Feedback
x

Feedback

Tijdens deze meerdelige cursus voor professionals die meer willen weten over dyslexie, de toegang tot de zorg en het begeleiden van leerlingen met (ernstige) lees- en spellingproblemen in de klas, leer je hoe je dit in de klas tijdig kunt signaleren en analyseren.

Over deze cursus
Data en locaties
Kosten
Aanmelden

Praktische informatie

Duur

Studiebelasting van in totaal 5,5 uur contacturen en zelfstudie 4 uur.

Locatie

In overleg met het team.

Kosten

Afhankelijk van aantal personen, huiswerkopdrachten en bijeenkomsten.

Naar het cursusoverzicht

In deze meerdelige cursus voor professionals die meer willen weten over dyslexie, de toegang tot de zorg en het begeleiden van leerlingen met (ernstige) lees- en spellingproblemen in de klas, leer je hoe je (ernstige) lees-, en spellingproblemen dit in de klas tijdig kunt signaleren en analyseren. Daarnaast leer je hoe de extra begeleiding op zorgniveau 2 en 3 zo effectief mogelijk beschreven en vormgegeven kan worden en wordt er ingegaan op de laatste wetenschappelijke achtergronden van dyslexie. Dit met als doel om lees- en spellingproblemen zoveel mogelijk te voorkomen en de zorg voor leerlingen met (ernstige) lees- en spellingproblemen zo goed mogelijk vorm te geven.

Deze cursus bestaat uit drie bijeenkomsten met huiswerkopdrachten. De drie bijeenkomsten samen zijn dekkend om een goed zorgbeleid neer te zetten binnen de school voor leerlingen met (ernstige) lees- en spellingproblemen, uitgaande van de richtlijnen van het landelijk protocol Leesproblemen & Dyslexie.
Wanneer er een specifieke expertisevraag is, is het ook mogelijk een losse bijeenkomst in te kopen.

Bijeenkomst 1: Toetsen, signaleren, analyseren en noteren.

In de eerste bijeenkomst gaan we in op de doorgaande lijn van toetsen en signaleren van lees- en spellingproblemen binnen de basisschool. We gaan in op het gebruik van lees- en spellingtoetsen en de opbouw van de toetskalender.  Middels casusbesprekingen  leer je lees- en spellingproblemen te signaleren en analyseren en krijg je inzicht wanneer en met welke ondersteuning er gestart dient te worden.

Bijeenkomst 2:
 het vormgeven van zorgniveau 2 en 3.

Wanneer er sprake is van (ernstige) lees- en spellingproblemen, wordt van de leerkracht verwacht deze leerling te begeleiden. Tijdens deze bijeenkomst gaan we in op het vormgeven van zorgniveau 2 (verlengde instructie) en 3 (remediëring) bij (ernstige) lees- en spellingproblemen. Je leert hoe deze zorg vorm gegeven kan worden in de klas, zowel inhoudelijk als ook op organisatorisch niveau. Dit betekent kennis over de juiste zorgvormen, maar ook over kennis op het gebied van klassenmanagement. Tot slot wordt ingegaan op het schrijven van een goed groepsplan op het gebied van deze extra zorg. Een praktische bijeenkomst, waarin direct toepasbare handvatten gegeven worden afgestemd op je eigen klassensituatie om de juiste zorg, volgens het protocol Leesproblemen & Dyslexie voor leerlingen met (ernstige) lees- en spellingproblemen zo effectief mogelijk in te richten.

Bijeenkomst 3:
Dyslexie en de toegang tot de zorg

Wat is dyslexie en wat weten we uit de laatste wetenschappelijke inzichten? Tijdens deze bijeenkomst leer je wat dyslexie is. Welke definities kennen we, is dyslexie aantoonbaar op hersenniveau en wanneer kan men spreken van een vermoeden van dyslexie? Ook wordt ingegaan op de toegang tot de dyslexiezorg en behandeling van dyslexie. Welke landelijke richtlijnen gelden er voor de toegang tot de zorg,  waarom is een behandeling belangrijk en wat mag je als leerkracht daarvan verwachten? Alles wat je als leerkracht zou moeten weten over dyslexie en de toegang tot de zorg.

Deze cursus:

  • duurt (totale studiebelasting van in totaal 5,5 uur contacturen en zelfstudie: 4 uur):
    • Bijeenkomst 1: 2 uur. Huiswerkopdracht met een studiebelasting van 2 uur
    • Bijeenkomst 2: 2 uur. Huiswerkopdracht met een studiebelasting van 2 uur
    • Bijeenkomst 3: 1,5 uur.
  • is ter validatie aangeboden bij register leraar voor 4 RU
  • bevat een certificaat dat wordt afgegeven bij aanwezigheid van alle drie de bijeenkomsten en een voldoende beoordeling op de huiswerkopdrachten.
  • biedt studiemateriaal dat is inbegrepen. De presentatie is ook achteraf beschikbaar voor de cursist.
  • biedt uitbreidingsmogelijkheden: na deze cursus is het mogelijk om een vervolgtraject aan te gaan, waarbij onze expert het team of een werkgroep vanuit het team op maat kan adviseren en begeleiden om de aangeleerde kennis en vaardigheden tijdens de cursus te borgen in de praktijk. Volledig naar wens en op maat.

 

In company

Data en (externe) locatie nader te bepalen in overleg met het team.

De prijs wordt op maat bepaald, afhankelijk van aantal personen, huiswerkopdrachten en bijeenkomsten.

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!

De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu ...

Lees het verhaal van Ellemijn

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie