• Over RID
  • Werken bij RID
  • Mijn RID
  • CODE
  • Schoolvragenlijst
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
Direct aanmelden
  • Dyslexie
    • Onderzoek naar dyslexie
    • Dyslexiebehandeling
    • Wat is dyslexie?
    • Aanmelden, tarief en vergoeding
    • Lees- en spellingtraining
  • Dyscalculie
    • Onderzoek naar dyscalculie
    • Dyscalculiebehandeling
    • Wat is dyscalculie?
    • Aanmelden, tarief en vergoeding
  • Voor het onderwijs
    • LeesKr8 voor het onderwijs
    • Ons onderwijsaanbod
    • ON1-2 | TaalKr8 in de klas
    • ON1-3 | KlankKr8
    • ON3 | OefenKr8
    • ON4 | Diagnostiek en behandeling
    • VerbeterKr8 | Taalonderwijs
    • OnderwijsKr8 | Trainingen
    • SlagKr8 | Subsidiemogelijkheden
    • Contact met onze onderwijsadviseurs
  • Locaties
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Over RID
  • Werken bij RID
  • Mijn RID
  • CODE
  • Schoolvragenlijst
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda







Zoek x
  • Jeugdhulp Rotterdam

Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID)

RID is in 1990 gestart onder de naam Regionaal Instituut Dyslexie en specialiseerde zich in onderzoek naar en behandeling van dyslexie. In de loop der jaren is de expertise uitgebreid met onderzoek en behandeling van dyscalculie en een breed cursusaanbod voor kinderen met taal- en rekenproblemen. Een breder zorgaanbod betekende een subtiele naamsverandering: Regionaal Instituut Dyslexie werd RID. Met de jarenlange ervaring en wetenschappelijk aangetoonde behandelresultaten is RID inmiddels een van de grootste zorgaanbieders van Nederland.

Wat kunt u verwachten?

RID is bewezen effectiever

  • Kind én resultaatgestuurd
  • Grote ouderbetrokkenheid
  • 100% geschikte behandellocaties
  • Wetenschappelijk onderbouwd
  • Aanbevolen door leerkrachten


Dyslexiebehandeling

Het doel van onze dyslexiebehandeling is dat kinderen zelfredzaam zijn voor de toekomst. De behandeling werkt aan de basis van het lezen en spellen en draagt bij aan het automatiseren van de leesvaardigheid. Samen met de duur van de behandeling en het bijna dagelijks thuis oefenen streven wij naar een optimaal effect van de behandeling.

Onze behandeling biedt:

  • Persoonlijke en individuele aandacht voor het tempo en niveau van ieder kind.
  • Veel structuur om de basis voor kinderen te verstevigen.
  • Optimale samenwerking met ouders en school.

CODE: op wereldreis met Riddel 

RID biedt kinderen met ernstige  dyslexie (ED) een blended behandelmethode aan, genaamd CODE. De basis van deze methode (voorheen Gramma) is 30 jaar geleden ontwikkeld door RID en gebaseerd op wetenschappelijke inzichten dat dyslexie wordt veroorzaakt door een kleine afwijkingen in de hersenen, die de letter-klankkoppelingen verstoort; de basis van het lezen en spellen. Vanaf 1 oktober 2018 is er uit de samengang met IWAL het vernieuwde behandelprogramma CODE voortgekomen, een samensmelting van het beste van beide methodes. RID maakt gebruik van een webbased applicatie www.rid.nl/code. Het online behandelprogramma is dit jaar ontwikkeld met het ervaren bedrijf IJsfontein (producent van o.a. de educatieve software van Malmberg). Naast het feit dat het RID zich richt op de onderliggende vaardigheden, richt de behandeling zich op zowel lezen als spellen. Beide vaardigheden zijn, naast de basisvaardigheden, even belangrijk binnen CODE. Een behandeling op de drie domeinen is effectiever gebleken door de sterke interactie (zie figuur 1.).

Figuur 1. Interactie tussen de deelvaardigheden

 

Tot slot speelt binnen CODE psychoeducatie en motivatie een grote rol. De behandeling wordt ondersteund door de mascotte Riddel©. Daarnaast zijn alle psychologen/orthopedagogen geschoold op het vlak van motivatietheorieën en hebben zij inzicht in verschillende leerstijlen.

 

Samenwerking

RID werkt sinds januari 2015 op 5 niveaus samen om tot een effectieve dyslexiebehandeling te komen. Het uitgangspunt van RID is dat samenwerking voor dyslexiezorg erop gericht moet zijn dat het een bijdrage levert aan het snel en passend inzetten van deze specifieke vorm van jeugdhulp.

Niveau 1: Behandelaar- Jeugdige-Ouders

  • Ouderbetrokkenheid is een vereiste bij alle dyslexietrajecten (100%) bij RID. Deze rol kan ook vervuld worden door opa/oma of mogelijk een andere verzorger indien dit ook de oefenpartner is van de jeugdige of een effectieve schakel is tussen ouders en de jeugdige. Uit intern onderzoek is gebleken dat een lagere ouderbetrokkenheid leidt tot een minder groot effect van de behandeling.
  • De relatie tussen behandelaar en de jeugdige bepaalt voor 30% een positief resultaat van de behandeling. RID zet hoog in op die relatie doordat behandelaren niet alleen kennis hebben van didactiek, maar ook van leerstijlen, motivatie theorieën, de inzet van adaptieve eHealth en co-morbide problematiek.

Niveau 2: RID-Onderwijs

  • RID heeft met 90% van scholen in Rotterdam intensief contact. De adviseurs van RID bezoeken jaarlijks alle scholen in Rotterdam en onderhouden de relatie met de desbetreffende school. De adviseur monitort nauwlettend het verwijspatroon van scholen. Wanneer een school teveel doorverwijst, wordt contact opgenomen met school en wordt onderzocht hoe dat komt en wordt dit indien nodig gekoppeld aan voorlichting over lees- en spellingonderwijs. Wanneer een school eerst wel, maar dan niet meer doorverwijst, wordt ook contact opgenomen. RID onderzoek dan of er sprake is van onvoldoende signalering. Soms is het ook zo dat de school een aanbieder op school heeft aangetrokken. Ook dan blijft RID zich inzetten voor keuzevrijheid, waarbij ouders niet alleen kiezen op basis van reisafstand, maar ook voor kwaliteit van zorg, waar ouderbetrokkenheid een belangrijk aspect is.
  • RID heeft een RID academie©. Deze academie levert een integraal aanbod van cursussen op het gebied van lees- en spellingonderwijs en de problemen die leerlingen kunnen ervaren zoals dyslexie. Er wordt gewerkt met een open inschrijvingen voor intern begeleiders, leerkrachten en andere geïnteresseerde professionals bv. wijkteammedewerkers. Daarnaast biedt de RID academie© scholen en samenwerkingsverbanden in company trainingen, waarbij het aanbod wordt geïntegreerd in het scholingsbeleid van de desbetreffende school. Deze opleidingen zijn geaccrediteerd.
  • Op cliëntniveau zijn er 7 officiële contactmomenten: (1) bij dossierscreening; (2) na het diagnostisch onderzoek; (3) bij de start van een dyslexiebehandeling (4) eerste evaluatie (week 17), (5) tweede evaluatie (week 35); (6) na een dyslexiebehandeling en (7) vooraf aan de follow-op onderzoek. Daarnaast is er wekelijks contact na een behandeling met school, waarbij de leerkracht een kort verslag krijgt van de voortgang. In het eerste kwartaal van 2018 zal het sociaal platform (Mijn RID) klaar zijn als communicatietool voor behandelaar, leerkrachten, ouders en jeugdige.


Niveau 3: RID-RIOzorg

  • RIOzorg is een dochteronderneming van RID, gespecialiseerd in ontwikkelingsproblemen van jeugdigen. Indien sprake is van (een vermoeden van) dyslexie in combinatie met co-morbide problematiek, dan werkt het RID nauw samen met RIOzorg op basis van een samenwerkingsdocument. RIOzorg heeft een contract voor BGGZ afgesloten met de gemeente Rotterdam.


Niveau 4: Poortwachter

  • RID steunt de nieuwe werkwijze van de gemeente Rotterdam. Het samenwerkingsverband ppo beoordeelt de aanvraag van school en indien het dossier toegankelijk is voor diagnostiek volgt er verwijzing naar een aanbieder van keuze. De diagnostiek is de verantwoordelijkheid van de gegunde dyslexieaanbieders.


Niveau 5: Andere gegunde dyslexie aanbieders en Gemeente Rotterdam

  • RID neemt graag weer plaats in de dyslexie-overleggen die door de gemeente Rotterdam zijn gestart. De transitie heeft in gang gezet dat dyslexieaanbieders in de regio meer naar elkaar toegegroeid zijn en samen met elkaar optrekken.

Actuele wachttijden

–

 

Contactgegevens

rotterdam@rid.nl

010-2141222

Bekijk alle behandellocaties.

 

Bijzonderheden

RID is de grootste, landelijke instelling in Nederland met 13 hoofdvestigingen en 125 behandellocaties voor dyslexiezorg. Wij bestaan sinds 1990. RID is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) en heeft een inhoudelijke staf bestaande uit een wetenschappelijke afdeling, een team diagnostiek en team behandeling.

RID is initiatiefnemer geweest in het proces naar vergoeding vanuit de collectieve middelen vanaf 2009. Hiervoor is door het College voor Zorgverzekeringen (CvZ) onderzoek uitgevoerd naar de kosteneffectiviteit van dyslexiezorg. Dit onderzoek, dat is uitgevoerd door het Institute Medical Technology Assessment van de Erasmusuniversiteit, is gebaseerd om de behandelmethode die RID heeft ontwikkeld. Deze methode “Gramma” en per 1 oktober 2018 “CODE” is sindsdien doorontwikkeld naar een online oefenmethode.

RID hecht veel waarde aan kwaliteit en het continu proces van verbetering (plan-do-check-act). Daarom hebben wij onze organisatie langs de hoogste kwaliteitslat gelegd en hebben wij sinds 2015 een NEN/ISO certificaat

 

 

Direct naar Over RID Mijn RID CODE Schoolvragenlijst Veelgestelde vragen Vacatures Privacybeleid RID Algemene voorwaarden RID BV
Contact Bel met onze Klantenservice: 085-7600175
Scholen: neem contact op met een onderwijsadviseur
Vind een locatie bij u in de buurt
Algemene voorwaarden | © 1990-2023 RID - Taal Rekenen