Na de dyslexiebehandeling
Je bent klaar met je behandeling bij RID. Na weken van oefenen en hard werken zit het behandeltraject erop. Op deze pagina vind je handige informatie en tips voor na de behandeling.
Hoe nu verder?
Je hebt met de behandelaar het eindgesprek gehad. Hierin heeft de behandelaar uitgelegd hoe het er nu voorstaat en wat je moet doen om een terugval te voorkomen. Het is misschien best gek om afscheid van elkaar te nemen, jullie hebben immers toch veel tijd met elkaar doorgebracht!
Follow-up gesprek
Vaak vinden ouders het prettig, dat hun kind niet meteen helemaal door RID losgelaten wordt en dat er nog een ‘vangnet’ is na de behandeling. Wij vinden het daarom belangrijk om kind en ouders nazorg te bieden. Ongeveer 6 maanden na de behandeling plannen we een follow-up gesprek. Daarin kijken we hoe de lees- en spellingontwikkeling zich heeft ontwikkeld. Wij nemen contact met jullie op voor de follow-up. Mocht je toch al eerder informatie willen, neem dan gerust contact met ons op.
Blijven oefenen
De behandelaar heeft het waarschijnlijk al aangegeven tijdens het eindgesprek: het is erg belangrijk om te blijven oefenen! Ook na het behandeltraject is het slim om te blijven oefenen om terugval te voorkomen. Dit kan uiteraard met behulp van de Digitale Dyselexiebehandelaar, maar ook met onderstaande tips gaat dat zeker lukken!
Tips: oefenen met spellen
- Laat je kind een stukje schrijven (half A4-tje), waarna alle spellingregels (wellicht iedere regel een andere kleur) onderstreept en verwoord worden (wij adviseren dit woord-voor-woord te doen). Soms is het beter om dit onderstrepen en verwoorden een dag later te doen, zodat je kind de inhoud van het stukje niet meer heel erg in het hoofd heeft. Je kunt eventueel zelf ook een stukje schrijven en hetzelfde doen om vervolgens van elkaar na te kijken.
- Laat je kind in een tijdschrift op zoek gaan naar de spellingregels door deze te laten onderstrepen.
- Combineer een lees- en spellingoefening. Lees eerst samen een bladzijde, zoek vervolgens alle woorden met de regel van bijv. de tekendief.
- Laat je kind een boodschappenlijstje / een to-do-lijstje / vakantielijstje maken en op een later tijdstip zorgvuldig controleren op spelling.
- Laat je kind om de dag een dagboekje bijhouden en op de tussenliggende dag controleren op regels.