Een krachtige taal- en rekenontwikkeling voor ieder kind, daar staat RID voor.
Samen met ouders, leerkrachten en school maken wij de weg vrij voor talent. Onze 40 jaar aan expertise en ervaring versterkt en ontzorgt basisscholen door heel Nederland. Wij vertalen wetenschappelijke inzichten naar de praktijk in de klas. Wij verstevigen de taal- en rekenbasis van álle kinderen met onze leermiddelen en begeleiding op alle vier ondersteuningsniveaus.
Wil je meer weten of heb je vragen over ons onderwijsaanbod? Onze onderwijsadviseurs komen graag bij je langs om kennis te maken en de mogelijkheden (vrijblijvend) te bespreken.
Wij leggen je in de video hieronder graag in anderhalve minuut uit hoe wij scholen en kinderen in heel Nederland ondersteunen en ontzorgen.
RID vertaalt wetenschappelijke inzichten naar de praktijk in de klas. Wij verstevigen de taal- en rekenbasis van alle kinderen met preventieve middelen en integrale interventies op alle vier ondersteuningsniveaus.
Daarmee versterken wij scholen liefst in een zo vroeg mogelijk stadium, ook binnen het reguliere lesprogramma. Dit start halverwege groep 2 bij het voorbereidend leesonderwijs en medio groep 3 bij het echte leren lezen, spellen en rekenen.
Blijft een leerling achter? Dan zoeken wij de lichtste interventie die werkt, met de mogelijkheid om snel op te schalen, als dat nodig blijkt. Bij hardnekkige moeilijkheden stroomt de leerling door naar onderzoek en eventuele behandeling voor dyslexie of dyscalculie. Door vroegtijdig ondersteuning te bieden met een bewezen effectieve aanpak, zal slechts een zeer beperkte groep op het hoogste specialistische niveau (ON4) uitkomen. Daarnaast geeft een vroege interventie kinderen sneller het vertrouwen het zélf te kunnen.
Zij-aan-zij op school
Om kinderen zo goed mogelijk te kunnen helpen, zetten wij in op drie pijlers voor een prettige en effectieve samenwerking:
Ondersteuning en behandeling op school
Leerlingen profiteren niet alleen van de vertrouwde omgeving, maar ook van korte, snelle lijnen tussen leerkracht en behandelaar. Zo kunnen wij optimaal aansluiten op de reguliere les en leren van elkaars bevindingen.
Goede communicatie
Wij werken met een digitaal communicatieplatform, waardoor alle betrokkenen bij het kind laagdrempelig informatie en voortgang kunnen uitwisselen.
Kennisdeling
Wij geven leerkrachten inzicht in de taalkundige en didactische aspecten van onze behandeling via filmpjes en documenten.
Het belang van voorbereidend leesonderwijs
Om alle kinderen dezelfde kansen te bieden op een soepele leesontwikkeling, is een goede start in groep 2 belangrijk. Door bewezen effectieve leermiddelen (bijv. serious games) te gebruiken bij het voorbereidend leesonderwijs, ontwikkelen leerlingen een optimale basis voor het leren lezen en spellen in groep 3. Alle leerlingen profiteren hiervan, maar meertalige en (mogelijk) dyslectische leerlingen profiteren extra van deze middelen.
Onze leermiddelen op ondersteuningsniveau 1 zijn ideale bouwstenen voor scholen met een taalkrachtige onderwijsvisie. Ze leggen de essentiële basis voor de taalontwikkeling van alle leerlingen.
√ Breed, gespecialiseerd aanbod
Bewezen effectieve aanpak voor rekenen en taal op de vier ondersteuningsniveaus.
√ Wetenschappelijke expertise
Inzichten vertaald naar de praktijk in de klas.
√ Samenwerking en kennisdeling
Nauwe samenwerking tussen school, ouders en ons gedreven team van orthopedagogen, psychologen, remedial teachers en onderwijsadviseurs.
√ Op maat
Aanpak afgestemd op kind, leerkracht én school.
Met onze integrale aanpak optimaliseren wij met gebundelde krachten de lees-, spelling- en rekenontwikkeling van leerlingen. Als partner helpen wij scholen hun taal- en rekenbeleid en ondersteuningsprofiel in praktijk te brengen, te verstevigen en te borgen.
Wij bieden deskundige hulp en ontzorgen leerkrachten over de volledige breedte: van ondersteuningsniveaus 1 tot en met 4. De middelen en interventies op de verschillende niveaus sluiten naadloos op elkaar aan en zijn gebaseerd op de laatste wetenschappelijke onderzoeken (evidence-based). De vaardigheid van de individuele leerling is het startpunt voor ondersteuning op maat.
Brug van wetenschap naar prakijk
RID staat bekend als expert op het gebied van dyslexie en dyscalculie. Deze expertise is stevig verankerd binnen onze organisatie. Wij werken nauw samen met de Universiteit van Amsterdam in het Rudolf Berlin Center, een universitair expertise-centrum op het gebied van leerproblemen. Zo kunnen wij doorlopend belangrijke inzichten uit wetenschappelijk onderzoek vertalen naar praktische, effectieve toepassingen in de klas.
Samen sparren?
Onze onderwijsadviseurs delen hun kennis en ervaring op het gebied van taal en rekenen vol enthousiasme met onderwijsprofessionals binnen de school, zoals leerkrachten, intern begeleiders en schoolleiders. Door samen te sparren of advies te geven op leerling- en klasniveau, maar ook op het gebied van lesstof en leermiddelen denken wij graag mee. Op onze beurt nemen wij jullie ideeën en feedback graag mee in de verdere ontwikkeling van onze serious games, behandelmethodes en overig ondersteuningsaanbod.