Feedback
x

Dyscalculie en nu? (Assen)

Leerkrachten, IB-ers en rekenspecialisten krijgen in deze cursus meer kennis over dyscalculie, de kenmerken, het signaleren en de gevolgen ervan. Ze leren welke hulp, begeleiding en aanpassingen nodig zijn bij kinderen met (een vermoeden van) dyscalculie, zodat leerlingen met deze ernstige rekenstoornis zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen op school.

Inhoud:
In deze cursus wordt ingegaan op de theorie over ernstige rekenproblemen en dyscalculie, gebaseerd op wetenschappelijke kennis. Het protocol Ernstige Rekenwiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD) komt hierbij aan bod. Naast de theorie wordt aandacht besteed aan de praktische toepassing hiervan in de klas.

Er wordt ingegaan op de vraag wat dyscalculie precies is, hoe je het kunt signaleren in de klas en welke begeleiding nodig is voor deze leerlingen. Er wordt besproken hoe je als leerkracht extra hulp kunt bieden (het handelingsmodel en het model van de hoofdfasen worden als uitgangspunt hierbij gebruikt) en welke compenserende en dispenserende maatregelen ingezet kunnen worden voor leerlingen met dyscalculie. Ook het omgaan met de rekentoetsen en het werken met referentieniveaus komt aan bod. Ook gaan we in op het maken van afspraken op schoolniveau voor kinderen met dyscalculie.

Theorie wordt afgewisseld met video-fragmenten en praktische opdrachten over wat dyscalculie precies is, hoe je kunt onderscheiden van rekenproblemen met een andere oorzaak en hoe je het kunt signaleren in de klas. Met video-fragmenten wordt het een en ander verhelderd. Het model van de hoofdfasen en het handelingsmodel uit het ERWD wordt besproken als middel voor het analyseren van rekenproblemen en het inzetten van extra hulp in de klas. Verschillende rekenmaterialen worden besproken en laten zien die daarbij gebruikt kunnen worden. Vervolgens gaan leerkrachten in groepen een uur praktisch aan de slag om de verschillende materialen te koppelen aan de handelingsniveaus van het handelingsmodel. Hierna volgt een pauze. Na de pauze volgt weer een uur theorie over de gevolgen van dyscalculie, de mogelijke aanpassingen en begeleiding op groeps- en schoolniveau. Het aanpassen van de rekendoelen, werken met referentieniveaus en het projekt passende perspectieven komt aan bod. Ook wordt ingegaan op het maken van afspraken rondom kinderen met dyscalculie op school en het gebruik van een dyscalculiekaart.

Datum

Woensdag 27-2-2019 van 15.00-17.30 uur

Locatie

RID Assen

Kosten

90 euro

Algemene voorwaarden RID Academie

 

Inschrijven cursus Academie

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie