Leren lezen en spellen van A tot Z

Het voorkomen van ernstige lees- en spellingproblemen begint bij de kwaliteit van de lees- en spellinglessen. In deze cursus leer je volgens de laatste wetenschappelijke inzichten alles over het lees- en spellingproces bij kinderen en op welke manier je lessen zo effectief mogelijk zijn en aansluiten bij de leerbehoeften van de leerlingen.

Over deze cursus
Data en locaties
Kosten
Aanmelden

Praktische informatie

Duur

4 uur

Locatie

In overleg met het team.

Kosten

Teamprijs 1200 euro (maximaal 20 personen).

Naar het cursusoverzicht

Een praktische cursus voor leerkrachten, intern begeleiders en leesspecialisten waarin de wetenschappelijke inzichten worden vertaald naar de klassenpraktijk. Een cursus die je aan het denken zet en kritisch leert kijken naar de eigen lees- en spellinglessen met als doel de lessen effectiever te maken en zo tegemoet te komen aan de leerbehoeftes van de leerlingen.

Deze cursus gaat inhoudelijk in op het technisch lees- en spellingproces van leerlingen van groep 1 t/m groep 8. Vanuit het protocol leesproblemen en dyslexie ook wel zorgniveau 1 genoemd. Wat is goed lees- en spellingonderwijs? Hoe zijn de leesmethodes in Nederland ontstaan en wat weten we uit wetenschappelijk onderzoek over effectief lees- en spellingonderwijs? Ben je in staat om los van de methode de leerlijnen van de leerlingen te volgen en daarop de instructie aan te sturen?

Na deze cursus is het mogelijk om een vervolgtraject aan te gaan, waarbij onze expert het team of een werkgroep vanuit het team op maat kan adviseren en begeleiden om de aangeleerde kennis en vaardigheden tijdens de cursus te borgen in de praktijk. Volledig naar wens en op maat.

Deze cursus:

  • is gevalideerd bij register leraar voor 4 RU
  • bevat een certificaat dat wordt afgegeven na het volgen van de cursus
  • biedt studiemateriaal dat is inbegrepen. De presentatie is ook achteraf beschikbaar voor de cursist.

 

Data en (externe) locatie nader te bepalen in overleg met het team.

In company

Teamprijs 1200 euro*, op basis van maximaal 20 personen.

Individueel

Individueel interesse? Neem contact op voor de mogelijkheden.

 

*Prijswijzigingen voorbehouden

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

Vanaf het schooljaar 2017-2018 is Caitlyn begonnen aan haar dyslexiebehandeling bij het RID in Almere. Inmiddels zijn wij 8 maanden verder en merken wij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij het RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

"Diëm hoeft niet altijd meer te gokken, maar weet steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakt hem een stuk zelfverzekerder."

Sinds maart 2017 is Diëm, 9 jaar, in behandeling bij het RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

Tegen alle ouders zou ik willen zeggen: "Zet door, oefen ’s morgens vroeg en weet dat het RID écht helpt!"

Dat Bart en ik dit interview hebben aangeboden (ideetje van Bart) is vooral om de kinderen en ouders die nu bezig zijn met de dyslexiebehandeling te laten weten dat je er later écht heel blij mee zal zijn dat je nu zo veel aan het oefenen bent.

Lees het verhaal van de moeder van Bart

Lysanne had vroeger veel moeite met lezen en spellen. Nu studeert ze aan de Technische Universiteit van Eindhoven

Als ze vroeger moest voorlezen voor de klas vond Lysanne dat super spannend en kon ze wel door de grond zakken. Ook in het dagelijkse leven kreeg Lysanne steeds meer last van de dyslexie. Maar dat is nu helemaal veranderd.

Bekijk de video van Lysanne

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

“Mik heeft niet alleen zichzelf geholpen maar ook haar broertje”

De ouders van Mik vertellen hoe zij het behandelingstraject Dyslexie ervaren bij het RID

Lees het verhaal van de ouders van Mik

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Bart (15): Nu ik in 4 gymnasium zit, ben ik blij dat ik toen zoveel bij het RID heb geoefend

Bart (15) zit nu in het 4e jaar van de middelbare school. Gymnasium welteverstaan. Hij vertelt ons hoe zijn behandeltraject bij het RID daarbij geholpen heeft.

Lees hoe het nu gaat met Bart

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Mik: "Maak er geen nadeel van, maar een voordeel."

Mik is bij het RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt.

Lees het verhaal van Mik

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie