Hoe kan ik mijn kind helpen bij het leren lezen?

Voor ouder & kind
22 juli 2024
RID auteur
RID
Vader leest zijn dochters voor

Is jouw kind al bezig met letters? Met wat aanmoediging van thuis, op de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf leren jonge kinderen vaak al vroeg wat letters. Vooral letters uit hun eigen naam kunnen ze herkennen en benoemen. Het leren (her)kennen van letters krijgt ook speelse aandacht in groep 1 en groep 2. Toch heeft niet elk kind dezelfde letterkennis bij de start in groep 3. Terwijl de hoeveelheid letters die je kent, veel zegt over hoe makkelijk je leert lezen. Hoe kun je als ouder of verzorger je kind ondersteunen in het leren lezen? Wij helpen je graag op weg.

De 3 voorwaarden voor leesontwikkeling

Ondersteuning van je kind hoeft echt niet op een schoolse manier, doe het op een speelse manier en heb samen vooral veel plezier.

Een gezonde leesontwikkeling kent drie belangrijke pijlers. We ondersteunen je graag met een aantal ideeën bij elke pijler.

Kinderen moeten zich bewust zijn van de wereld van geschreven taal

We worden voortdurend omringd door letters. Het schrift speelt een belangrijke rol in ons leven. Zorg ervoor dat kinderen willen leren lezen, dat het belangrijk voor ze wordt.

Onze tips

  • Voorlezen is heel belangrijk. Stop soms eens op een pagina en vraag welke letter(s) jullie zien.
  • Stimuleer je kind zijn of haar eigen naam te leren schrijven
  • Maak je kind bewust van het bestaan van letters en dat die er niet voor niets staan: wijs de titel aan en vertel dat de titel iets zegt over waar het verhaal over gaat.
  • Bak samen een cake volgens recept. Laat zien dat je de tekst nodig hebt om te bakken.
Moeder en zoon zijn koekjes aan het bakken

Kinderen moeten de letters en klanken leren

Lezen start met het opbouwen van letterkennis. Je kind kent de vormen en namen van letters. Je kind kan ze herkennen en benoemen. Deze vaardigheid helpt kinderen om woorden te ontcijferen en te begrijpen. Letterkennis draait dus om het kennen van letters. Maar om te kunnen lezen moet de letterkennis geautomatiseerd worden, dat noemen we lettervloeiendheid.

Lettervloeiendheid gaat over het gemak waarmee kinderen letters kunnen herkennen én gebruiken. Het gaat om het soepel en snel kunnen koppelen van klanken aan de juiste letters, dit is de basis van automatisch en vloeiend lezen van woorden en zinnen. Oefenen blijft hierin belangrijk, zelfs als kinderen al laten zien dat ze het kunnen. Recente studies tonen aan dat de gevoeligheid voor klank-tekenkoppelingen zich nog jaren na groep 3 blijft ontwikkelen, zelfs tot in groep 8.

Onze tips

  • Maak flitskaartjes. Op elke kaart staat een klank. Je toont een kaartje aan je kind dat vervolgens de klank noemt. Hierbij is het belangrijk het tempo van je kind te volgen. Let erop dat de klank klinkt zoals in een woord en niet zoals je het uitspreekt in het alfabet. Vergeet ook de tweeletterklanken niet /ui/, /oe/, /ei/, /ie/, /ou/, enzovoort.
  • Kies een klank en maak samen een tekening van dingen die met die klank beginnen.
  • Blijf oefenen om lettervloeiendheid te stimuleren. Ook als je kind al laat zien dat het de de letter kent. Automatiseren is erg belangrijk voor het leren lezen.
  • Oefen met KlankKr8 voor thuis. Wij ontwikkelden een app waarin letterkennis en lettervloeiendheid op speelse manier wordt gestimuleerd. Kinderen leren in eigen tempo en op speelse wijze alle letters en klanken.
Vader en dochter geven elkaar een high five bij het tekenen

Kinderen moeten in staat zijn te spelen met klanken

Het is belangrijk dat kinderen behendig zijn met losse klanken in de context van woorden. Bijvoorbeeld: wanneer jij de klanken /k/, /a/ en /t/ noemt, zij in staat zijn daar het woord ‘kat’ van te maken. Dat ze weten dat ‘kat’ uit drie klanken bestaat, een ander woord kunnen bedenken dat ook met een /k/ begint of rijmt op het woord ‘kat’.

Onze tips

  • Letter-klankspelletjes: Speel spelletjes waarbij je kind letters en klanken herkent. Denk aan “Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet” met letters in plaats van kleuren.
  • Woordrijmpjes: Maak woordrijmpjes met dezelfde begin- of eindklank. Bijvoorbeeld: “Poesje mauw, kom eens gauw.”
  • Balspel: Rol de bal heen en weer terwijl je om de beurt een woord bedenkt dat begint met de laatste klank van een woord. Bijvoorbeeld: /kat/, /tak/, /kam/.

Zoek naar wat bij jullie past

Elk kind is anders, dus pas deze tips aan op wat het beste werkt voor jullie. Het is belangrijk dat lezen leuk blijft. Blijf voorlezen, maak er een gezellig momentje van.
Kies boeken die aansluiten bij de interesses van je kind en moedig zo positieve leeservaringen aan. We wensen je veel plezier samen!

Verder lezen