Effectief technisch lees- en spellingonderwijs in de klas.
-Voor het geven van effectieve lees- en spellinglessen
-Afgestemd op de eigen onderwijspraktijk

Over deze cursus
Aanmelden

Praktische informatie

Bijeenkomst 1: 1,5 uur
Bijeenkomst 2: 3 uur

Kosten:
Bijeenkomst 1: 450 euro
Bijeenkomst 2: 900 euro
All-in prijs op basis van maximaal 20 deelnemers.

Doelgroep:
Onderwijsprofessionals uit het (speciaal) basisonderwijs, waaronder leerkrachten, orthopedagogen, intern begeleiders, remedial teachers en leesspecialisten.

Restrictie: beide cursusdelen dienen op verschillende dagen gehouden te worden.

Naar het cursusoverzicht

Effectieve lees- en spellinglessen, waarin kinderen doelgericht, in een doorgaande lijn en een stimulerende omgeving met een effectieve instructie en methode onderwezen worden. Een hele mond vol en in de praktijk een uitdaging waar je als leerkracht of schoolteam dagelijks mee te maken hebt.

Inhoud cursus:
Deze tweedelige cursus ondersteunt schoolteams en leerkrachten om inzicht te krijgen in de kwaliteit van ondersteuningsniveau 1 (goed technisch lees- en spellingonderwijs) en helpt hen concrete stappen te zetten en te ontwikkelen. Ontwikkelen op een zelf gekozen ontwikkelgebied met effectieve begeleiding en training met als doel het versterken van het technisch lees- en spellingonderwijs.

Bijeenkomst 1
Er wordt inzicht gecreëerd in de sterke- en ontwikkelpunten binnen de eigen onderwijspraktijk en er wordt een plan met speerpunten opgesteld.

Bijeenkomst 2
Hierin wordt een gekozen speerpunt uit de eerste bijeenkomst concreet uitgewerkt en toepasbaar gemaakt voor de eigen onderwijspraktijk. Dit kan één van overige cursussen betreffen.

Koppeling naar de praktijk
De cursus is praktisch en afgestemd op de eigen onderwijspraktijk. Na een korte theoretische basis wordt er direct overgegaan tot duurzame acties die blijvende kwaliteitsverbeteringen tot stand brengen.

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

“Mik heeft niet alleen zichzelf geholpen maar ook haar broertje”

De ouders van Mik vertellen hoe zij het behandelingstraject Dyslexie ervaren bij het RID

Lees het verhaal van de ouders van Mik

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

Vanaf het schooljaar 2017-2018 is Caitlyn begonnen aan haar dyslexiebehandeling bij het RID in Almere. Inmiddels zijn wij 8 maanden verder en merken wij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

Tegen alle ouders zou ik willen zeggen: "Zet door, oefen ’s morgens vroeg en weet dat het RID écht helpt!"

Dat Bart en ik dit interview hebben aangeboden (ideetje van Bart) is vooral om de kinderen en ouders die nu bezig zijn met de dyslexiebehandeling te laten weten dat je er later écht heel blij mee zal zijn dat je nu zo veel aan het oefenen bent.

Lees het verhaal van de moeder van Bart

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij het RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

"Diëm hoeft niet altijd meer te gokken, maar weet steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakt hem een stuk zelfverzekerder."

Sinds maart 2017 is Diëm, 9 jaar, in behandeling bij het RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

Lysanne had vroeger veel moeite met lezen en spellen. Nu studeert ze aan de Technische Universiteit van Eindhoven

Als ze vroeger moest voorlezen voor de klas vond Lysanne dat super spannend en kon ze wel door de grond zakken. Ook in het dagelijkse leven kreeg Lysanne steeds meer last van de dyslexie. Maar dat is nu helemaal veranderd.

Bekijk de video van Lysanne

Mik: "Maak er geen nadeel van, maar een voordeel."

Mik is bij het RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt.

Lees het verhaal van Mik

Bart (15): Nu ik in 4 gymnasium zit, ben ik blij dat ik toen zoveel bij het RID heb geoefend

Bart (15) zit nu in het 4e jaar van de middelbare school. Gymnasium welteverstaan. Hij vertelt ons hoe zijn behandeltraject bij het RID daarbij geholpen heeft.

Lees hoe het nu gaat met Bart

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie