RT-ondersteuning speciaal voor leerlingen met een anderstalige achtergrond
Judith van Gilse, Astrid van Weeghel en Corine Boers waren nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze nieuwe OefenKr8-variant. Zij vertellen: “Wij zijn aan de slag gegaan met OefenKr8 | NT2, omdat wij steeds vaker vragen vanuit het onderwijs hierover kregen. Binnen KlankKr8 hebben wij al aanpassingen gedaan, zodat ook kinderen met een NT2-achtergrond al steun aan hun thuistaal kunnen hebben. Maar er was ook behoefte aan RT-ondersteuning.”
Afwisselende materialen
Judith geeft aan: “Kinderen met een NT2-achtergrond hebben specifieke behoeften. Om goed mee te kunnen komen op school en later in de maatschappij is het cruciaal, dat ze de Nederlandse taal voldoende beheersen. Voor leerkrachten kan het een uitdaging zijn tijdens de les aan deze verschillende behoeften te voldoen. Ondersteuning buiten de klas kan bijdragen om de woordenschat en zinsbouw een extra impuls te geven. Daarnaast willen we ook de lees- en schrijfvaardigheid van de leerlingen naar een hoger niveau tillen.”
Corine vult aan: “Net als bij andere OefenKr8-trajecten starten we met een beginmeting om een inschatting te maken welke klanken en fonologische vaardigheden nog lastig zijn. Daarnaast nemen we natuurlijk ook de toetsresultaten van school mee, zoals van de DMT en woordenschattoets, zodat we weten op welk niveau kan worden ingestapt.” We hebben eigen toetsen ontwikkeld die we aan het begin en aan het eind van een RT-traject afnemen. Deze gebruiken we met name om een inschatting te maken welke klanken nog lastig zijn en op welk lees- en spellingniveau kan worden ingestapt. Daarnaast nemen we natuurlijk ook de toetsresultaten van school mee, zoals de DMT en op Woordenschat. Onze methodiek is veelomvattend, waar veel andere zich bijvoorbeeld alleen richten op woordenschat of zinsbouw.”
Er wordt gewerkt met aansprekende afbeeldingen en vertelplaten per thema. Deze kunnen worden ingezet bij gespreksvoering, bij het vergroten van de woordenschat en zijn ook in het oefenboek terug te vinden.
Judith: “Naast het concrete materiaal, zoals praatplaten, een lees- en spellingboek en aanvullende oefeningen voor moeilijke klanken, hebben onze RT’ers kennis over o.a. moeilijke klanken per taal en beschikken zij over oefen- en gespreksvormen en aanvullend materiaal.
“Simpel gezegd: de ene taal versterkt de andere. Dat kan ook zonder dat de leerkracht of RT’er de taal beheerst.”
Thuistaal geeft leerlingen steun
Onderzoek laat zien, dat het door elkaar gebruiken van talen, ook wel codewisseling genoemd, een normaal verschijnsel is dat hoort bij het taalgebruik van meertalige kinderen (Genesee et al, 2004). Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het ruimte bieden aan de thuistaal kinderen juist kan helpen om de tweede taal (in dit geval het Nederlands) goed te leren (Cummins, 1981). Simpel gezegd: de ene taal versterkt de andere. Dat kan ook zonder dat de leerkracht of RT’er de taal beheerst.
Astrid: “In het ideale geval zitten er meerdere kinderen met dezelfde thuistaal in een groepje. Zij kunnen onderling in hun thuistaal overleggen en oefenen. Wanneer de kinderen verschillende thuistalen en/of achtergrondkennis hebben, zal de thuistaal alleen thuis ingezet kunnen worden. Daarom zullen kinderen ook opdrachten mee naar huis krijgen om spelenderwijs, samen met hun ouders en eventuele broers en zussen, aan de hand van het RT-thema ook de woordenschat in de thuistaal te vergroten.
