Wat is dyscalculie?

Blijft je kind langdurig en ernstige problemen houden met rekenen, ondanks de geboden hulp op school, dan is er mogelijk sprake van dyscalculie.

Meer over onze hulp

Reken- en telhandelingen

Kinderen met dyscalculie hebben een hardnekkig probleem met het aanleren en automatiseren van reken- en telhandelingen. Het gaat daarbij om basisvaardigheden zoals nauwkeurig en snel tellen. Ook begrip van getallen is er vaak niet. Een kind heeft onvoldoende inzicht dat het verschil tussen 75 en 80 net zo groot is als tussen 5 en 10. Ook de koppeling tussen hoeveelheden (vier appels) aan het getal (4) en het woord (vier) verloopt niet goed. Hier heb je last van bij het maken van eenvoudige rekensommen, maar bijvoorbeeld ook bij het klokkijken en omgaan met geld.

Hoe herken je dyscalculie?

Zie jij de onderstaande punten terug bij jouw kind, dan kan het verstandig zijn contact op te nemen voor advies.

Je kind…

  • maakt opvallend veel fouten bij gemakkelijke rekensommen.
  • is opvallend langzaam bij rekenen, soms met veel fouten.
  • blijft op de vingers tellen, terwijl leeftijdsgenoten dat niet meer doen
  • heeft moeite met de volgorde van de stappen die nodig zijn bij ingewikkelde rekensommen.
  • vindt het lastig om hoeveelheden in te schatten.
  • heeft moeite met klokkijken en/of tijdsbesef.
  • heeft moeite om in te schatten of een antwoord klopt en is heel onzeker over een antwoord.

Daarnaast is van belang dat:

  • het probleem heel hardnekkig is en niet is op te lossen door extra instructie op school. Ondanks veel extra hulp op school, blijft het rekenprobleem bestaan.
Naar boven