Wat is dyscalculie?
Blijft je kind langdurig en ernstige problemen houden met rekenen, ondanks de geboden hulp op school, dan is er mogelijk sprake van dyscalculie.
Rekenmoeilijkheid of dyscalculie?
Dyscalculie komt voor bij zo’n 3 tot 6% van de basisschoolleerlingen. Als je kind rekenproblemen ervaart, dan is dat lastig. Dit wordt meestal opgemerkt wanneer kinderen beginnen met rekenen, rond zes jaar oud.
Het gaat echter niet altijd om dyscalculie. Gaat jouw kind ondanks veel extra ondersteuning niet vooruit? Dan is het belangrijk dat er op tijd intensievere hulp komt of dat er een dyscalculieonderzoek volgt.
Dyscalculie kan erfelijk zijn, maar soms komt het voor het eerst in een familie voor. Wie dyscalculie heeft, is niet minder intelligent dan iemand zonder dyscalculie.
Wat veroorzaakt dyscalculie?
Steeds meer wetenschappers zijn het er over eens dat een belangrijke oorzaak van dyscalculie een gebrek aan getalinzicht is.
Getalinzicht is eigenlijk een overkoepelende term voor verschillende (aan elkaar verwante) basisvaardigheden, zoals nauwkeurig en snel kunnen tellen, hoeveelheden snel en efficiënt kunnen koppelen aan getalsymbolen en getalwoorden en het begrijpen van de verhoudingen tussen getallen.
Deze vaardigheden vormen de bouwstenen voor het leren rekenen. Doordat die bouwstenen niet goed ontwikkelen, gaat ook het aanleren van rekenprocedures moeizaam en is er weinig inzicht in het rekenen.
Reken- en telhandelingen
Kinderen met dyscalculie hebben een hardnekkig probleem met het aanleren en automatiseren van reken- en telhandelingen. Het gaat daarbij om basisvaardigheden zoals nauwkeurig en snel tellen. Ook begrip van getallen is er vaak niet. Een kind heeft onvoldoende inzicht dat het verschil tussen 75 en 80 net zo groot is als tussen 5 en 10. Ook de koppeling tussen hoeveelheden (vier appels) aan het getal (4) en het woord (vier) verloopt niet goed. Hier heb je last van bij het maken van eenvoudige rekensommen, maar bijvoorbeeld ook bij het klokkijken en omgaan met geld.
Nathalie vertelt meer over dyscalculie
In deze video leggen we je uit hoe we je kind kunnen helpen met extra rekenkracht.
Hoe herken je dyscalculie?
Zie jij de onderstaande punten terug bij jouw kind, dan kan het verstandig zijn contact op te nemen voor advies.
Je kind…
- maakt opvallend veel fouten bij gemakkelijke rekensommen.
- is opvallend langzaam bij rekenen, soms met veel fouten.
- blijft op de vingers tellen, terwijl leeftijdsgenoten dat niet meer doen
- heeft moeite met de volgorde van de stappen die nodig zijn bij ingewikkelde rekensommen.
- vindt het lastig om hoeveelheden in te schatten.
- heeft moeite met klokkijken en/of tijdsbesef.
- heeft moeite om in te schatten of een antwoord klopt en is heel onzeker over een antwoord.
Daarnaast is van belang dat:
- het probleem heel hardnekkig is en niet is op te lossen door extra instructie op school. Ondanks veel extra hulp op school, blijft het rekenprobleem bestaan.
Dyscalculie | Onderzoek
Dyscalculie | Behandeling
Schooladvies en dyscalculie
Dyscalculie: tips voor de schoolkeuze