Effectief technisch lees- en spellingonderwijs in de klas (ON1)
Deze tweedelige training ondersteunt schoolteams en leerkrachten om inzicht te krijgen in de kwaliteit van ondersteuningsniveau 1 (goed technisch lees- en spellingonderwijs) en helpt hen concrete stappen te zetten om dit te verbeteren. Gezamenlijk wordt een speerpunt gekozen om verder uit te werken onder praktische begeleiding.
Bijeenkomst 1
Er wordt inzicht gecreëerd in de sterke- en ontwikkelpunten binnen de eigen lees- en/of spellinglessen en de doorgaande lees- en/of spellinglijn binnen school. Dit gebeurt middels verschillende werkvormen, waaronder de inzet van een checklist met bewezen kenmerken van effectief lees- en spellingonderwijs. Inzicht wordt gecreëerd door samen te bepalen wat goed gaat binnen de lees- en/of spellinglessen en waar nog verbeterpunten liggen. Vervolgens worden er speerpunten gekozen om in een tweede bijeenkomst concreet mee aan de slag te gaan.
Bijeenkomst 2
Hierin wordt een gekozen speerpunt uit de eerste bijeenkomst concreet uitgewerkt en toepasbaar gemaakt voor de eigen onderwijspraktijk binnen het vakgebied lezen of spelling.
Indien gewenst kan er voor meerdere speerpunten en daarmee meerdere bijeenkomsten gekozen worden.