ook achteraf beschikbaar voor de cursist.

 

 

Individuele inschrijving

Locatie: RID Breda
Datum: dinsdag 30 januari 2018
Tijd: 15.30-18.00 uur

Over deze  cursus:

  • 90 euro per persoon
  • Minimaal 10 aanmeldingen nodig voor definitieve doorgang en maximaal 20 aanmeldingen per cursus (indien meer aanmeldingen dan mogelijk een extra bijeenkomst).
  • De RID Academie is CRKBO-gecertificeerd.
  • Accreditatie: deelname aan een van deze cursussen zal worden beloond met 3 RU (registeruren). Er wordt een certificaat afgegeven na deelname.

 

In company

De teamprijs is 1200 euro* op basis van maximaal 20 personen.

* Prijswijzigingen voorbehouden

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij het RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

Vanaf het schooljaar 2017-2018 is Caitlyn begonnen aan haar dyslexiebehandeling bij het RID in Almere. Inmiddels zijn wij 8 maanden verder en merken wij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

Lysanne had vroeger veel moeite met lezen en spellen. Nu studeert ze aan de Technische Universiteit van Eindhoven

Als ze vroeger moest voorlezen voor de klas vond Lysanne dat super spannend en kon ze wel door de grond zakken. Ook in het dagelijkse leven kreeg Lysanne steeds meer last van de dyslexie. Maar dat is nu helemaal veranderd.

Bekijk de video van Lysanne

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Bart (15): Nu ik in 4 gymnasium zit, ben ik blij dat ik toen zoveel bij het RID heb geoefend

Bart (15) zit nu in het 4e jaar van de middelbare school. Gymnasium welteverstaan. Hij vertelt ons hoe zijn behandeltraject bij het RID daarbij geholpen heeft.

Lees hoe het nu gaat met Bart

Tegen alle ouders zou ik willen zeggen: "Zet door, oefen ’s morgens vroeg en weet dat het RID écht helpt!"

Dat Bart en ik dit interview hebben aangeboden (ideetje van Bart) is vooral om de kinderen en ouders die nu bezig zijn met de dyslexiebehandeling te laten weten dat je er later écht heel blij mee zal zijn dat je nu zo veel aan het oefenen bent.

Lees het verhaal van de moeder van Bart

“Mik heeft niet alleen zichzelf geholpen maar ook haar broertje”

De ouders van Mik vertellen hoe zij het behandelingstraject Dyslexie ervaren bij het RID

Lees het verhaal van de ouders van Mik

Mik: "Maak er geen nadeel van, maar een voordeel."

Mik is bij het RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt.

Lees het verhaal van Mik

"Diëm hoeft niet altijd meer te gokken, maar weet steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakt hem een stuk zelfverzekerder."

Sinds maart 2017 is Diëm, 9 jaar, in behandeling bij het RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie