In het protocol ERWD worden 3 sporen van lesgeven onderscheiden. Het kunnen differentiëren binnen je les staat hierbij centraal. Maar hoe doe je dat nou in de praktijk?

Over de cursus
Aanmelden

Praktische informatie

Bijeenkomst 1: 2,5 uur
Bijeenkomst 2: 2,5 uur

Bijeenkomst 1 is ook los te volgen; bijeenkomst 2 gaat in combinatie met bijeenkomst 1.

Kosten:
All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers:
Bijeenkomst 1: € 750,-
Bijeenkomst 2: € 750,-

Doelgroep:
Onderwijsprofessionals uit het (speciaal) basisonderwijs, waaronder leerkrachten, orthopedagogen, intern begeleiders, remedial teachers en rekenspecialisten.

Naar het cursusoverzicht

In deze tweedelige cursus leer je rekenproblemen te signaleren en analyseren door het voeren van een rekengesprek. Vervolgens leer je hoe je bij deze bevindingen een passend begeleidingsplan kunt opstellen waardoor je de leerling zo goed mogelijk kunt ondersteunen op spoor 2 en 3.

Tijdens het eerste deel van de cursus leer je hoe je een rekengesprek kunt voeren aan de hand van rekenmodellen (o.a. het handelingsmodel en drieslagmodel) om zo het onderwijs beter te kunnen afstemmen op de individuele behoeftes van de leerlingen.

In het tweede deel van de cursus leer je hoe je hulp op spoor 2 en 3 kunt vormgeven. Welke eisen worden er aan deze hulp gesteld en hoe verwerk je dat in een groepsplan of handelingsplan?

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

Mik: "Maak er geen nadeel van, maar een voordeel."

Mik is bij het RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt.

Lees het verhaal van Mik

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Tegen alle ouders zou ik willen zeggen: "Zet door, oefen ’s morgens vroeg en weet dat het RID écht helpt!"

Dat Bart en ik dit interview hebben aangeboden (ideetje van Bart) is vooral om de kinderen en ouders die nu bezig zijn met de dyslexiebehandeling te laten weten dat je er later écht heel blij mee zal zijn dat je nu zo veel aan het oefenen bent.

Lees het verhaal van de moeder van Bart

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij het RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

Vanaf het schooljaar 2017-2018 is Caitlyn begonnen aan haar dyslexiebehandeling bij het RID in Almere. Inmiddels zijn wij 8 maanden verder en merken wij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Bart (15): Nu ik in 4 gymnasium zit, ben ik blij dat ik toen zoveel bij het RID heb geoefend

Bart (15) zit nu in het 4e jaar van de middelbare school. Gymnasium welteverstaan. Hij vertelt ons hoe zijn behandeltraject bij het RID daarbij geholpen heeft.

Lees hoe het nu gaat met Bart

Lysanne had vroeger veel moeite met lezen en spellen. Nu studeert ze aan de Technische Universiteit van Eindhoven

Als ze vroeger moest voorlezen voor de klas vond Lysanne dat super spannend en kon ze wel door de grond zakken. Ook in het dagelijkse leven kreeg Lysanne steeds meer last van de dyslexie. Maar dat is nu helemaal veranderd.

Bekijk de video van Lysanne

“Mik heeft niet alleen zichzelf geholpen maar ook haar broertje”

De ouders van Mik vertellen hoe zij het behandelingstraject Dyslexie ervaren bij het RID

Lees het verhaal van de ouders van Mik

"Diëm hoeft niet altijd meer te gokken, maar weet steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakt hem een stuk zelfverzekerder."

Sinds maart 2017 is Diëm, 9 jaar, in behandeling bij het RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie