OnderwijsKr8 | Teamtrainingen

Geven van sterk onderwijs begint bij een deskundig team: de leerling staat centraal, maar de leerkracht maakt het verschil. Wij delen graag kennis en praktische handvatten met je team. Onze trainingen geven het taal- en rekenonderwijs op school een extra kwaliteitsimpuls.

Neem contact op

Een leesgemotiveerde school en klas! (ON1)

Lees meer

Kinderen die graag lezen, lezen meer, wat leidt tot een positieve lees- en leerontwikkeling. Maar hoe zorg je er nou voor dat kinderen leesplezier krijgen?

Tijdens deze training ga je aan de slag met het vormgeven van een stimulerende leesomgeving in je school en binnen de klas. Aan de hand van praktische werkvormen ervaar je zelf wat er allemaal mogelijk is op dit gebied. Deze werkvormen kun je de dag erna direct inzetten in de praktijk.

Zeer geschikt voor: leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Een goede leesstart in de onderbouw (ON1)

Lees meer

Als kinderen leren lezen, gaat er een wereld voor ze open. Het is voor leerkrachten een mooie taak leerlingen te begeleiden bij deze fantastische ontdekkingstocht. Leren lezen is tenslotte de belangrijkste vaardigheid die ze op school leren.

 

In deze training leer je hoe je op een effectieve wijze het onderwijs voor groep 1 en 2 kunt vormgeven om kinderen een goede basis voor het aanvankelijk technisch lees- en spellingproces te geven. Op deze manier krijgen alle leerlingen aan de start van groep 3 gelijke kansen op een soepele leesontwikkeling. Aan bod komt welke doelen en voorwaarden een belangrijke rol spelen, hoe je zorgt voor een doorgaande lijn van groep 2 naar groep 3 en hoe je lezen in groep 3 centraal stelt. In de training worden recente inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek gekoppeld aan de eigen onderwijspraktijk.

Zeer geschikt voor: leerkrachten groep 1, 2 en 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 3 uur

Effectief technisch leesonderwijs in de klas (ON1)

Lees meer

Nog steeds verlaten niet alle leerlingen de school als goede lezers. Hoe kun je als leerkracht het technisch leesonderwijs versterken en daarmee alle leerlingen een goede basis geven? Tijdens deze training leer je over het belang en de opbouw van effectief technisch leesonderwijs en duiken we in de leesontwikkeling van leerlingen. We combineren theorie met praktijk en gaan in op bewezen effectieve strategieën: wat werkt écht om kinderen te helpen vaardige lezers te worden? Zo kun je de volgende dag direct aan de slag met een effectieve leesles.

Zeer geschikt voor: groepsleerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs. De training is minder geschikt voor ervaren leesspecialisten, zeker als ze een gerichte opleiding hebben gehad.

Duur training: 2,5 uur

Van leesfrustratie naar leesmotivatie! (ON2)

Lees meer

Tijdens deze training leer je leesfrustraties bij individuele leerlingen aan te pakken. Hoe voer je een effectief leesgesprek en vind je ingangen om de leerling weer leesplezier te laten ervaren? Je krijgt handvatten om ook gefrustreerde lezers weer gemotiveerd te krijgen.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Feedback bij technisch lezen en spellen (ON2)

Lees meer

Voor alle leerlingen, maar zeker voor zwakke lezers en spellers, is de manier waarop je als leerkracht feedback geeft van groot belang voor hun leerproces, motivatie en zelfvertrouwen. Hoe geef je effectieve feedback tijdens de lees- en spellinglessen zodat je de leerling zo optimaal mogelijk ondersteunt in het leren? Welke aanpak werkt bij zwakke lezers en spellers? Hoe kun je variëren in het geven van feedback? Dit is een praktische training, waarin je zelf ervaart en leert hoe je deze handvatten kunt inzetten.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Aan de slag met ondersteuningsniveau 2 (ON2)

Lees meer

Het organisatorisch en inhoudelijk opzetten van extra ondersteuning bij leerlingen met lees- en spellingproblemen, kan qua inhoud en organisatie een uitdaging zijn in de klas. Landelijke richtlijnen vanuit het NKD, mogelijkheden binnen de methode, populatie leerlingen, tijd en organisatiemogelijkheden: er zijn allerlei factoren om rekening mee te houden.

