![]() |
IQ-onderzoek |
![]() |
Wat is het doel van een IQ-onderzoek? |
Het IQ onderzoek is gericht op het meten van de intellectuele vaardigheden van de leerling.
Mogelijke hulpvragen van ouders en/of scholen m.b.t. de aanvraag van IQ onderzoek:
- Wat zijn de cognitieve capaciteiten van ons kind/deze leerling?
- Wat zijn de sterke en zwakke kanten binnen de intelligentie van ons kind/deze leerling?
- Op welk intelligentieniveau functioneert ons kind/deze leerling en hoe is zijn/haar profiel opgebouwd?
- Is ons kind/deze leerling hoog begaafd?
- Is er bij ons kind/deze leerling sprake van een moeilijk lerend intelligentieniveau?
- Ten opzichte van groepsgenoten presteert ons kind/deze leerling boven/onder het gemiddelde, maar op welk niveau zit hij/zij qua intelligentie?
- Heeft ons kind/deze leerling de intellectuele capaciteiten om naar het VMBO-tl/HAVO/VWO te kunnen?
- Heeft ons kind/deze leerling voldoende cognitieve capaciteiten om naar een Leonardo school te gaan?
![]() |
Hoe oud moet een leerling zijn voor IQ-onderzoek? |
Het onderzoek kan worden afgenomen bij leerlingen van 6 tot en met 16 jaar.
![]() |
Wat zijn de kosten van een IQ-onderzoek? |
De kosten voor een IQ-onderzoek zijn 586,80 euro.
![]() |
Wat zijn de stappen bij een IQ-onderzoek? |
Na aanmelding ontvangen ouders een aanmeldpakket met o.a. een oudervragenlijst en toestemmingsverklaring. Na ontvangst terug van deze ingevulde formulier plannen wij het onderzoek inclusief een telefonische intake van 30 minuten bij een van onze onderzoekers. In dit gesprek wordt ook de werkwijze en inhoud van het onderzoek toegelicht. Na het onderzoek nemen wij contact op voor de resultaten en geven wij gericht advies voor evt. verdere begeleiding.
![]() |
Dyslexie |
![]() |
Kan er bij een kind met alleen spellingproblemen ook sprake zijn van dyslexie? |
Ja dat kan, onderzoek en behandeling bij deze kinderen kan echter niet plaatsvinden binnen de vergoedingsregeling. Wij hanteren de volgende tarieven.
![]() |
Wat zijn effectieve methodes om leerlingen met leesproblemen op zorgniveau 3 te ondersteunen? |
Zijn er twijfels of er met de geboden hulp aan de criteria wordt voldaan? De adviseurs van RID hebben een overzicht met goedgekeurde methodes. Het is altijd mogelijk om een vraag te overleggen met één van onze adviseurs. Neem contact op met de dichtstbijzijnde vestiging of kijk hier voor meer informatie
![]() |
Hoe beoordeel ik leerlingen die gedoubleerd hebben? |
Indien het gaat om een huidige doublure of doublure in het vorige schooljaar, mogen de ruwe scores van de leerling op de leestoetsen vergeleken worden met die van een groep hoger (behalve wanneer wordt getwijfeld aan de effectiviteit van het onderwijs gedurende die periode). Voor spellingtoetsen mag de norm niet veranderd worden.
![]() |
Dyscalculie |
![]() |
Wanneer heeft een kind rekenproblemen en wanneer spreek je van dyscalculie? |
Lang niet alle kinderen met rekenproblemen hebben ook dyscalculie. Rekenproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben. Soms hebben kinderen op school bepaalde stof niet goed begrepen waardoor de basis niet goed gelegd is. Soms is er sprake van andere problemen, zoals aandachtsproblemen of dyslexie, die ervoor zorgen dat de rekenontwikkeling niet goed verloopt. Om dyscalculie vast te stellen is het daarom nodig om een uitgebreid onderzoek in te gaan. Als ouder of school kun je alvast op de volgende punten letten:
- Is het probleem hardnekkig? Blijven de problemen bestaan ondanks veel extra hulp op school?
- Zijn de problemen ernstig en langdurend? Is bijvoorbeeld meerdere keren achter elkaar een onvoldoende score behaald op het leerling volgsysteem?
- Zijn de rekenproblemen opvallend wanneer gekeken wordt naar de verdere ontwikkeling van het kind?
- Zijn de rekenproblemen breed en betreffen ze ook de basis van het rekenen? Dus niet alleen complexe rekenvaardigheden, zoals procenten en breuken of meetkunde, maar juist ook vaardigheden als relatief simpele optel- en aftreksommen?
- Is er sprake van een moeizaam rekenbegrip, bijvoorbeeld wat houdt een som als 4×5 eigenlijk in, hoe los ik een som als 15-7 op?
- Is er sprake (geweest) van problemen met het getalinzicht: wat is meer/minder, waar hoort een getal op een getallenlijn, vooruit- en terugtellen?
Als op het grootste deel van bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoord wordt dan kan het raadzaam zijn contact op te nemen met RID.
![]() |
Komen dyscalculie en dyslexie vaker samen voor? |
Kinderen met dyslexie hebben wel vaker rekenproblemen (30-40% van de kinderen met dyslexie heeft ook enige vorm van rekenproblemen). Soms betreft dit bijvoorbeeld alleen het lezen en schrijven van grote getallen en het automatiseren van de tafeltjes. In zo’n geval spreken we niet van een specifieke rekenstoornis: de rekenproblemen zijn dan een gevolg van de dyslexie. Echter, bij een deel van de kinderen met dyslexie (10-20%) is er meer aan de hand. De rekenproblemen zijn dan veel breder dan alleen automatiseringsproblemen, het rekenbegrip is verstoord en er is weinig inzicht in getallen. In zo’n geval spreek je dan van dyscalculie.
![]() |
Kan dyscalculie eigenlijk wel vastgesteld worden? |
Net als dyslexie kan dyscalculie na een uitgebreid diagnostisch onderzoek zeker vastgesteld worden. Het komt wel eens voor dat de diagnose moeilijk te stellen is, omdat bijvoorbeeld de hulp op school nog niet voldoende geweest is om de hardnekkigheid vast te stellen. Of omdat er meerdere factoren meespelen die de rekenproblemen kunnen verklaren. In zo’n geval zullen wij school en ouders zo goed mogelijk adviseren over een mogelijk vervolgtraject.
![]() |
Is dyscalculie eigenlijk wel te behandelen? |
Hoewel kinderen met dyscalculie vaak een hardnekkig rekenprobleem hebben, kunnen de rekenvaardigheden van kinderen met dyscalculie zeker verbeterd worden als er op de juiste manier structureel aan gewerkt wordt. Vaak gaat de aanbieding van de leerstof op school voor deze leerlingen veel te snel. Doordat zij de basis missen kunnen zij meer complexe rekenvaardigheden ook niet eigen maken. Door juist terug te gaan naar het begin en dan langzaam op te bouwen kan die basis verstevigd worden. Zij kunnen dan op school ook beter meekomen en hun zelfredzaamheid wordt vergroot (denk bijvoorbeeld aan geld rekenen en klokkijken).
![]() |
Waarom zijn er nog geen landelijke afspraken over het vergoeden van dyscalculie? |
Het vergoeden van dyslexie heeft ook een aantal jaren geduurd. Dit omdat er nog onderzocht moest worden wat de impact van dyslexie is op jongere en latere leeftijd. Toen dit duidelijk was is er een vergoeding gekomen. Voor dyscalculie zijn zij ook bezig met onderzoeken. Er is al steeds meer bekend over wat de impact van dyscalculie is op jongere en latere leeftijd. Vroeger werd er gedacht dat je als iemand was met dyscalculie, je met een rekenmachine heel ver kwam. Nu is wel gebleken dat dit niet zo is. Als je niet weet hoe je de som moet oplossen, heeft een rekenmachine geen zin. In 2011 is er een protocol voor dyscalculie en wordt er steeds meer aandacht aan besteed. Je ziet ook veranderingen bij de gemeenten en scholen. Zij vergoeden steeds vaker een dyscalculietraject ondanks dat zij dit niet verplicht zijn en er geen vergoedingsregeling is. Toch is het nog een lopend project en is er nog geen besluit genomen of dyscalculie vergoed gaat worden.
![]() |
Keuze zorgaanbieder |
![]() |
Zijn er wachtlijsten bij RID? |
Het kan zijn dat er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst is. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.
Bij RID streven we ernaar de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Wachttijden voor diagnostiek of behandeling variëren afhankelijk van de periode van het schooljaar. Op onze website kun je de actuele wachtlijst per behandellocatie bekijken of neem telefonisch contact met ons op.
![]() |
Waar moet je op letten bij het kiezen van een zorgaanbieder? |
Het is belangrijk om op verschillende punten te letten:
- Alle zorgaanbieders (dyslexiezorg) moeten werken volgens het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 3.0 voor de zorg.
- Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
- Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel.
- Kies een zorgaanbieder waarbij je een goed gevoel hebt.
- Aanvullend kunt u kijken naar de mening van eerdere cliënten. RID doet regelmatig een cliënttevredenheidsonderzoek.
![]() |
Kosten en vergoeding |
![]() |
Wanneer komt een kind in aanmerking voor vergoede zorg? |
Het RID heeft contracten met bijna alle gemeenten. Onderzoek naar dyslexie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed door de gemeente:
• Leeftijdscriterium: de aanmelding voor het onderzoek moet voor de 13e verjaardag gedaan zijn, en een kind moet nog op de basisschool zitten.
• Het effect van begeleiding op school: geen of te weinig vooruitgang, ondanks extra begeleiding op school met een betrouwbare methode (remediatie).
• De ernst van de leesproblemen. Op school moeten de leesprestaties van het kind E (V-) scores zijn (bij de zwakste 10%) op drie opeenvolgende meetmomenten.
• School en ouders ondersteunen het vermoeden dat het zou kunnen gaan om ernstige dyslexie.
Tijdens de screening toetsen wij of een kind in aanmerking komt voor vergoed onderzoek. Deze screening is kosteloos, ook als blijkt dat een kind niet in aanmerking komt voor vergoeding. Wanneer de uitkomst van het vergoede onderzoek ernstige dyslexie is, dan krijgt een kind een dyslexieverklaring en wordt behandeling vergoed. Bij de diagnose dyslexie (dus niet ernstig) krijgt een kind wel een dyslexieverklaring, maar wordt behandeling niet vergoed.
![]() |
Waarom komen alleen kinderen met ernstige dyslexie in aanmerking voor de vergoedingsregeling? |
De vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl). Meer informatie over de criteria voor vergoeding.
![]() |
Kan een kind met dyslexie én ADHD in aanmerking komen voor vergoede behandeling? |
Ja, dat kan. Volgens het Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling 3.0 en de Leidraad Ernstige Dyslexie: Doorverwijzing van onderwijs naar zorg is het mogelijk om ook leerlingen met bijkomende problemen (we noemen dit ook wel co-morbide problemen) aan te melden voor vergoed dyslexieonderzoek. Tijdens dit onderzoek brengt de diagnosticus het hele plaatje in beeld en zal op basis hiervan bepalen op welke manier de leerling het beste geholpen kan worden.
![]() |
Wordt dyscalculiezorg vergoed? |
Helaas zijn er landelijk nog geen afspraken gemaakt over het vergoeden van dyscalculiezorg. Onderzoek en behandeling vindt nu nog plaats op particuliere basis.
In een aantal gemeenten in Nederland wordt het dyscalculieonderzoek wel vergoed. Wilt u hier meer over weten neem dan contact op met de dichtstbijzijnde vestiging in uw woonplaats.
![]() |
Aanmelden |
![]() |
Kan de school al eerder de schoolvragenlijst invullen zonder te hoeven wachten op ouders? |
Het aanmeldproces is in 2019 veranderd naar digitaal aanmelden. Veilig, gebruiksvriendelijk en minder papierwerk.
Hoe verloopt het vernieuwde aanmeldproces?
1. Ouder/verzorger start aanmelding via aanmelden.rid.nl.
2. Ouder/verzorger vult schoolgegevens in, waaronder het mailadres van de IB’er.
3. IB’er ontvangt een mail met code en link naar schoolvragenlijst.rid.nl.
4. IB’er vult de vragenlijst in, kan de gevraagde documenten direct uploaden (zoals Leerlingvolgsysteem) en ondertekent digitaal.
5. RID ontvangt een melding als alle informatie compleet is.
De schoolvragenlijst verandert inhoudelijk niet, alleen krijg je nu een link met code in je mail naar schoolvragenlijst.rid.nl. Dit betekent dat je als IB’er pas gegevens in kan vullen wanneer ouder of verzorger zijn of haar kind heeft aangemeld. Hiermee voldoen wij aan de AVG-verplichting en kan school dus niet al gegevens aanleveren wanneer ouder of verzorger nog geen toestemming heeft gegeven. Samen met ouders mag je natuurlijk wel de aanmelding starten op aanmelden.rid.nl!
![]() |
Zijn ouders verplicht om documenten te delen met school? |
Nee, ouders zijn dit niet verplicht. In de meeste gevallen is het wel prettig om gegevens van school te ontvangen, omdat het dossier dan zo goed mogelijk beoordeeld kan worden. Ouders zijn er vrij in om de uitslagen wel of niet te delen met school.
![]() |
Behandeling |
![]() |
Wat kan de school doen tijdens het traject bij het RID aan extra ondersteuning op school? |
U kunt hiervoor het beste contact opnemen met de behandelaar van uw leerling. Hij/zij kent hem/haar het beste en kan daardoor het beste advies gegeven. De contactgegevens van de behandelaar van uw leerling vindt u in Mijn RID.
![]() |
Mag een dyslexiebehandeling onder schooltijd plaatsvinden? |
Ja, dyslexiebehandeling onder schooltijd mag. Behandeling van ernstige dyslexie gebeurt op indicatie. Een bezoek aan een dyslexiebehandelaar geldt daarom als geoorloofd verzuim. U mag als school hier vrij voor geven zonder te moeten aantonen dat de behandeling te zien is als onderdeel van het onderwijsprogramma. U moet bij het verlenen van toestemming wel afwegen in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op de uitvoering van het reguliere onderwijsprogramma. Een argument voor het verlenen van toestemming kan zijn dat het het onderwijs belang heeft bij de dyslexiebehandeling. Het kind mist weliswaar schooltijd, maar krijgt in die tijd individuele specialistische zorg, waardoor het onderwijsrendement hoger wordt. Bovendien is bij jonge kinderen (7-9 jaar) dyslexiebehandeling na schooltijd door vermoeidheid vaak minder effectief.
![]() |
Wat heeft RID precies nodig om te starten met het verlenen van dyslexiezorg? |
Wij kunnen als dyslexieaanbieder starten met (vergoede) zorg voor basisschoolleerlingen als een dossier compleet is en het volgende betreft:
- Leerlingvolgsysteem gegevens vanaf het eerste leerjaar (evt. van de groep)
- Leerling dossier ingevuld en getekend door de intern begeleider van school
- Handelingsplannen op gebied van lezen en spellen
- Aan de criteria volgens protocol PDD&B 3.0 is voldaan. In sommige gemeenten bepaalt de gemeente of een kind door kan naar de vergoede zorg.
Wanneer wij een volledig dossier ontvangen kan RID direct starten met zorg.
![]() |
Ik heb een leerling waarbij ik twijfel of aan de criteria wordt voldaan, wat kan ik doen? |
Neem contact op met de Adviseur van de dichtstbijzijnde vestiging. Zie ook de Toelichting richtlijnen vergoede zorg:
Voorwaarden vergoeding dyslexieonderzoek via de gemeente
![]() |
Hoe denkt het RID over alternatieve behandelmethodes zoals bv. de X-lens? |
Effectieve dyslexiebehandeling heeft in ieder geval aandacht voor het lezen en spellen zelf en voor klankelementen in woorden. RID raadt behandeling door middel van medicatie, bewegingsoefeningen (sensomotorische therapie), speciale brillen en lichtflitsen af, omdat in wetenschappelijk onderzoek geen bewijs is gevonden voor hun werkzaamheid. Deze opvatting is overeenkomstig die van het NKD, Balans, het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling en Stichting Dyslexie Nederland.
![]() |
Wie bepaalt bij welk instituut een kind wordt onderzocht en behandeld? |
Ouders en kinderen hebben keuzevrijheid. Zij mogen zelf kiezen bij welke aanbieder zij zich willen aanmelden. Het is wel belangrijk dat een dyslexiezorgaanbieder een contract heeft met de gemeente waarin het kind woonachtig is. Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij een kwaliteitsinstituut zoals het NKD (Nederlands kwaliteitsinstituut Dyslexie). Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel.
![]() |
Nazorg |
![]() |
Wat kan de school doen nadat een leerling de dyslexiebehandeling heeft afgesloten? |
Veel kinderen met dyslexie blijven problemen houden, ook nadat de behandeling is afgerond: dyslexie heb je voor het leven. Als de behandeling stopt, dan wordt er door de behandelaar een eindverslag opgesteld. De behandelaar kan in dit verslag gerichte aanwijzingen geven voor de aanpak op school of geeft specifiek behandelmateriaal mee waar op school of thuis mee gewerkt kan worden. Een leerling die uit behandeling komt heeft baat bij voldoende ondersteuning op school. Hoe die ondersteuning eruit ziet is afhankelijk van de ernst en de aard van het probleem en de motivatie van de leerling. Het is belangrijk dat de verschillende partijen – ouders, school, kind – rond de tafel zitten om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Het is wenselijk om de afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld op een ‘dyslexiekaart’.