Rekenproblemen? Tips voor thuis oefenen
Praktische tips
✔️Oefen op een vast tijdstip. Bijvoorbeeld 15-20 minuten voor of na het eten. Probeer zoveel mogelijk routine in te bouwen en probeer een tijdstip te vinden waarop je kind nog niet te moe is, en waarop je als ouder ook de tijd hebt om er even rustig voor te gaan zitten.
✔️Zorg voor een rustige plek in huis om te oefenen. Leg alle benodigde spullen klaar en zorg dat er niet teveel afleiding is.
✔️Probeer van het oefenen een gezellig dagelijks moment van te maken. Bijvoorbeeld door er iets te eten en drinken bij te nemen. Dan wordt het oefenen wellicht als minder zwaar ervaren. Geef tijdens het oefenen je kind de volledige aandacht. Ook dit kan helpen om het moment van oefenen als iets positiefs te ervaren.
✔️Laat je kind niet te lang achter elkaar oefenen. Beter elke dag 15-20 minuten dan in één keer een uur. Dat is beter voor de concentratie, en daarnaast wordt stof beter opgeslagen als deze vaker herhaald wordt.
✔️Gun je kind pauze wanneer dit nodig is. Het rekenen vergt veel energie voor je kind, dus op een bepaald moment is de batterij leeg en dient dan weer even opgeladen te worden. Laat het kind als het nodig is tussendoor even iets actiefs doen om weer energie op te doen, bijvoorbeeld door even op de trampoline te springen.
Motivatie en feedback
✔️ Geef positieve en procesgerichte feedback. Focus bij het geven van feedback vooral op het proces (hoe goed er gewerkt is) en niet te veel op het eindresultaat.
Voorbeelden van procesgerichte feedback:
- “Ik zie dat je hier heel goed je best op gedaan hebt, top!”
- “Wat goed dat je het blijft proberen!”
- “Je hebt echt goed doorgezet ook al vond je het moeilijk/of niet leuk, wat knap!”
Natuurlijk mag je ook een compliment geven als een huiswerk oefening goed gemaakt is, maar probeer dit dan ook te linken aan de inspanning die daarbij geleverd is: “Wat goed dat je eraan gedacht hebt om de stappen allemaal te doorlopen!” of “Je hebt de strategie goed toegepast bij alle sommen, wat knap!”. Probeer de feedback niet teveel te richten op de persoon: “Je bent echt goed in breuken!”. Als je kind dan vervolgens toch fouten maakt in dit onderdeel, dan kan dit het zelfvertrouwen juist verminderen.
✔️ Omgaan met fouten. Laat je kind weten dat fouten maken helemaal niet erg is. Sterker nog, zonder fouten te maken zouden we niks leren. Benadruk dit ook als je kind zich uit het veld geslagen voelt door een fout.
Als je het huiswerk nakijkt, streep dan niet het foute antwoord door. Wat je wel kunt doen: kijk een voor een de opgaven na en vink aan wat goed ging. Bij de foute opgaven loop je samen de som door, kijk of je kind er zelf achter kan komen wat er niet klopt. Probeer hierbij vragen te stellen die je kind helpen om zelf na te denken over de som. Begrijpt je kind de som niet, doe dan eventueel stap voor stap voor hoe het wel moet. Als je zelf als ouder ook niet precies weet hoe je de som het beste kunt uitleggen, laat dit dan aan de leerkracht of behandelaar over, of overleg wat de beste manier van uitleggen is.
✔️ Bied je kind keuzevrijheid: Geef je kind inspraak, bijvoorbeeld door zelf de volgorde van de oefeningen te bepalen of te bepalen wanneer het tijd voor pauze is. Door een gevoel van controle te ervaren kan de motivatie om te oefenen vergroten. Eventueel kan je kind ook samen met jou op papier een planning maken (welke oefening eerst, wanneer de pauze) en kunnen de onderdelen weggestreept of gekleurd worden zodat duidelijk is wat al gedaan is.
✔️ Maak het nut van het oefenen duidelijk door een link naar dagelijkse situaties te maken. Laat je kind ervaren dat vooruitgaan met rekenen je ook in het dagelijks leven helpt. Als je kind bijvoorbeeld geleerd heeft om onder elkaar te rekenen, laat ze dan ook regelmatig de score bij een spelletje uitrekenen zodat ze de geleerde strategie ook bij iets praktisch kunnen inzetten. Of laat ze helpen met klussen en daarbij het opmeten voor zijn of haar rekening nemen. Probeer zoveel mogelijk aan te sluiten bij de interesses van je kind. Dit kan de intrinsieke motivatie (de motivatie die vanuit je kind zelf komt) versterken.