De thema’s hebben we zo divers mogelijk gekozen, waarbij niet alleen ruimte is voor de Nederlandse cultuur, maar ook voor de leefwereld en cultuur van de verschillende leerlingen. In een gesprek kan het bijvoorbeeld gaan over de natuur in het thuisland, het eten, de feesten, etc. Naast dat het oefenen de taalvaardigheid helpt, kunnen de leerlingen hierdoor ook veel van elkaar leren.”
Het ontwikkelteam verwacht dat de leerlingen meer zelfvertrouwen zullen krijgen, wat het sociale contact met Nederlandstalige kinderen ten goede komt. Door de taalvaardigheid te verbeteren, kunnen zij ook makkelijker meekomen in de klas bij andere vakken, zoals bijvoorbeeld rekenen.
Didactische bouwstenen
De volgende componenten zijn onderdeel van OefenKr8 | NT2:
- Klankvaardigheid: we besteden aandacht aan klanken die in de thuistaal niet betekenisonderscheidend zijn en daardoor extra oefening nodig hebben. De OefenKr8-methode kent een overzicht per taal van moeilijke klanken van de Nederlandse taal. Hierbij is de fonologische verwerking (auditieve analyse/synthese, visuele analyse, klankpositie/manipulatie) een belangrijk onderdeel, ook als basis voor het goed kunnen leren lezen en spellen.
- Gespreksvaardigheid en zinsbouw: De leerlingen voeren gesprekjes aan de hand van thema’s en schrijven korte zinnen. We oefenen hierbij de zinsbouw (het maken van zinnen door woorden te combineren) en het woordgebruik (o.a. werkwoorden en voorzetsels).
- Woordenschat: de thuistaal is hierbij ondersteunend. Het gaat bij het leren van een taal niet om het leren van losse woorden, maar om het integreren van nieuwe woorden in een netwerk (Baggelaar, 2023).
- Lees- en spellingvaardigheid: we trainen de lees- en spellingvaardigheid stapsgewijs en op maat, zowel op woord- als zinsniveau.
- Rijke leeromgeving: de leerlingen werken thematisch, waarbij we aansluiten op de interesse en leefwereld van de kinderen. Kinderen leren hierbij door te doen, en het opdoen van ervaringen met concrete materialen binnen een specifieke context bevordert het leren en toepassen van taal. We maken onder andere gebruik van prentenboeken, videomateriaal en vertelplaten.
Astrid: “We houden scholen op de hoogte van de vorderingen via een logboek, maar in principe staat OefenKr8 | NT2 los van de schoolmethoden. We verwachten niet dat een leerkracht aansluit bij onze thema’s, maar we proberen wel de thema’s te kiezen bij het moment of wat bij leerlingen op dat moment speelt. Net zoals dit in de klas gebeurt.”
Gebruikte referenties
Lees meerDit zijn de hierboven gebruikte referenties:
- Baggelaar, N. (2023). Effectief woordenschatonderwijs in de praktijk. (c) 2024 CPS Onderwijsontwikkeling en advies. https://www.cps.nl/blog/2023/02/02/Effectief-woordenschatonderwijs-in-de-praktijk
- Cummins, J. (1981). The role of primary language development in promoting educational success for language minority students. In California State Department of Education (Ed.). Schooling and language minority students: A theoretical framework. (p.p. 3-49) Los Angeles: National Dissemination and Assessment Center
- Genesee, F., Paradis, J. & Crago, M.B. (2004). Dual Language Development and Disorders: A Handbook on Bilingualism and Second Language Learning. Baltimore: Brookes Publishing Company
OefenKr8: RT-ondersteuning
Met onze OefenKr8-methode ondersteunen en ontzorgen wij scholen op doeltreffende wijze met remedial teaching. Door kennis te delen en een aanvulling te geven op het onderwijs, werken wij het hele schooljaar samen aan een optimale taal- en rekenontwikkeling voor ieder kind.