Dyscalculie: signalering en begeleiding in de klas (ON4)
Wat is dyscalculie, hoe signaleer je het, hoe wordt het ervaren en wat heeft de leerling met dyscalculie nodig van jou als professional? In deze tweedelige training, leer je alles over wat jij in de klas kunt doen om die leerling met dyscalculie zo goed mogelijk te ondersteunen.
Deel 1: Dyscalculie signaleren
Wat is dyscalculie, wat zijn de laatste wetenschappelijke inzichten en hoe kun je dyscalculie signaleren en onderscheiden van andere rekenproblemen? Middels een checklist en casussen uit de praktijk leer je een vermoeden van dyscalculie uit te spreken aan bijvoorbeeld ouders. Tevens wordt besproken wat de stappen zijn voorafgaand aan een diagnostisch onderzoek.
Deel 2: Dyscalculie en nu?
Het hebben van een rekenstoornis heeft veel impact in het dagelijks leven. Dit deel van de training gaat in op de gevolgen van dyscalculie en de begeleiding van leerlingen met dyscalculie. Wat is mogelijk en waar hebben deze leerlingen recht op? Je leert een plan op maat samen te stellen voor een leerling met dyscalculie aan de hand van een (eigen) casus uit de praktijk en suggesties die worden aangereikt.
Deel 1 is ook los te volgen; deel 2 gaat in combinatie met deel 1.