✔️ Blijf geduldig en begripvol. Soms is het als ouder lastig te begrijpen waarom de stof maar niet blijft hangen, ondanks herhaalde uitleg. Ook is het mogelijk dat het gedrag van je kind tijdens het huiswerk maken (bijvoorbeeld veel weerstand vertonen, zich er snel van af willen maken, boos worden) een gevoel van frustratie oproept. Dit is heel normaal, maar hierop boos reageren werkt meestal averechts, oefenen wordt dan al snel een strijd. Bedenk telkens: het is geen onwil maar onmacht. Neem op tijd even pauze als je merkt dat het oefenen stroef verloopt.
Tips rondom uitleg geven en oefenen
✔️ Maak vooruitgang inzichtelijk, beloon ook kleine vorderingen. Maak de vooruitgang visueel (bv print een keertafelblad uit en kleur het aantal keersommen in dat het kind wel al weet).
✔️ Probeer op een lijn te zitten met school en/of de behandeling: Vraag na hoe de leerkracht of de behandelaar een strategie uitlegt, zodat je uitleg daarmee overeenkomt en je kind niet in de war raakt.
✔️ Gebruik materiaal of een tekening: Als je kind moeite heeft met een bepaalde strategie, laat hem/haar dan gebruik maken van materiaal of laat hem/haar een tekening van het verhaal maken. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je dan zelf als ouder wel weet hoe een som uitgebeeld moet worden. Krijgt je kind rekenbegeleiding, vraag dan de behandelaar hoe je dit het beste kunt doen.
✔️ Maak oefeningen leuker: Soms kun je ‘saaie’ oefeningen ook leuker maken door er een spelletje van te maken. Bijvoorbeeld door cijfers op blaadjes te schrijven en op tafel te leggen, en het kind met een vliegenmepper op het juiste antwoord te laten slaan bij een som. Je kunt ook de rollen eens om te draaien (je maakt een paar opgaves mét af en toe een fout, en je kind mag jou controleren). Als je merkt dat dit werkt, bespreek dit dan eventueel met de leerkracht of behandelaar, zodat de huiswerkoefeningen daar ook eventueel op afgestemd kunnen worden.
Het gebruik van een beloningssysteem
Sommige kinderen zijn gevoelig voor een beloning, dus je kunt overwegen om een beloningssysteem te gebruiken als het oefenen thuis moeizaam gaat. Bedenk wel dat een beloningssysteem ook nadelen heeft: het kan ervoor zorgen dat de eigen motivatie van een kind minder wordt (hij/zij werkt alleen nog maar voor de beloning) en het kan op de langere termijn minder goed werken omdat de nieuwigheid er dan af is. Zorg daarom ervoor dat je kind wel het doel van het oefenen voor ogen houdt (ik wil graag beter worden in rekenen) en combineer een beloningssysteem ook met de overige tips die hierboven zijn genoemd. Ook is het belangrijk om regelmatig te kijken of het systeem nog wel werkt en het eventueel aan te passen.
Als je een beloningssysteem opzet, denk dan aan de volgende punten:
✔️ Hou de beloningen klein en passend, betrek je kind hierbij: wat wordt hij/zij enthousiast van?
✔️ Je kunt werken met een punten- of sticker systeem: als een doel die dag behaald is, dan krijgt je kind een punt of sticker, na zoveel punten/stickers krijgt je kind de afgesproken beloning
✔️ Laat de beloning niet te ver in de toekomst liggen, dat kan een kind niet overzien
✔️ Zorg dat de beloning vooral gericht is op de inzet en minder op het resultaat. Bedenk concrete doelen: alle huiswerkbladen netjes maken, er zelf aan denken om te starten met huiswerk, er goed aan denken om de strategie die wordt aangeleerd toe te passen, etc.
✔️ Zorg dat de doelen haalbaar zijn.
✔️ Ben consequent in het toekennen van de beloning, zorg dat het duidelijk is wanneer je wel of niet de beloning toekent.
Hoe kunnen wij je kind helpen?
Ben je op zoek naar extra rekenondersteuning voor je kind? Heb je onze blog met 5 tips om je kind met rekenproblemen te ondersteunen al gelezen?
Daarnaast helpen wij graag met gerichte ondersteuning, waarbij ook aandacht is voor mindset en motivatie. Dit kan zowel met als zonder diagnostisch onderzoek naar dyscalculie. Als je kiest voor ondersteuning zonder voorafgaand onderzoek, dan doorloopt je kind alleen een kort rekenonderzoek bij de start van de rekenbegeleiding. Wij sluiten de begeleiding aan op de uitkomsten van het onderzoek en stemmen de behandeling af op de behoeftes van kind, ouders en school.