
Tristans compliment voor zijn behandelaar Tessa

Tessa: “Wanneer duidelijk is dat er sprake is van dyslexie, merken we vaak opluchting bij ouders en kinderen. De behandeling kan starten waarbij we beginnen met de basis van het lezen en spellen, de letter-klankkoppeling. Door bij de basis te beginnen en in kleine stapjes te werken, doen kinderen veel succeservaringen op. Dit resulteert in veel complimenten, stickers en kleine cadeautjes. Dit werkt voor veel kinderen stimulerend en motiverend en geeft ze langzamerhand weer wat vertrouwen in zichzelf. Ook verdienen zij diploma’s na het behalen van bepaalde onderdelen binnen het behandelprogramma en wordt er geapplaudisseerd in het nieuwe interactieve oefenprogramma Wereldreis. Gedurende de behandeling zien wij het zelfvertrouwen van veel kinderen groeien.
“Fijn is het als het lees- en spellingniveau tijdens de behandeling verbetert, maar nog mooier vind ik de groei die het zelfbeeld van het kind doormaakt.”
Tristan, een hoogbegaafde jongen met dyslexie, wilde tijdens het onderzoek eigenlijk niet lezen en vooral niet schrijven. Met enige regelmaat riep hij: “Ik haat lezen en schrijven!” Hij bleek dyslectisch te zijn en startte met de behandeling. Al snel ging Tristan zichtbaar vooruit en dat merkte Tristan zelf ook: “Ik kan de Donald Duck nu véél sneller lezen!” Tristans moeder merkt ook duidelijk verschil: “Hij heeft weer lol in het lezen en leest sneller. Ik merk echt dat zijn faalangst afneemt en hij zijn zelfvertrouwen weer terugkrijgt. De behandeling van dyslexie gaat eigenlijk veel verder dan alleen het leren lezen.”
Een mooier compliment kan ik mij als behandelaar niet wensen. Fijn is het als het lees- en spellingniveau tijdens de behandeling verbetert, maar nog mooier vind ik de groei die het zelfbeeld van het kind doormaakt. Het geloof in zichzelf, het vertrouwen wat langzaam terugkomt, dan is voor mij de behandeling pas echt geslaagd.”

Onze ondersteuning
Als je kind moeite heeft met leren lezen en spellen, dan zal de leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je kind niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de taalachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyslexie. Je kind kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.