Kan een kind zowel dyslexie als dyscalculie hebben?
Bij sommigen zijn de rekenproblemen een gevolg van de problemen die zij ervaren door hun dyslexie. Zo hebben veel kinderen met dyslexie moeite met het automatiseren van de keertafels en eenvoudige plus- en minsommen omdat ze problemen hebben met het onthouden van talige informatie, of hebben ze moeite met het begrijpen van verhaalsommen met veel tekst. Het komt echter ook regelmatig voor dat er naast dyslexie sprake is van een reken-specifieke stoornis (dyscalculie). Bij deze kinderen is er sprake van een veel breder rekenprobleem (de problemen uiten zich niet alleen in de automatisering van sommen maar ook op allerlei andere rekengebieden), ze hebben weinig inzicht in het rekenen en er is vaak sprake een zwak getalbegrip (bijvoorbeeld het plaatsen van een getal op een getallenlijn of bepalen welk getal groter/kleiner is).
Inzicht in rekenproblemen
Hoewel beide groepen ernstige hinder kunnen ondervinden van hun rekenproblemen en extra hulp nodig hebben, is het wel van groot belang om een goed inzicht te krijgen in de aard van de rekenproblemen, zodat de inhoud van de hulp hierop aangepast kan worden. Bij kinderen met dyscalculie moet intensief gewerkt worden aan de basis van het rekenen (het getalbegrip en het rekeninzicht) terwijl dit voor dyslectische lezers die met name automatiseringsproblemen hebben vaak niet nodig is.
In de praktijk blijkt dat bij kinderen met dyslexie signalen voor mogelijke dyscalculie vaak niet goed opgepikt worden. Regelmatig wordt aangenomen dat de rekenproblemen een gevolg zijn van de dyslexie, waardoor kinderen waarbij ook sprake is van dyscalculie niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. En dat terwijl uit onderzoeken blijkt dat de overlap tussen dyslexie en dyscalculie groot is. Uit een onderzoek uitgevoerd door RID en de Universiteit van Maastricht bleek dat ongeveer de helft van de 200 onderzochte dyslectische lezers ernstige problemen met automatisering van het rekenen had, en 20-30% had daarnaast ook een zwak inzicht in getallen. Dit duidt erop dat bij veel dyslectische lezers de rekenproblemen breder zijn dan alleen automatiseringsproblemen. Ook internationale studies rapporteren een grote overlap tussen dyslexie en dyscalculie (Dirks, Spyer, van Lieshout, & de Sonneville, 2008; Lewis, Hitch, & Walker, 1994).
“Elke leerling met rekenproblemen kan geholpen worden, niet alleen leerlingen die in aanmerking komen voor een dyscalculieonderzoek.”
Alertheid bij rekenproblemen
Juist vanwege die grote overlap is het van groot belang dat een leerkracht of intern begeleider altijd alert blijft wanneer er sprake is van rekenproblemen bij kinderen met dyslexie. De kans is immers best groot dat er naast dyslexie ook sprake is van dyscalculie, en in zo’n geval is het belangrijk dat kinderen tijdig doorverwezen worden voor een diagnose en gerichte hulp. Hieronder vind je een overzicht van de kenmerken kunnen duiden op dyscalculie bij kinderen met dyslexie en dyscalculie.
Rekenproblemen als gevolg van dyslexie
- Vooral moeite met automatiseren van sommen (bijvoorbeeld de keertafels, maar ook plus- en minsommen tot 20)
- Moeite met verhaalsommen waar veel tekst in staat, eenvoudigere verhaalsommen kosten minder moeite
- Sommen worden soms tellend opgelost (bijvoorbeeld op de vingers) als som niet geautomatiseerd is
- Het inzicht in het rekenen is wel voldoende
- Het inzicht in getallen is voldoende, wel worden getallen soms omgedraaid (bijvoorbeeld 35 schrijven als 53)
Rekenproblemen als gevolg van dyscalculie
- Problemen op meerdere rekengebieden (plus, min, keer en delen, maar ook breuken, maten, klokkijken enz.)
- Moeite met allerlei soorten verhaalsommen
- Rekentempo is laag, maar er worden ook veel fouten gemaakt en er is weinig inzicht in het rekenen (niet goed weten hoe je een som moet uitrekenen of welke stappen je hierbij moet nemen)
- Sommen worden vaak tellend opgelost omdat andere strategieën moeilijk te begrijpen zijn
- Inzicht in getallen is onvoldoende: getallen worden omgedraaid, maar ook moeite met vragen als ‘wat komt na 14? Wat is meer: 57 of 63?
Meer weten?
Als je kind moeite heeft met leren rekenen, dan zal de leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je kind niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de rekenachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyscalculie (rekenen). Je kind kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.