Versterk het leesplezier
Deze pagina hoort bij de LeesKr8 – Vertelkaarten. Deze kaarten zijn een hulpmiddel dat je op verschillende manieren kunt inzetten in de klas. Laat je leerlingen een kaart (of één kaart uit iedere categorie) trekken en vertellen over de boeken, gedichten of korte verhalen die ze lezen. Dat kan met klassikale teksten, maar ook bij de momenten dat ze vrij lezen of bij een boekenbeurt of bedenk zelf een goede toepassing. De vragen op de vertelkaarten zijn beknopt en bedoeld als startpunt. Vraag zelf door om tot verdieping te komen.
Meer over de indeling van de vertelkaarten in verhaal – hoofd – hart kun je lezen het boek Disrupting thinking van Beers en Probst (2017) . Ook in het boek Rijke taal van Van Koeven en Smits (2020) vind je hier meer over. De inspirerende aanpak voor leesbevordering van Aidan Chambers is ook zeker de moeite waard je verder in te verdiepen. Praten over wat je leest, is een van de belangrijke onderdelen van zijn Leescirkel. Deze leescirkel en meer achtergronden komen aan bod in zijn boek Leespraat – De leesomgeving & Vertel eens (2012). Tip: ben je lid van de bibliotheek? Dan kun je het e-book van Chambers direct lezen.
Kijk ook eens voor meer ideeën op:
- Vertel eens (video en inspiratie)
- Maak van leerlingen lezers (geschreven voor VO, maar ook bruikbaar in PO)
- Onderwijskennis: leesmotivatie bevorderen
De komende maanden zullen wij deze pagina verder uitbreiden met meer tips en inspiratie. Neem dus binnenkort nog weer eens een kijkje.
Wij wensen je leerlingen veel LeesKr8 & leesplezier!