Tijdens deze training leer je voor je eigen groep ondersteuningsniveau 2 op het gebied van lezen en/of spellen inhoudelijk vorm te geven, uitgaande van de middelen en methoden die op school al beschikbaar zijn, en zoeken we samen oplossingen voor organisatorische knelpunten. Aan het einde van deze training heb je een concreet uitgeschreven plan dat je de volgende dag kan uitvoeren in de groep.

Voor de kleutergroep(en) kan inhoudelijk een keuze gemaakt worden om de hulp uit te zetten middels de voorschotbenadering.

Zeer geschikt voor: leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 3 uur

Aan de slag met ondersteuningsniveau 3 (ON3)

Lees meer

Wanneer er binnen je groep ernstige lees- en spellingproblemen voorkomen, wil je deze leerlingen de beste begeleiding bieden die binnen je mogelijkheden ligt. Maar welke hulp is inhoudelijk het meest effectief en hoe maak je dit praktisch uitvoerbaar in de klassensituatie?

Tijdens deze training leer je aan de hand van de landelijke NKD-richtlijnen hoe je hiaten signaleert en wat werkzame componenten zijn om ondersteuningsniveau 3 zo effectief mogelijk te maken. Er is ruimte om organisatorische knelpunten te bespreken en door het gebruik van casussen uit de eigen praktijk wordt er toegewerkt naar een concreet plan dat je de volgende dag direct kunt inzetten voor jouw risicoleerlingen.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 3 uur

Dyslexie: signaleren en begeleiden (ON4)

Lees meer

Wat is dyslexie, hoe signaleer je het, hoe wordt het ervaren en wat heeft de leerling met dyslexie nodig van jou als professional? In deze driedelige training, leer je alles over wat jij in de klas nodig hebt om een leerling met dyslexie zo goed mogelijk te ondersteunen.

Deel 1: Dyslexie signaleren en de weg naar de zorg
In deel 1 komen de onderdelen signaleren en de definitie dyslexie aan bod. Denk hierbij aan de laatste wetenschappelijke inzichten op dit gebied en het kunnen onderbouwen van een vermoeden van dyslexie aan bijvoorbeeld ouders. Tevens gaan we in op de landelijke richtlijnen die nodig zijn om vanuit een vermoeden naar een diagnose te gaan. Daarbij bespreken we welke rol de school hierin heeft. We werken in dit deel met verschillende casussen (ook uit de eigen praktijk).

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Deel 2: Dyslexie en nu?
Wat is de impact van dyslexie en wat heeft een leerling met dyslexie nodig van jou als leerkracht? Wat zijn de mogelijkheden en hoe bepaal je wat werkt voor een leerling? In dit deel leer je een plan op maat op te stellen voor de leerling in jouw groep aan de hand van aangereikte suggesties. Ook gaan we in op wat het verschil is tussen begeleiding in de klas en een behandeling in de zorg. We lichten toe wat een effectieve dyslexiebehandeling omvat en wat dwaalwegen zijn.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Deel 3: Dyslexie en bijkomende problematiek
Dyslexie staat niet altijd op zichzelf. Het is soms moeilijk te signaleren, als er ook sprake is van bijkomende gedragsproblematiek (bijv. ADHD of ASS), algehele leerproblemen, TOS, hoogbegaafdheid of dyscalculie. Wat betekent deze bijkomende problematiek voor jou als leerkracht als het gaat om het signaleren van dyslexie? Aan de hand van casussen uit de praktijk leer je over de bijkomende problematiek in relatie tot dyslexie en ben je na de training beter in staat om onderscheid te maken in de oorzaken van de lees- en spellingproblemen.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Deze delen zijn ook los van elkaar te volgen.

Meertaligheid en dyslexie (ON4)

Lees meer

Wanneer meertalige leerlingen lees- en spellingproblemen ontwikkelen, is het vaak lastig te bepalen hoe de lees- en spellingachterstand verklaard kan worden. Komt deze achterstand door een onvoldoende beheersing van de Nederlandse taalvaardigheid of is er mogelijk sprake van dyslexie? Meertalige kinderen krijgen minder snel de diagnose dyslexie en een gerichte behandeling hiervoor. Is dit terecht? En hoe komt dit?

In deze training gaan we in op het signaleren van lees- en spellingproblemen bij meertalige kinderen en geven we suggesties voor goede begeleiding. In de oefeningen tijdens de trainingen is er de mogelijkheid om te oefenen met (eigen) casussen om zo de theorie direct naar de praktijk te vertalen.

Zeer geschikt voor: leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Masterclass Dyslexie (ON4)

Lees meer

Altijd al de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van dyslexie willen weten? Deze masterclass dyslexie biedt de mogelijkheid om in 2 uur tijd bijgepraat te worden over de (wetenschappelijke) inzichten op dit gebied. Denk bijvoorbeeld aan de effectieve elementen van een dyslexiebehandeling en dyslexie en comorbiditeit.

NB: De masterclass heeft een theoretisch karakter, aangevuld met enkele (ervarings)oefeningen. De theorie uit de masterclass heeft veel overlap met die uit de training Dyslexie: signaleren en begeleiden (3 delen), welke een meer interactief karakter heeft.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, leescoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Ervaringsworkshop Dyslexie (ON4)

Lees meer

Altijd al willen weten hoe het is om dyslexie te hebben? Kom het ervaren tijdens de ervaringsworkshop dyslexie. Heb jij in je werk of in je persoonlijke leven te maken met een iemand met dyslexie en zou je graag meer willen weten over dyslexie, hoe het voelt en wat jij voor diegene zou kunnen betekenen? Volg dan deze workshop en doe kennis op over dyslexie. Ook kun je tijdens de workshop je praktische vragen over dit onderwerp stellen aan een professional.

Zeer geschikt voor: ouders, leesconsulenten, andere geïnteresseerden, onderwijsprofessionals

Duur training: 2 uur

Goed rekenonderwijs als basis (ON1)

Lees meer

Slechts één derde van de leerlingen weet het streefniveau voor rekenen te behalen. Hoe kun je als leerkracht en school dit niveau omhoog krijgen? Tijdens deze training komt zowel het belang als de structuur van het rekenonderwijs aan bod en gaan we in op de rekenontwikkeling van leerlingen. Dit benaderen we zowel vanuit de theorie als de praktijk. Ook gaan we in op effectieve elementen van lesgeven: wat werkt tijdens een rekenles? Door deze training krijg je inzicht in de sterke punten en ontwikkelpunten binnen de eigen onderwijspraktijk aan de hand van een checklist. Hier kun je de dag erna al een effectievere rekenles geven.

Zeer geschikt voor: leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, rekencoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2,5 uur

Samen sterk in automatiseren (ON1)

Lees meer

Deze training gaat in op het belang van geautomatiseerde rekenkennis vanuit de laatste wetenschappelijke inzichten. Tijdens de training gaan we samen op zoek naar de stand van zaken binnen jullie onderwijs. Ook kijken we naar wat een mogelijk gezamenlijk doel om naartoe te werken. We bieden hiervoor kaders en voorbeelden, maar laten jullie door praktische oefeningen vooral ook samen keuzes maken die passen binnen de schoolvisie.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, rekencoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Grip op rekenproblemen (ON2 en ON3)

Lees meer

In deze tweedelige training leer je rekenproblemen te signaleren en analyseren door het voeren van een rekengesprek. Vervolgens leer je hoe je een passend begeleidingsplan kunt opstellen bij deze bevindingen, waardoor je de leerling zo goed mogelijk kunt ondersteunen op spoor 2 en 3.

Deel 1: Rekengesprekken aan de hand van rekenmodellen
Tijdens het eerste deel van de training leer je hoe je een rekengesprek kunt voeren aan de hand van rekenmodellen (o.a. het handelingsmodel en drieslagmodel) om zo het onderwijs beter te kunnen afstemmen op de individuele behoeftes van je leerlingen. We maken op interactieve wijze een vertaalslag van theorie naar praktijk.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, rekencoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2,5 uur

Deel 2: Het bieden van effectieve begeleiding bij (ernstige) rekenproblemen
In het tweede deel van de training leer je hoe je hulp op spoor 2 en 3 kunt vormgeven. Wat is er mogelijk en wat zijn de eisen? Hoe verwerk je dat alles in een kwalitatief goed groeps- of handelingsplan?

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, reken-coördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2,5 uur

Let op: Deel 1 is ook los te volgen. Deel 2 uitsluitend gecombineerd met deel 1.

Dyscalculie: signaleren en begeleiden (ON4)

Lees meer

Wat is dyscalculie, hoe signaleer je het, hoe wordt het ervaren en wat heeft de leerling met dyscalculie nodig van jou als professional? In deze tweedelige training, leer je alles over wat jij in de klas kunt doen om een leerling met dyscalculie zo goed mogelijk te ondersteunen.

Deel 1: Dyscalculie signaleren
Wat is dyscalculie, wat zijn de laatste wetenschappelijke inzichten en hoe kun je dyscalculie signaleren en onderscheiden van andere rekenproblemen? Aan de hand van een checklist en casussen uit de praktijk, leer je een vermoeden van dyscalculie uit te spreken aan bijvoorbeeld ouders. Tevens wordt besproken wat de stappen zijn voorafgaand aan een diagnostisch onderzoek.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, rekencoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Deel 2: Dyscalculie en nu?
Een rekenstoornis heeft veel impact in het dagelijks leven. Dit deel van de training gaat in op de gevolgen van dyscalculie en de begeleiding van leerlingen met dyscalculie. Wat is mogelijk en waar hebben deze leerlingen recht op? Je leert een plan op maat samen te stellen voor een leerling met dyscalculie aan de hand van een (eigen) casus uit de praktijk en aangereikte suggesties.

Zeer geschikt voor: leerkrachten vanaf groep 3, intern begeleiders, remedial teachers, rekencoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Let op: Deel 1 is ook los te volgen. Deel 2 uitsluitend gecombineerd met deel 1.

Masterclass Dyscalculie (ON4)

Lees meer

Altijd al de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van dyscalculie willen weten? In deze masterclass dyscalculie word je in 2 uur tijd bijgepraat over de (wetenschappelijke) inzichten op dit gebied, waar ruimte is voor discussie en het opdoen van kennis.

NB: De masterclass heeft een theoretisch karakter, aangevuld met enkele (ervarings)oefeningen. De theorie uit de masterclass heeft veel overlap met die uit de training Dyscalculie: signaleren en begeleiden (2 delen), welke een meer interactief karakter heeft.

Zeer geschikt voor: leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, rekencoördinatoren en schoolleiders uit het primair onderwijs

Duur training: 2 uur

Ervaringsworkshop Dyscalculie (ON4)

Lees meer

Altijd al willen weten hoe het is om dyscalculie te hebben? Kom het ervaren tijdens de ervaringsworkshop dyscalculie. Heb jij in je werk of in je persoonlijke leven te maken met een iemand met dyscalculie en zou je graag meer willen weten over dyscalculie, hoe het voelt en wat jij voor diegene zou kunnen betekenen? Volg dan deze workshop en doe kennis op over dyscalculie. Ook kun je praktische vragen over dit onderwerp stellen aan een professional.

Zeer geschikt voor: ouders, consulenten, onderwijsprofessionals en andere geïnteresseerden

Duur training: 2 uur

Interesse in een teamtraining?

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te verkennen. Deel je interesse liefst zo vroeg mogelijk. Kwaliteit staat bij ons namelijk hoog in het vaandel. Daarom nemen wij alleen nieuwe trainingen aan, zolang de ruimte in de planning van onze onderwijsexperts het toelaat.

Neem contact op

Met OnderwijsKr8 ondersteunen wij schoolteams in verschillende duurzame trajecten: van de inrichting van doorgaande leerlijnen en ondersteuningsniveaus tot en met intensieve verbetertrajecten. Ook voor deskundigheidsbevordering en (individuele) begeleiding kun je bij ons terecht.

Naar boven