Aanmelding
Mag een onderwijsassistent leerlingen op ondersteuningsniveau 3 begeleiden?
Om te voldoen aan de voorwaarden voor vergoede dyslexiezorg kan een onderwijsassistent leerlingen op ondersteuningsniveau 3 begeleiden, mits de inhoud en wijze van aanbieden van de begeleiding nauwkeurig beschreven is en een specialist (leesspecialist, intern begeleider of remedial teacher) betrokken is bij het opstellen en evalueren van het handelingsplan.
Dit beantwoordt ook de veelgestelde vraag of de onderwijsassistent mag begeleiden als tutor bij Bouw. Dit mag als de leesspecialist of leerkracht de tussentijdse toetsen afneemt en verantwoordelijk blijft voor de begeleiding. Zie voor meer informatie de website van Dyslexie Centraal.
Wanneer worden bepaalde methodes als ‘voldoende’ toereikend gezien op ondersteuningsniveau 3?
Er zijn verschillende interventieprogramma’s en methodieken beschikbaar voor de begeleiding van leerlingen met lees- en of spellingproblemen. De keuze voor een bepaald interventieprogramma biedt geen garantie voor een effectieve interventie. Door wie het programma wordt uitgevoerd en hoe het programma wordt uitgevoerd zijn bepalend voor de effectiviteit. Om de kwaliteit van de begeleiding te kunnen evalueren en waarborgen is de Checklist kwaliteitsaanpak: Professioneel handelen op ondersteuningsniveau 3 lezen en spellen ontwikkeld. In de checklist vind je een overzicht van effectieve factoren van een specifieke interventie op ON3.
Er is ook een overzicht van mogelijke interventieprogramma’s beschikbaar via Keuzehulp.
Wanneer komt een kind in aanmerking voor een vergoed onderzoek?
Als een leerling alleen met spelling in de laagste 10% scoort (op 3 achtereenvolgende meetmomenten E of V-), maar bij lezen niet op 3 meetmomenten binnen de laagste 10% scoort, dan komt deze leerling niet in aanmerking voor vergoede dyslexiezorg. Echter kan de leerling wel aangemeld worden voor een particulier onderzoek naar dyslexie.
Ook in dit geval dient de problematiek hardnekkig te zijn om in aanmerking te komen voor een diagnose. Dus: er moet voldoende begeleiding zijn geboden, voldaan aan de eisen van ondersteuningsniveau 3. Dit geldt ook voor scores op DMT op V of lage D , dan kan het een bespreekgeval zijn en worden factoren als erfelijkheid, discrepantie met andere vakken en toename frustratie / onzekerheid meegenomen. Een gestart particulier onderzoek kan nooit overgaan op vergoede behandeling. Ook niet na een diagnose ernstige dyslexie (ED). Ouders kunnen altijd contact met ons opnemen voor een advies.
Wij willen de DMT niet meer bij alle leerlingen afnemen, hoe kijken jullie daar tegenaan?
Wij zijn door meerdere scholen benaderd met de vraag of het mogelijk is om (na een bepaald moment) te stoppen met het afnemen van de DMT toetsen en alleen nog te toetsen op tekstniveau. De DMT blijft het meest betrouwbare instrument om de technische leesvaardigheid te toetsen bij leerlingen. Op de AVI toets kunnen kinderen immers sneller compenseren doordat ze steun hebben aan de context. Door het weglaten van de DMT bestaat het risico dat je bepaalde leerlingen mist. Denk hier goed over na bij het opstellen van richtlijnen binnen jouw school. Voor meer advies of vragen kun je terecht bij de onderwijsadviseur in jouw regio.
Wij hanteren geen citotoetsen meer (wij gebruiken IEP of BOOM toetsen), maar kunnen wij toch een leerling aanmelden?
Voor zowel technisch lezen als spelling is het belangrijk dat er een gestandaardiseerde en genormeerde toets wordt afgenomen op woordniveau. Daarnaast moeten de ruwe scores omgezet kunnen worden naar A t/m E-scores, I t/m V-scores en/of percentielscores. Op deze manier kan namelijk worden bepaald of een leerling op dat moment bij de laagste 10% behoort (= achterstand). Wanneer deze achterstand op 3 achtereenvolgende meetmomenten blijft bestaan, ondanks de extra begeleiding op school op ondersteuningsniveau 2 en 3, dan wordt daarmee de hardnekkigheid van de lees- en/of spellingproblemen aangetoond. Lees er meer over.