De dyslexiebehandeling van Aurelie
Aurelia is een spontaan, wijs, half Italiaans meisje van 10 jaar, dol op katten én ze heeft dyslexie. Daarvoor kwam zij vorig jaar in behandeling bij RID. Zij volgde de dyslexiebehandeling online bij RID-collega Anne. Wij spraken Aurelia hierover.
Aurelie: “Ik vond taal en spellen altijd erg lastig. Vooral met de dictees maakte ik veel fouten en kreeg ik lage cijfers. Ja, daar was ik niet zo blij mee. Dan denk je in je hoofd: ben ik nou dom of slim? Maar eigenlijk had ik dus gewoon dyslexie.”
Dat uit het onderzoek bij Aurelia dyslexie naar voren kwam, was geen grote verrassing voor haar ouders. Aurelia’s moeder, vader en oma hebben ook dyslexie. Na het onderzoek volgt Aurelia iedere week met veel enthousiasme de online dyslexiebehandeling.
Aurelie: “Ik vond het heel leuk om iedere week Anne te spreken en te kijken hoe het gaat. Het allerleukst was het oefenen met Riddel. Hij is heel grappig en als je klaar bent met een opdracht zegt hij: ciao! Dat betekent doei in het Italiaans.”
Bijna iedere dag oefent Aurelia trouw met Riddel op wereldreis en maakt ze haar huiswerk. Aurelia merkt dat het lezen en spellen haar steeds iets makkelijker afgaat en dat ook het leren van andere vakken minder moeite kost: “Op school hebben wij een taalmuur met allemaal blaadjes, het lukte mij eerst niet om dat te lezen. En opeens lukte dat dus wel! Ik was helemaal blij en ook heel trots op mijzelf. Ook merk ik dat ik nu beter recepten kan lezen. Ik bak heel graag en nu hoef ik mama niet meer iedere keer te vragen om het recept voor te lezen. Tijdens de behandeling leer je ook manieren om te leren, en dit heb ik dan weer gedaan bij het leren van de steden. Ik weet nu hoe iemand met dyslexie het beste kan leren.”
Door jou vind ik lezen weer leuk. Boeken hebben weer licht gekregen. En daarom geef ik jou nu een boek met licht."
Niet alleen Aurelia heeft veel aan de behandeling gehad. Met de tips en trucjes die Anne vertelt, gaat ook Aurelia’s moeder aan de slag. Zo heeft haar moeder inmiddels een eigen klankaart die zij met regelmaat inzet bij het lezen en schrijven. De laatste behandeling sluiten Anne en Aurelia af op de locatie in Rotterdam en daar overhandigt Aurelia een wel heel bijzonder cadeau aan Anne: een lichtgevend boek. Aurelia sluit hierbij af met de woorden:
“Door jou vind ik lezen weer leuk. Boeken hebben weer licht gekregen. En daarom geef ik jou nu een boek met licht.”
Onze ondersteuning
Als je leerling moeite heeft met leren lezen en spellen, dan zal je als leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je leerling niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de taalachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyslexie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b