Wij lichten in de video hieronder graag toe in anderhalve minuut hoe wij scholen en kinderen in heel Nederland ondersteunen en ontzorgen.
RID vertaalt wetenschappelijke inzichten naar de praktijk in de klas. Wij verstevigen de taal- en rekenbasis van alle kinderen met preventieve middelen en integrale interventies op alle vier ondersteuningsniveaus.
Daarmee versterken wij scholen liefst in een zo vroeg mogelijk stadium, ook binnen het reguliere lesprogramma. Dit start halverwege groep 2 bij het voorbereidend leesonderwijs en medio groep 3 bij het echte leren lezen, spellen en rekenen.
Blijft een leerling achter? Dan zoeken wij de lichtste interventie die werkt, met de mogelijkheid om snel op te schalen, als dat nodig blijkt. Bij hardnekkige moeilijkheden stroomt de leerling door naar onderzoek en eventuele behandeling voor dyslexie of dyscalculie. Door vroegtijdig ondersteuning te bieden met een bewezen effectieve aanpak, zal slechts een zeer beperkte groep op het hoogste specialistische niveau (ON4) uitkomen. Daarnaast geeft een vroege interventie kinderen sneller het vertrouwen het zélf te kunnen.
Zij-aan-zij op school
Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen helpen, zetten wij in op drie pijlers voor een prettige en effectieve samenwerking:
-
- Ondersteuning en behandeling op school
Leerlingen profiteren niet alleen van de vertrouwde omgeving, maar ook van korte, snelle lijnen tussen leerkracht en behandelaar. Zo kunnen wij optimaal aansluiten op de reguliere les en leren van elkaars bevindingen.
- Goede communicatie
Wij werken met een digitaal communicatieplatform, waardoor alle betrokkenen bij het kind laagdrempelig informatie en voortgang kunnen uitwisselen.
- Kennisdeling
Wij geven leerkrachten inzicht in de taalkundige en didactische aspecten van onze behandeling via filmpjes en documenten.
Het belang van voorbereidend leesonderwijs
Om alle kinderen dezelfde kansen te bieden op een soepele leesontwikkeling, is een goede start in groep 2 belangrijk. Door bewezen effectieve leermiddelen (bijv. serious games) te gebruiken bij het voorbereidend leesonderwijs, ontwikkelen leerlingen een optimale basis voor het leren lezen en spellen in groep 3. Alle leerlingen profiteren hiervan, maar meertalige en (mogelijk) dyslectische leerlingen profiteren extra van deze middelen.
Onze leermiddelen op ondersteuningsniveau 1 zijn ideale bouwstenen voor scholen met een taalkrachtige onderwijsvisie. Ze leggen de essentiële basis voor de taalontwikkeling van alle leerlingen.