Het belang van een doorlopende leerlijn

8 oktober 2025

Het doel van het rekenonderwijs op de basisschool is om eind groep 8 zoveel mogelijk leerlingen op 1S-niveau te hebben. Dat is niet alleen de verantwoordelijkheid van de leerkracht van groep 8. Het hele schoolteam (vanaf groep 1) is hier verantwoordelijk voor, want rekenkennis bouwt op elkaar voort. Wanneer tussentijdse doelen niet behaald worden in een bepaalde schoolgroep kunnen er hiaten vallen in de kennis van leerlingen, waardoor de stof in de volgende groep niet goed opgepakt wordt. Een doorlopende leerlijn bij rekenen is daarom cruciaal (Ros et al., 2022).

Hiervoor is het ten eerste belangrijk dat leerkrachten een goed beeld hebben van de tussendoelen die behaald moeten worden (Clements & Sarama, 2021; Oats & Seah, 2021). Wat komt er in jouw groep aan bod en wat moet een leerling dus al beheersen als hij of zij in jouw groep binnenkomt? En wat moet een leerling beheersen aan het einde van jouw jaar, zodat er in de volgende groep ook aan de doelen van dat jaar gewerkt kan worden? SLO heeft voor elk rekendomein tussendoelen opgesteld die als leidraad hierbij kunnen dienen (Notenboom et al., 2017). Tussentijds de doelen evalueren door toetsing en observaties is daarbij belangrijk, omdat je daarmee je onderwijsplan kunt aanpassen (Tempelaar et al., 2012; Hickendorff, 2017).

Zorg daarnaast voor een warme overdracht aan het eind van het schooljaar. Wat is er aangeboden dit jaar en waar staan de leerlingen? Welke leerlingen hebben extra hulp nodig (en op welk gebied) en welke leerlingen hebben juist extra uitdaging nodig? Waar kan de leerkracht van volgend jaar doorgaan en wat moet nog herhaald worden

Tot slot is het goed om te beseffen dat de leerkracht en school degenen zijn die de koers en de doelen bepalen (Hattie, 2008). De lesmethode wordt vervolgens ingezet als hulpmiddel om die doelen te bereiken. Hiervan mag ook best afgeweken worden indien nodig. Een lesmethode is ontwikkeld voor de gemiddelde leerling en leerlingpopulatie, het kan goed zijn dat (een deel) van jouw leerlingen andere leerbehoeftes hebben. Neem hierin als leerkracht de regie: werk langer aan bepaalde doelen als deze nog niet genoeg beheerst worden, of versnel indien nodig. Is sommige stof te abstract, geef dan meer concrete voorbeelden en/of gebruik materialen om het begrip te vergroten. Check daarbij regelmatig of je leerlingen de stof begrijpen, en ga pas verder met de volgende onderdelen als de stof voldoende beheerst wordt (Hickendorff et al., 2017).

Naar boven