Wanneer leerlingen ondanks intensieve ondersteuning op school veel moeite houden met taal of rekenen, komen ze in aanmerking voor onderzoek en eventueel specialistische behandeling. Hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk? Marieke en Miranca, twee van onze vele deskundige behandelaren, geven je een kijkje in de keuken.
Lees verderMeertaligheid en dyslexie
Wanneer meertalige leerlingen lees- en spellingproblemen ontwikkelen, is het vaak lastig te bepalen hoe de lees- en spellingachterstand verklaard kan worden. Komt deze achterstand door een onvoldoende beheersing van de Nederlandse taalvaardigheid of is er mogelijk sprake van dyslexie? Meertalige kinderen krijgen minder snel de diagnose dyslexie en een gerichte behandeling hiervoor. Is dit terecht? En hoe komt dit? In deze training wordt ingegaan op het signaleren van lees- en spellingproblemen bij meertalige kinderen en worden suggesties gegeven voor begeleiding.
In de oefeningen tijdens de trainingen is er de mogelijkheid om te oefenen met (eigen) casussen om zo de theorie in de praktijk om te zetten.