In 2020 introduceerden wij onze eigen RT-methode, een aanpak op ondersteuningsniveau 3 voor rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spellen. We hebben hier in korte tijd bijna 2000 leerlingen mee kunnen helpen en de reacties waren erg positief. Om scholen ook aan extra handen te helpen, kwamen onze specialisten naar school om de leerlingen daar te begeleiden. Dit zullen we blijven doen, maar omdat we als RID het liefst voor een duurzame oplossing gaan, bieden we ook OefenKr8 | Duurzame implementatie. Het idee hiervan is heel simpel. Onze specialist leidt de professionals op school op zodat zij zelf met Expeditie kunnen blijven werken.

OefenKr8 | Duurzame implementatie
Aanmelden

OefenKr8 | Duurzame implementatie

Wat zijn de kosten (2021-2022)?
Basistraining 896,40 euro
Kennismaking Expeditie (e-learning) 75,- per deelnemer
Coaching on the job 1125 euro
Materiaalkosten 15 euro per leerling

Bekijk ook de flyer over Coaching on the job voor meer informatie en rekenvoorbeelden van de kosten (2021-2022).

Bekijk het complete RT-aanbod (OefenKr8)

Het traject bestaat globaal uit drie componenten:

1. Een basistraining voor het hele team (maximaal 20 deelnemers).
In deze training leren de deelnemers alles over werkzame componenten op ondersteuningsniveau 3 en over hoe de OefenKr8-methode efficiënt kan worden ingezet. Voor een optimale implementatie van de methode op school wordt het aangeraden om het hele team deze training te laten volgen. De basistraining is online of op locatie en duurt drie uur.

2. Kennismaking OefenKr8-methode (e-learning).
Deze training is bedoeld voor de onderwijsprofessional die de training op school zal uitvoeren. Het doel is om het materiaal en de werkwijze vertrouwd te maken. De inhoud van deze training verschilt dus per vakgebied (rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spellen). De kennismakingstraining is online, volgens een e-learning.

3. De coaching on the job (individueel).
Tijdens dit onderdeel loopt onze specialist één handelingsplanperiode mee met de uitvoerder op school. De specialist bespreekt de sessies voor met de uitvoerder, kijkt mee, geeft feedback, doet aanbevelingen, doet soms iets voor en reflecteert na afloop van elke sessie met de uitvoerder. Deze training beperkt zich tot één onderdeel (rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen en spellen) per keer. De coaching-on-the-job vindt plaats op school en duurt in totaal 15 uur (dat is inclusief de begeleiding van een groepje leerlingen gedurende één handelingsplanperiode).

Aanmelden
Lees verder

Ervaringen

Caitlyn is nu veel zelfverzekerder, ze had zichzelf wijsgemaakt dat ze dom was.

In het schooljaar 2017-2018 begon Caitlyn aan haar dyslexiebehandeling bij RID in Almere. Toen zij 8 maanden verder waren merkten zij echt verschil!

Lees de ervaring van Vanessa, moeder van Caitlyn

Tegen alle ouders zou ik willen zeggen: "Zet door, oefen ’s morgens vroeg en weet dat RID écht helpt!"

Dat Bart en ik dit interview hebben aangeboden (ideetje van Bart) is vooral om de kinderen en ouders die nu bezig zijn met de dyslexiebehandeling te laten weten dat je er later écht heel blij mee zal zijn dat je nu zo veel aan het oefenen bent.

Lees het verhaal van de moeder van Bart

Hoe verloopt de diagnose van dyslexie?

Lauren heeft moeite om mee te komen met het leesniveau van haar klas, ondanks extra bijlessen. Er is een vermoeden van dyslexie.

Bekijk de video

Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!

De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu ...

Lees het verhaal van Ellemijn

"Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij RID."

In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes ...

Lees het verhaal van Ellen

"Diëm hoefde niet altijd meer te gokken, maar wist steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakte hem een stuk zelfverzekerder."

In maart 2017 was Diëm, 9 jaar, en in behandeling bij RID. Zijn moeder vertelt over de voortgang van de behandeling.

Lees het verhaal van Diëm

Mik: "Maak er geen nadeel van, maar een voordeel."

Mik is bij het RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt.

Lees het verhaal van Mik

Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt. En je moet ook niet onzeker zijn, want iedereen is bijzonder op zijn of haar eigen manier.”

Sophie (13 jaar) is dit jaar gestart op de middelbare school op de Mavo van Scala Teteringen. Vorig jaar heeft ze haar behandeling bij RID afgerond.

Lees het verhaal van Sophie

RID RT: voor meer gelijke kansen!

Het signaal dat meer dan ooit leerkrachten kiezen voor een baan buiten het onderwijs is zorgelijk. Waar het hart vaak ligt bij tijd en aandacht voor de kinderen wordt de tijd steeds meer opgeslokt door het managen van allerlei andere zaken, zowel in de klas als daarbuiten.

Lees verder

Wat is nu een effectieve manier om feedback te geven tijdens het oefenen?

Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt ...

Lees de tips van Francijn

Bart (15): Nu ik in 4 gymnasium zit, ben ik blij dat ik toen zoveel bij RID heb geoefend

Bart (15) zit nu in het 4e jaar van de middelbare school. Gymnasium welteverstaan. Hij vertelt ons hoe zijn behandeltraject bij RID daarbij geholpen heeft.

Lees hoe het nu gaat met Bart

“Ik kan nu veel beter recepten lezen en hoef mama niet meer iedere keer te vragen. Dat is heel fijn, want ik vind bakken zo leuk!”

Aurelia is een spontaan, wijs, half Italiaans meisje van 10 jaar, dol op katten én ze heeft dyslexie. Daarvoor kwam zij vorig jaar in behandeling bij RID. Zij volgde de dyslexiebehandeling online bij collega Anne. Wij spraken Aurelia hierover.

Lees het verhaal van Aurelia

Lysanne had vroeger veel moeite met lezen en spellen. Nu studeert ze aan de Technische Universiteit van Eindhoven

Als ze vroeger moest voorlezen voor de klas vond Lysanne dat super spannend en kon ze wel door de grond zakken. Ook in het dagelijkse leven kreeg Lysanne steeds meer last van de dyslexie. Maar dat is nu helemaal veranderd.

Bekijk de video van Lysanne

De ervaring met RT van Nadine

Nadine: ‘Afgelopen schooljaar hebben wij als school ondersteuning gehad van het RID op het gebied van technisch lezen. Na het eerste Coronajaar waarin onze leerlingen te maken kregen met een schoolsluiting merkten we toch dat een aantal kinderen in groep 3 zich het leesproces onvoldoende eigen had gemaakt.

Lees verder

“Mik heeft niet alleen zichzelf geholpen, maar ook haar broertje”

De ouders van Mik vertellen hoe zij het behandelingstraject Dyslexie ervaren bij RID

Lees het verhaal van de ouders van Mik

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie