OnderwijsKr8 | Samen het onderwijs versterken
Met OnderwijsKr8 ondersteunen wij schoolteams in verschillende duurzame, praktijkgerichte trajecten, waarmee je als team het onderwijs en de zorgstructuur voor je leerlingen duurzaam kunt versterken.

Verstevig de basis van je onderwijs
RID vertaalt al meer dan 40 jaar wetenschappelijke expertise naar effectieve ondersteuning in de praktijk. Wij werken, onder meer in het Rudolf Berlin Center, nauw samen met verschillende onderzoekspartners met als doel een krachtige taal- en rekenontwikkeling mogelijk te maken voor ieder kind.
Krachten bundelen
Onze expertise en visie delen wij ook graag met scholen. Niet alleen als het gaat om vakinhoudelijk goed taal- en rekenonderwijs, maar ook voor duurzame, schoolbrede professionalisering. Onze begeleiding omvat alle ondersteuningsniveaus, maar het basisaanbod op school heeft onze nadrukkelijke aandacht. Dit stevig neerzetten, geeft immers álle leerlingen de voedingsbodem om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
In onze OnderwijsKr8-trajecten geven wij teams de handvatten om versterkt zelf verder te kunnen bouwen. Scholen kunnen onze hulp inroepen voor de basisvaardigheden technisch lezen, spelling of rekenen in de onderstaande trajecten:
1. Verbetertraject inrichting van het onderwijs
Lees meerWil jouw school het taal- en/of rekenonderwijs schoolbreed een kwaliteitsimpuls geven om leerlingen nog beter tot hun recht te laten komen? Willen jullie daarbij ook specifiek inzetten op duurzame implementatie en borging? RID helpt schoolteams hierbij graag het beste uit deze waardevolle (tijds)investering te halen.
Eén van onze onderwijsexperts begeleidt jullie stap voor stap om te komen tot:
- Inzicht (vanuit een gedeelde kennisbasis) in de aanwezige kwaliteiten en ontwikkelkansen binnen het betreffende vakgebied.
- Overzicht van de te nemen stappen om de inrichting van het onderwijs te versterken.
- Het opstellen en uitvoeren van een concreet plan voor duurzame en meetbare onderwijsverbetering door een intern geformeerde expertgroep.
- Het centraal stellen van activiteiten die leiden tot een succesvolle implementatie.
Na afronding van het traject staat de inrichting van het onderwijs steviger. Bovendien heeft het team kennisgemaakt met een vanuit de wetenschap bewezen effectieve werkwijze bij het werken aan onderwijsverbetering. Deze werkwijze kan daarna ook bij andere vraagstukken ingezet worden.
Onze verbetertrajecten zijn mogelijk voor de vakgebieden: technisch lezen, spelling en rekenen.
2. Optimalisatie van de doorgaande leerlijn
Lees meerIs op jouw school nog winst te behalen in de doorgaande lijn van het technisch reken-, lees- of spellingonderwijs, zodat leerlingen zich nog beter kunnen ontwikkelen? Willen jullie binnen het team meer inzicht krijgen in de leerlijnen, om in de klas de methode lesdoelgericht in te kunnen zetten? En hechten jullie belang aan heldere, schoolbrede teamafspraken om de doorgaande lijn te borgen? RID helpt je school hier graag bij.
Eén van onze onderwijsexperts begeleidt jullie graag stapsgewijs met als doel:
- Inzicht te verkrijgen in mogelijke hiaten in de huidige leerlijn.
- Iedere leerkracht bewust te maken van de te behalen beheersingsdoelen in het eigen en de omringende leerjaren.
- De methode in te kunnen zetten gericht op deze beheersingsdoelen.
- Schoolbrede afspraken te formuleren op het gebied van o.a. lestijd, didactiek, leeractiviteiten, zicht op ontwikkeling en overdracht.
- Zorg te dragen voor implementatie en borging.
Na afronding van het traject is de inrichting van het onderwijs versterkt en staat het vakmanschap van de leerkrachten op individueel en op teamniveau nog meer centraal.
Deze trajecten zijn mogelijk voor de vakgebieden: technisch lezen, spelling en rekenen.
3. Inrichting van ondersteuningsniveau 3
Lees meerWil jouw school de inrichting van ondersteuningsniveau 3 (planmatige ondersteuning / RT) op het gebied van technisch lezen, spelling of rekenen een kwaliteitsimpuls geven? Om zo leerlingen die moeilijkheden ervaren met hun taal- of rekenvaardigheid vanuit een duurzame basis beter te kunnen helpen? RID deelt graag haar opgebouwde kennis en ervaring op dit gebied met jouw team.
Eén van onze onderwijsexperts helpt bij:
- Het uitbreiden van de specifieke kennis en vaardigheden op ondersteuningsniveau 3 binnen het team.
- Het deskundig inrichten van ondersteuningsniveau 3 door de benodigde randvoorwaarden te creëren om te kunnen voldoen aan de gestelde criteria bij het doorverwijzen van leerlingen naar gespecialiseerde diagnostiek.
- Het coachen van leerkrachten, onderwijsassistenten en/of de remedial teacher die ondersteuningsniveau 3 vormgeven, zodat zij dit kwalitatief goed uit kunnen voeren.
Na afronding van dit traject is ondersteuningsniveau 3 op jullie school gestructureerd, duurzaam en planmatig vormgegeven. De stappen en beslismomenten zijn met alle betrokkenen op elkaar afgestemd. Daarnaast hebben jullie een duidelijke werkwijze afgesproken en vastgelegd. Jullie kunnen zorgleerlingen eerder signaleren en adequaat begeleiden.
Deze trajecten zijn mogelijk voor de vakgebieden: technisch lezen, spelling en rekenen.
4. Werken met een kant-en-klare ON3-aanpak
Lees meerIs jouw school op zoek naar een effectieve aanpak om leerlingen intensief te begeleiden op ondersteuningsniveau 3? Met het traject OefenKr8 | Door school implementeer je onze eigen methode duurzaam op school. In de OefenKr8-methode zijn evidence-based technieken uit onze specialistische behandelingen (dyslexie en dyscalculie) toegepast.
In dit traject delen onze onderwijsexperts hun kennis en ervaring met één of meerdere teamleden, zodat zij de methode zo effectief mogelijk kunnen gebruiken. Ieder traject (per vakgebied) bestaat uit twee onderdelen: een online training en coaching in de praktijk:
- Online training: de training is in eigen tijd en tempo te doorlopen. Een coach vanuit RID is beschikbaar voor vragen. De studiebelasting is circa 6 uur.
- Coaching: tijdens de interventieperiode van 10 weken (2 x 30 minuten per week RT) begeleidt onze coach jou door mee te kijken, feedback te geven en aanbevelingen te doen.
Na afloop van het traject kan de OefenKr8-methode zelfstandig en duurzaam worden ingezet voor het betreffende vakgebied op ondersteuningsniveau 3.
OefenKr8 | Door school is mogelijk voor de vakgebieden: technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen.
Extra mogelijkheid: Als er op dit moment bij jou op school niet genoeg handen zijn om de interventie (geheel of gedeeltelijk) zelf uit te voeren, dan is het ook mogelijk leerlingen op school te laten begeleiden door één van onze onderwijsprofessionals. Hiervoor verwijzen wij graag naar OefenKr8 | Compleet.
5. Opstellen van dyslexie- of dyscalculieprotocol
Lees meerHeeft jouw school behoefte aan ondersteuning bij het opstellen van een dyslexie- of dyscalculieprotocol en de de implementatie en hantering hiervan in de praktijk? RID heeft al meer dan 40 jaar ervaring in specialistische zorg op ondersteuningsniveau 4 en deelt deze expertise graag.
Eén van onze onderwijsexperts begeleidt jullie bij:
- De aansluiting van het bestaande dyslexie-/dyscalculiebeleid van school bij recente ontwikkelingen en regelgeving. Is er nog geen (duidelijk) beleid, dan stellen we dit samen op.
- De beoordeling of de procedures en afspraken met betrekking tot het tijdig signaleren, interveniëren en mogelijk doorverwijzen bij lees- en spelling- of rekenproblemen op orde zijn.
- Het maken van een goede vertaalslag naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Na afronding is het schooleigen dyslexie- of dyscalculieprotocol weer up-to-date en is het schoolteam onderweg naar een goede ‘doorleving’ in de praktijk.
Naast trajecten die het onderwijs versterken, bieden wij ook teamtrainingen, coaching en leergangen om het vakmanschap binnen school hoog te houden. Lees meer over deze mogelijkheden
Interesse in een OnderwijsKr8-traject?

Onze onderwijsvisie
Vanuit onze wetenschappelijke wortels geloven wij sterk in evidence-informed onderwijs. Wij baseren ons op actuele kennis uit de leerpsychologie en pedagogische wetenschappen en richten ons zowel op leerling en leerkracht, als op omgevingsfactoren en materialen (leerstof).
Wij vinden het belangrijk dat ieder kind gelijke kansen krijgt om uit te groeien tot een goede lezer, schrijver en rekenaar. Met een vroege en gerichte start van het taal- en rekenonderwijs (in de kleuterbouw) en het werken vanuit hoge verwachtingen kan het onderwijs bijdragen aan kansengelijkheid.
Tot slot biedt ook een team, waarbij schoolleiding en leerkrachten samenwerken in een lerende organisatie, de beste kansen voor het succesvol (door)ontwikkelen van goed onderwijs. In een lerende organisatie zijn teamleden in staat voortdurend mee te bewegen en doeltreffend te handelen bij nieuwe ontwikkelingen.