Leer alles over wat jij in de klas nodig hebt om de leerling met dyslexie zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen.

Over deze cursus
Aanmelden

Praktische informatie

Deel 1 – Dyslexie: signaleren en de weg naar de zorg
Duur:
2 uur
Kosten: All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers: € 796,80

Deel 2 – Dyslexie en nu?
Duur:
2 uur
Kosten: All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers: € 796,80

Deel 3 – Dyslexie en bijkomende problematiek
Duur: 2 uur
Kosten: All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers: € 796,80

Deze delen zijn ook los van elkaar te volgen.
Wanneer er meerdere trainingen in één keer en/of bovenschools worden ingekocht, wordt er een passende overeenkomst gemaakt.

Doelgroep: onderwijsprofessionals uit het (speciaal) basisonderwijs, waaronder leerkrachten, orthopedagogen, intern begeleiders, remedial teachers en leesspecialisten.

Naar het cursusoverzicht

Dyslexie: signalering en begeleiding in de klas (ON4)

Dyslexie: signaleren en begeleiding in de klas
Wat is dyslexie, hoe signaleer je het, hoe wordt het ervaren en wat heeft de leerling met dyslexie nodig van jou als professional? In deze driedelige training, leer je alles over wat jij in de klas nodig hebt om de leerling met dyslexie zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen.

 Deel 1: Dyslexie signaleren en de weg naar de zorg

Hier komen de onderdelen signaleren en de definitie dyslexie aan bod. Denk hierbij aan de laatste wetenschappelijke inzichten op dit gebied en het kunnen onderbouwen van een vermoeden van dyslexie aan bijvoorbeeld ouders. Tevens wordt er ingegaan op de landelijke richtlijnen die nodig zijn om vanuit een vermoeden naar een diagnose te gaan. Daarbij wordt besproken welke rol de school hierin heeft. En wat is het verschil tussen begeleiding in de klas en een behandeling in de zorg? Er wordt in dit onderdeel gewerkt met casussen (ook uit de eigen praktijk).

Deel 2: Dyslexie en nu?

Wat is de impact van dyslexie en wat heeft een leerling met dyslexie nodig van jou als leerkracht? Wat zijn de mogelijkheden en hoe bepaal je wat werkt voor een leerling? Je leert een plan op maat op te stellen voor de leerling in jouw groep aan de hand suggesties die worden aangereikt.

Deel 3: Dyslexie en bijkomende problematiek.

Dyslexie staat niet altijd op zichzelf. Het is soms moeilijk te signaleren als er ook sprake is van bijkomende problematiek zoals gedragsproblematiek (ADHD, ASS..), algehele leerproblemen, TOS,  NT2, hoogbegaafdheid of dyscalculie. Wat betekent deze bijkomende problematiek voor jou als leerkracht als het gaat om het signaleren van dyslexie? Aan de hand van casussen uit de praktijk leer je over de bijkomende problematiek in relatie tot dyslexie en ben je na de training beter in staat om onderscheid te maken in de oorzaken van de lees- en spellingproblemen.

Deze delen zijn ook los van elkaar te volgen.

 

 

 

 

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn, want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

Mik: "Maak er geen nadeel van, maar een voordeel."

Mik is bij het RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt.

Lees het verhaal van Mik

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

“Ik kan nu veel beter recepten lezen en hoef mama niet meer iedere keer te vragen. Dat is heel fijn, want ik vind bakken zo leuk!”

Aurelia is een spontaan, wijs, half Italiaans meisje van 10 jaar, dol op katten én ze heeft dyslexie. Daarvoor kwam zij vorig jaar in behandeling bij RID. Zij volgde de dyslexiebehandeling online bij collega Anne. Wij spraken Aurelia hierover.

Lees het verhaal van Aurelia

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

Bart (15): Nu ik in 4 gymnasium zit, ben ik blij dat ik toen zoveel bij RID heb geoefend

Bart (15) zit nu in het 4e jaar van de middelbare school. Gymnasium welteverstaan. Hij vertelt ons hoe zijn behandeltraject bij RID daarbij geholpen heeft.

Lees hoe het nu gaat met Bart

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

In het schooljaar 2017-2018 begon Caitlyn aan haar dyslexiebehandeling bij RID in Almere. Toen zij 8 maanden verder waren merkten zij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

“Mik heeft niet alleen zichzelf geholpen, maar ook haar broertje”

De ouders van Mik vertellen hoe zij het behandelingstraject Dyslexie ervaren bij RID

Lees het verhaal van de ouders van Mik

Tegen alle ouders zou ik willen zeggen: "Zet door, oefen ’s morgens vroeg en weet dat RID écht helpt!"

Dat Bart en ik dit interview hebben aangeboden (ideetje van Bart) is vooral om de kinderen en ouders die nu bezig zijn met de dyslexiebehandeling te laten weten dat je er later écht heel blij mee zal zijn dat je nu zo veel aan het oefenen bent.

Lees het verhaal van de moeder van Bart

"Diëm hoefde niet altijd meer te gokken, maar wist steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakte hem een stuk zelfverzekerder."

In maart 2017 was Diëm, 9 jaar, en in behandeling bij RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!

De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu ...

Lees het verhaal van Ellemijn

De ervaring met RT van Nadine

Nadine: ‘Afgelopen schooljaar hebben wij als school ondersteuning gehad van het RID op het gebied van technisch lezen. Na het eerste Coronajaar waarin onze leerlingen te maken kregen met een schoolsluiting merkten we toch dat een aantal kinderen in groep 3 zich het leesproces onvoldoende eigen had gemaakt.

Lees verder

Lysanne had vroeger veel moeite met lezen en spellen. Nu studeert ze aan de Technische Universiteit van Eindhoven

Als ze vroeger moest voorlezen voor de klas vond Lysanne dat super spannend en kon ze wel door de grond zakken. Ook in het dagelijkse leven kreeg Lysanne steeds meer last van de dyslexie. Maar dat is nu helemaal veranderd.

Bekijk de video van Lysanne

RID RT: voor meer gelijke kansen!

Het signaal dat meer dan ooit leerkrachten kiezen voor een baan buiten het onderwijs is zorgelijk. Waar het hart vaak ligt bij tijd en aandacht voor de kinderen wordt de tijd steeds meer opgeslokt door het managen van allerlei andere zaken, zowel in de klas als daarbuiten.

Lees verder

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie