Vorig jaar (2020) introduceerden wij Expeditie, onze aanpak op ondersteuningsniveau 3 voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spellen. We hebben hier in korte tijd bijna 2000 leerlingen mee kunnen helpen en de reacties waren erg positief. Om scholen ook aan extra handen te helpen, kwamen onze specialisten naar school om de leerlingen daar te begeleiden. Dit zullen we blijven doen, maar omdat we als RID het liefst voor een duurzame oplossing gaan, bieden we vanaf nu ook Expeditie: Coaching-on-the-job”. Het idee hiervan is heel simpel. Onze specialist leidt de professionals op school op zodat zij zelf met Expeditie kunnen blijven werken.

Aanbod Coaching on the job
Aanmelden

RT Expeditie Coaching-on-the-job

Wat zijn de kosten?

Basistraining 900 euro
Kennismaking Expeditie 300 euro
Coaching-on-the-job 1125 euro
Materiaalkosten 15 euro per leerling

Bekijk ook de flyer over Coaching-on-the-job voor meer informatie en rekenvoorbeelden van de kosten.

Bekijk het complete RT Aanbod

Het traject bestaat globaal uit drie componenten:

1. Een basistraining voor het hele team (maximaal 20 deelnemers).
In deze training leren de deelnemers alles over werkzame componenten op ondersteuningsniveau 3 en over hoe ‘Expeditie’ efficiënt kan worden ingezet. Voor een optimale implementatie van Expeditie op school wordt het aangeraden om het hele team deze training te laten volgen. De basistraining is online of op locatie en duurt drie uur.

2. Kennismaking Expeditie en didactiek (individueel of in een groepje).
Deze training is bedoeld voor de onderwijsprofessionals die de training op school zullen uitvoeren. Het doel is om het materiaal en de werkwijze vertrouwd te maken. De inhoud van deze training verschilt dus per onderdeel (rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spellen). De kennismakingstraining is online of op locatie en duurt twee uur.

3. De coaching-on-the-job (individueel).
Tijdens dit onderdeel loopt onze specialist één handelingsplanperiode mee met de uitvoerder op school. De specialist bespreekt de sessies voor met de uitvoerder, kijkt mee, geeft feedback, doet aanbevelingen, doet soms iets voor en reflecteert na afloop van elke sessie met de uitvoerder. Deze training beperkt zich tot één onderdeel (rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spellen) per keer. De coaching-on-the-job vindt plaats op school en duurt in totaal 15 uur (dat is inclusief de begeleiding van een groepje leerlingen gedurende één handelingsplanperiode).

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

Lysanne had vroeger veel moeite met lezen en spellen. Nu studeert ze aan de Technische Universiteit van Eindhoven

Als ze vroeger moest voorlezen voor de klas vond Lysanne dat super spannend en kon ze wel door de grond zakken. Ook in het dagelijkse leven kreeg Lysanne steeds meer last van de dyslexie. Maar dat is nu helemaal veranderd.

Bekijk de video van Lysanne

Mik: "Maak er geen nadeel van, maar een voordeel."

Mik is bij het RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt.

Lees het verhaal van Mik

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

In het schooljaar 2017-2018 begon Caitlyn aan haar dyslexiebehandeling bij het RID in Almere. Toen zij 8 maanden verder waren merkten zij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij het RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

Bart (15): Nu ik in 4 gymnasium zit, ben ik blij dat ik toen zoveel bij het RID heb geoefend

Bart (15) zit nu in het 4e jaar van de middelbare school. Gymnasium welteverstaan. Hij vertelt ons hoe zijn behandeltraject bij het RID daarbij geholpen heeft.

Lees hoe het nu gaat met Bart

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij het RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

Tegen alle ouders zou ik willen zeggen: "Zet door, oefen ’s morgens vroeg en weet dat het RID écht helpt!"

Dat Bart en ik dit interview hebben aangeboden (ideetje van Bart) is vooral om de kinderen en ouders die nu bezig zijn met de dyslexiebehandeling te laten weten dat je er later écht heel blij mee zal zijn dat je nu zo veel aan het oefenen bent.

Lees het verhaal van de moeder van Bart

“Mik heeft niet alleen zichzelf geholpen maar ook haar broertje”

De ouders van Mik vertellen hoe zij het behandelingstraject Dyslexie ervaren bij het RID

Lees het verhaal van de ouders van Mik

"Diëm hoefde niet altijd meer te gokken, maar wist steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakte hem een stuk zelfverzekerder."

In maart 2017 was Diëm, 9 jaar, en in behandeling bij het RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie