Rekenproblemen? 5 tips voor het ondersteunen van je kind

26 september 2025

  • dr. Anniek Vaessen
Moeder helpt zoon bij het maken van huiswerk. Ze zitten samen aan tafel en moeder legt het uit.
Als ouder kan het heel lastig zijn als je merkt dat je kind erg worstelt met rekenen. Je ziet dat het rekenen veel frustratie oplevert en dat je kind steeds verder achter komt te liggen met rekenen. Huiswerk maken kan een strijd zijn en je begrijpt als ouder soms niet hoe het kan dat alles wat je uitlegt over rekenen zó snel weer vergeten lijkt. Wat kun je dan doen om je kind het beste te ondersteunen?

1. Ga in gesprek met school

Een eerste stap is om je zorgen met school te delen. Tips voor een gesprek met school:

✔️Je kunt van te voren een tijdje bijhouden wat je opvalt aan het rekenen bij je kind. Waar heeft hij/zij moeite mee thuis? Met welke dagelijkse bezigheden worstelt je kind door zijn rekenproblemen? Hoe gaat het huiswerk maken? Op die manier kun je je zorgen concreet maken voor school en kunnen jullie kijken of dezelfde zaken ook op school opvallen.

✔️ Bespreek daarbij ook de scores op rekenen: is er duidelijke uitval te zien op rekenen of zijn alleen bepaalde onderdelen lastig?

✔️ Indien er duidelijke uitval op rekenen is: bespreek met school of jouw kind extra hulp krijgt op school, en indien niet, wat de mogelijkheden zijn op dit gebied. Elke school heeft begeleiding op zijn eigen manier vormgegeven, maar algemene kenmerken van een goede rekenbegeleiding zijn:

      • De begeleiding wordt in kleine groepjes of individueel aangeboden
      • De begeleiding komt bovenop de gewone rekentijd (dus niet alleen extra instructie tijdens de les aan de instructietafel bijvoorbeeld). Goed om te weten: Bij een eventuele aanmelding voor een dyscalculie onderzoek geldt als eis meestal dat er 1 uur extra per week begeleiding gegeven is.
      • De begeleiding bestaat uit extra instructie én inoefening van de rekenstof (dus bv niet alleen extra oefenen met de stof uit de les of alleen automatiseren via een computerprogramma).
      • Bij het geven van instructies is het belangrijk dat de instructies concreet gemaakt worden, bijvoorbeeld door met materiaal uitleg te geven en zelf te laten oefenen.Indien er duidelijke uitval op rekenen is: bespreek met school of jouw kind extra hulp krijgt op school, en indien niet, wat de mogelijkheden zijn op dit gebied. Elke school heeft begeleiding op zijn eigen manier vormgegeven, maar algemene kenmerken van een goede rekenbegeleiding zijn.

✔️ Wanneer je als ouders en school op één lijn zit dat er sprake is van ernstige rekenproblemen, bespreek samen welke maatregelen eventueel kunnen worden genomen om je kind te ondersteunen. Betrek hier ook je kind bij: wat kan hem/haar helpen om het rekenen iets makkelijker te maken? Voorbeelden van mogelijke maatregelen zijn:

        • Pre-teaching: de leerkracht legt vóór aanvang van de rekenles alvast kort de stof uit op concrete wijze, zodat de stof tijdens de rekenles niet helemaal nieuw is
        • Samen nakijken: de leerkracht loopt samen met het kind het gemaakte werk nog even samen door om te kijken of de stof begrepen is
        • Gebruik maken van hulpmiddelen: Er zijn verschillende opzoekboekjes of rekenkaarten te krijgen met daarop een aantal rekenfeiten (bv voor omzetten van maateenheden). Ook kan gebruik gemaakt worden van een tafelkaart. Bespreek met de leerkracht in hoeverre jouw kind baat zou kunnen hebben met een van deze hulpmiddelen. Bedenk wel dat het ook belangrijk is dat je kind voldoende oefening krijgt met rekenen, dus de hulpmiddelen moeten niet tot gevolg hebben dat sommige sommen niet meer geoefend worden. Maak ook afspraken over het gebruik van hulpmiddelen bij toetsen (bij CITO-toetsen mogen sommige hulpmiddelen bijvoorbeeld niet gebruikt worden).
        • Hoeveelheid werk: Heeft je kind veel moeite met het afkrijgen van zijn rekenwerk binnen de tijd of besteden jullie uren aan rekenhuiswerk? Overleg dan of het mogelijk is dat je kind minder opdrachten maakt.
        • Vraag ook bij de leerkracht na hoe jullie thuis het beste kunnen oefenen zodat jullie daarin op één lijn zitten.
        • Bekijk samen met school welke maatregelen fijn zijn voor je kind en óf en hoe deze te realiseren zijn. Niet alle maatregelen zullen nodig zijn of goed te implementeren zijn, dit zal ook afhangen van de klassensituatie.

✔️ Bespreek hoe jullie als ouders en school samen kunnen werken om je kind te ondersteunen. Regelmatige updates (van beide kanten) kunnen hierbij helpen, maak hier afspraken over. Spreek af dat de vooruitgang ook regelmatig met het kind wordt besproken, op een positieve en constructieve manier.

✔️Zit het kind in de bovenbouw en ligt de prestatie op rekenen veel lager dan op andere vakken, ga dan eventueel ook met school in gesprek over wat voor invloed dit heeft of gaat hebben op het schooladvies en wat dit betekent voor jullie schoolkeuze. Zie hier voor meer tips rondom schooladvies en uitkiezen van een middelbare school.

 

3. Vergroot je kennis van dyscalculie, zodat je je kind beter begrijpt

Is er sprake van dyscalculie of heb je een vermoeden dat je kind dyscalculie heeft, probeer je dan zoveel mogelijk in te lezen. Veel kinderen met dyscalculie voelen zich ‘dom’ of onbegrepen. Door meer inzicht te krijgen in hoe het nou eigenlijk is om dyscalculie te hebben, is het ook makkelijker je in te leven in de problemen van je kind.

Er zijn meerdere toegankelijke boeken waarin uitleg gegeven wordt over dyscalculie (bv ‘De dyscalculie survival gids’ van Luc Descamps, ‘Stomme sommen’ van Ellie Smulders of ‘Kinderen met dyscalculie’ van Annemie de Soete en Tom Braams). Ook zijn er leesboeken voor kinderen over rekenproblemen (bv ‘Buikpijnsommen’ van Odiel Reef of het stripboek ‘Milan in een wereld zonder cijfers’ van praktijk Braams).

Als je kind een dyscalculie onderzoek heeft gehad of een dyscalculie begeleiding volgt, kun je natuurlijk ook daar terecht voor meer informatie omtrent dyscalculie.

5. Oefen thuis met getallen en rekenen

Veel oefenen met rekenen is een belangrijke voorwaarde om vooruit te komen met rekenen als je ernstige rekenproblemen hebt, maar dat is vaak juist het laatste waar een kind met rekenproblemen zin in heeft. Probeer daarom vooral spelenderwijs met rekenen te oefenen:

  • Ga samen bakken of koken en laat je kind de ingrediënten afwegen
  • Doe spelletjes in de auto waarbij getallen een rol spelen (bv rode auto’s tellen)
  • Laat het kind de score bijhouden bij een sport (bv de puntentelling bij tennis of voetbal) of bij het doen van een bord- of kaartspelletje
  • Doe samen gezelschapsspelletjes waarbij rekenen een rol speelt (bv yathzee, rummikub, kaartspelletjes zoals een-en-twintigen)
  • Er zijn online veel spelletjes te vinden waarmee spelenderwijs met rekenen geoefend kan worden (gratis of betaald). Sommige kinderen vinden het oefenen op de computer een stuk minder erg dan oefenen op papier, zeker als het in een spelvorm gegoten wordt.
  • Veel kinderen met rekenproblemen hebben ook weinig ruimtelijk inzicht. Je kunt hiermee oefenen door je kind veel met bv lego te laten spelen of puzzels te laten maken
  • Laat je kind mee klussen, en laat hem/haar daarbij helpen met afmeten of het in elkaar zetten van spullen. Dit bevordert het ruimtelijk inzicht en leert het kind meer over maateenheden.

Kies uit bovenstaande tips vooral uit wat past bij de interesses van je kind.

Tips voor samen oefenen

Soms ontkom je er natuurlijk niet aan om thuis ook ‘echt’ te oefenen met rekenen, bijvoorbeeld omdat je kind rekenhuiswerk moet maken van school of vanuit het behandeltraject voor dyscalculie. In deze blog geven we je tips voor het oefenen met rekenen thuis.

Hoe kunnen wij je kind helpen?

Ben je op zoek naar extra rekenondersteuning voor je kind? Wij helpen graag met gerichte ondersteuning, waarbij ook aandacht is voor mindset en motivatie.

Dit kan zowel met als zonder diagnostisch onderzoek naar dyscalculie. Als je kiest voor ondersteuning zonder voorafgaand onderzoek, dan doorloopt je kind alleen een kort rekenonderzoek bij de start van de rekenbegeleiding. Wij sluiten de begeleiding aan op de uitkomsten van het onderzoek en stemmen de behandeling af op de behoeftes van kind, ouders en school.

SpringKr8 | Voor je kind

Naar boven