Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!
De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu...
In groep 2 pakte Ellemijn het leren van de letters lastig op en in groep 3 bleef ze moeizaam en hakkelend lezen. Toen op school alle extra hulp in groep 3 niet hielp, kwam zij naar RID. Daar bleef zij vervolgens 3 jaar lang langskomen. Haar moeder, Martine, vertelt:
"Tijdens de dyslexiebehandeling ging ons ook haar moeite met cijfers opvallen. Ellemijn had moeite met het automatiseren van sommen, wat wij eigenlijk in eerste instantie verklaarden vanuit haar dyslexie. Op school kreeg zij hier wel extra ondersteuning voor, maar dit bleek onvoldoende te helpen. Ook had ze erg veel moeite met klokkijken. Wat we ook probeerden te oefenen, het kwam niet aan. We gingen steeds meer denken aan dyscalculie en hoorden dat RID ook de mogelijkheid bood om dit te onderzoeken. Alleen vonden we dit best veel worden voor haar naast de dyslexiebehandeling. We hebben toen besloten dit in een later stadium te doen."
Wat erg hielp was dat we van het huiswerkmoment een leuk moment probeerden te maken."
De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde zij continu en voor Ellemijn kon 30 toch ook heel makkelijk meer zijn dan 50. Ellemijn begon een flinke achterstand op te lopen ten opzichte van haar groepsgenoten en is aan het einde van haar dyslexiebehandeling getest op dyscalculie: het vermoeden was juist.
"In eerste instantie was Ellemijn wel boos en verdrietig dat ze dit ook had, maar het gaf haar tegelijkertijd ook rust dat zij er niets aan kon doen en dat ze nu geholpen werd om ook het rekenen gemakkelijker te maken."
Voor zowel Ellemijn als haar moeder was het een intensieve periode. Na de dyslexiebehandeling van 1,5 jaar zijn ze na een korte stop in verband met de zomervakantie meteen doorgegaan met de dyscalculiebehandeling. Deze heeft nog een 9 maanden geduurd. Met bijna elke dag oefenen is 'RID'en' voor hen een werkwoord geworden. Het was lang niet altijd leuk, maar vooruitgang in zowel lezen als rekenen werd al snel gemerkt en dit motiveerde.
"Wat erg hielp was dat we van het huiswerkmoment een leuk moment probeerden te maken. Met gezellig een kaarsje aan en chips en een 'normaal doordeweeks verboden ijstheetje'. Het werd daardoor soms ook een knus samenzijn. Het oefenen op een vast moment van de dag inplannen hielp ook, bijvoorbeeld vlak voor het koken. Het ging er zo bij horen."
Ondertussen leest Ellemijn veel beter en rustiger en maakt zij minder fouten bij het rekenen. Ze kan nu weer meekomen met de oefenstof van haar klasgenootjes. Door de behandelingen van RID weet Ellemijn goed met haar dyslexie en dyscalculie om te gaan. Plus- en minsommen zijn nu voldoende geautomatiseerd. De tafels blijven lastig, maar ze heeft geleerd hoe ze de som dan toch snel kan uitrekenen. En klokkijken? Daar wordt ze eindelijk niet meer zenuwachtig van!
Onze ondersteuning
Heb je behoefte aan meer informatie of wil je graag even sparren over een leerling met (mogelijke) dyscalculie? Neem gerust contact met ons op, onze onderwijsadviseurs beantwoorden je vragen graag.
Ook sturen wij je school graag brochures voor ouders. Hierin kunnen zij alles nalezen over de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b