Webinars onderwijs-professionals
Voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs organiseert RID regelmatig webinars met diverse interessante onderwerpen, live en on-demand. Een actueel overzicht vind je hier.

Kies categorie |
|
Voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs organiseert RID regelmatig webinars met diverse interessante onderwerpen, live en on-demand. Een actueel overzicht vind je hier.
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van Nederlandse jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het echt moet, en 40% vindt het zelfs tijdverspilling. Hoe kunnen we het tij keren? Onderzoek geeft gelukkig aanknopingspunten. Wil je zelf aan de slag met het verhogen van de leesmotivatie van jouw leerlingen? Lees dan de aanbevelingen van dr. Sebastián Aravena.
Wat is er veranderd en wat is hetzelfde gebleven?
Vanaf 1 september 2021 is de Brede Vakinhoudelijke Richtlijn Dyslexie (BVRD) van kracht en 1 januari 2022 volgt het nieuwe protocol PPD&B 3.0. Wat betekenen deze richtlijn en dit protocol voor de onderwijspraktijk?
Nadine: ‘Afgelopen schooljaar hebben wij als school ondersteuning gehad van het RID op het gebied van technisch lezen. Na het eerste Coronajaar waarin onze leerlingen te maken kregen met een schoolsluiting merkten we toch dat een aantal kinderen in groep 3 zich het leesproces onvoldoende eigen had gemaakt.
Op het gebied van rekenproblemen/dyscalculie zijn veel vragen. Hier geven wij antwoord op een aantal van de meest gestelde vragen.