Waarom dyscalculieonderzoek zo belangrijk is
Dyscalculie, een ernstig en hardnekkig probleem met rekenen, is veel minder bekend dan dyslexie. Op school wordt vaak meer aandacht besteed aan leesproblemen dan aan rekenproblemen, misschien omdat aangenomen wordt dat iemand met rekenproblemen daar in het dagelijks leven minder last van heeft dan van lees- en spellingsproblemen. Niets is minder waar. Dyscalculie kan minstens evenveel impact hebben op je leven als dyslexie. Het op tijd erkennen en aanpakken van dyscalculie is dan ook van groot belang.
De impact op het dagelijks leven
Mensen met dyscalculie hebben zeer hardnekkige problemen met de basis van het rekenen. Deze problemen blijven meestal hun hele leven bestaan als ze niet aangepakt worden. Ook voor kinderen uit groep 7 of 8 of zelfs volwassenen blijven basissommen als ‘12-4’of ‘7+16’ moeilijk om uit te rekenen. Ze begrijpen vaak niet goed hoe ze een som moeten aanpakken, rekenen langzaam, maken regelmatig fouten en kunnen moeilijk inschatten of hun antwoord klopt.
Bovendien blijven vaardigheden als klokkijken, omgaan met geld of het begrijpen van meeteenheden zoals kilo’s en meters vaak grote struikelblokken. Eenvoudige dagelijkse dingen als afrekenen in een restaurant, uitrekenen hoe laat je moet vertrekken om op tijd ergens te zijn, of ingrediënten voor een recept afwegen zijn voor mensen met dyscalculie meestal een groot probleem. Ook bij keuzes voor opleidingen of beroepen kunnen ernstige rekenproblemen in de weg staan. En dat geldt niet alleen voor technische beroepen. Stel je de gevolgen voor als een verzorgende de verkeerde dosering van een medicijn toedient.
Ik krijg gewoon buikpijn wanneer ik met getallen te maken heb. Ik ga zweten en voel me paniekerig."
Kans op rekenangst
Een bijkomend probleem is ook dat rekenen (meer dan lezen) automatisch geassocieerd wordt met intelligentie. Een kind met rekenproblemen wordt daarom soms onterecht gezien als ‘dom’. Daardoor kunnen mensen met dyscalculie op den duur vaak een flinke onzekerheid ten opzichte van het rekenen of zelfs rekenangst ontwikkelen. Zo kwam laatst een volwassene bij ons voor een dyscalculie onderzoek. Intelligent, welbespraakt, zelfverzekerd… Tot de momenten dat ze taken moest uitvoeren die met rekenen of getallen te maken hadden. Dan werd ze heel onzeker, wriemelde ze nerveus met haar vingers, beet op haar nagels. Zelf zei ze: “Ik krijg gewoon buikpijn wanneer ik met getallen te maken heb. Ik ga zweten en voel me paniekerig. Ik ben nu aan het solliciteren voor een andere functie, maar daar moet ik een test voor doen waar een onderdeel ‘rekenen’ in zit. Ik raak daar zo van streek van, dat ik ook de rest van de test verknal.”
Belang van een dyscalculieonderzoek
Kortom, dyscalculie kan veel invloed hebben op iemands leven. Daarom is het ook zo belangrijk om tijdig aan de bel te trekken bij hardnekkige rekenproblemen en de oorzaak laat onderzoeken. Wanneer dyscalculie tijdig vastgesteld wordt, heeft dat een hoop voordelen:
- De kans op het ontwikkelen van rekenangst zal verminderen. Het kan voor een kind met dyscalculie een enorme opluchting zijn te beseffen dat het niet ‘dom’ is, en dat hij/zij er niks aan kan doen dat het rekenen moeilijk is.
- Op school komt er vaak meer begrip voor de rekenproblemen van het kind, en het leerprogramma kan eventueel aangepast worden.
- Als in het onderzoek dyscalculie wordt vastgesteld, heeft het kind recht op een dyscalculieverklaring. Hiermee krijg een leerling bijvoorbeeld meer tijd bij examens of recht op het gebruik van een rekenmachine bij bepaalde (maar niet alle) toetsen.
- Hoewel de problemen met rekenen vaak hardnekkig zijn, wil dit niet zeggen dat er niets aan dyscalculie gedaan kan worden. Met behulp van een gespecialiseerde dyscalculiebehandelingkan de basis van het rekenen verbeterd worden, zodat het kind beter kan meekomen op school en makkelijker kan functioneren in de maatschappij. Door aan de bouwstenen van het rekenen te werken, wordt als het ware een goede fundering gelegd voor de verdere rekenontwikkeling.
Vermoed je dyscalculie? Neem dan gerust contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden.
Dyscalculie of niet?
Heb je behoefte aan meer informatie of wil je graag even sparren over een leerling met (mogelijke) dyscalculie? Neem gerust contact met ons op, onze onderwijsadviseurs beantwoorden je vragen graag.
Ook sturen wij je school graag brochures voor ouders. Hierin kunnen zij alles nalezen over de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling.
Verder lezen
- Leerlingen met dyslexie
Kijk voorbij mijn letters - signatuur voor dyslectici
Mensen met dyslexie hebben een hardnekkig probleem met lezen en spellen. Maar ook het beeld dat anderen, bewust of onbewust, hebben bij spelfouten ve
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b