Wat zijn de pijlers van goed rekenonderwijs? En hoe neem je het rekenonderwijs jouw school onder de loep? Wij gaan in op de geschiedenis van het rekenonderwijs om inzicht te krijgen in de opbouw van de rekenmethode en en de cursus gaat in op de rekenkundige ontwikkeling van kinderen. Aan de hand van de eigen rekenmethode leren we om te herkennen hoe een leerlijn is opgebouwd in hoofdfasen. Dit hoofdfasenmodel (uit het protocol Ernstige RekenWiskundeproblemen en Dyscalculie) gebruiken we om meer grip te krijgen op de leerlijnen in de eigen rekenmethode en om beter aan te kunnen sluiten bij de ontwikkeling van de kinderen uit jouw groep. Tenslotte bekijken we allerlei materialen die u bij het rekenen kunt gebruiken. Hierbij gaat het ook met name om het zinvol en doelgericht leren inzetten van deze materialen, binnen de verschillende hoofdfasen.
Deze cursus:
- duurt 4 uur (studiebelasting: 4 uur)
- deze cursus is geaccrediteerd bij het Register Leraar voor 4RU
- bevat een certificaat dat wordt afgegeven na het volgen van de cursus
- biedt studiemateriaal dat is inbegrepen. De presentatie is ook achteraf beschikbaar voor de cursist.