"Diëm hoeft niet altijd meer te gokken, dat maakt hem een stuk zelfverzekerder."
Toen Diëm 9 jaar was, was hij in behandeling bij RID. Zijn moeder vertelde over de voortgang van de behandeling.
“Diem een vrolijke, slimme, creatieve en grappige jongen. Wij zijn bij RID gekomen via RIOzorg waar Diëm onder behandeling is geweest vanwege zijn ADHD. Het lezen van Diëm is enorm vooruit gegaan sinds hij in behandeling is geweest. Hij heeft er nu zelfs plezier in! Dat was hiervoor eigenlijk totaal anders. Ook met spellen ging het een stuk beter, hij hoefde niet altijd meer te gokken, maar wist steeds vaker hoe je iets moet schrijven. Dat maakte hem een stuk zelfverzekerder.”
Het lezen van Diëm is enorm vooruit gegaan sinds hij in behandeling is geweest. Hij heeft er nu zelfs plezier in."
Diëm vond het erg leuk om naar RID te gaan: “Ik vond het heel erg leuk met Astrid. Ze kan heel goed uitleggen!” Het huiswerk maken viel hem soms wel wat zwaar. Maar geeft zijn moeder aan: “Hij maakte het altijd netjes en deed heel erg zijn best! Tja Wereldreis, dat vond Diëm het allerleukste van het huiswerk maken. Steeds een andere plek kiezen, waar je na elke opdracht een nieuw ding te zien krijgt. Dat stimuleerde hem zeker. Fijn om het zien dat het nu zo goed met hem gaat!”
Onze ondersteuning
Als je leerling moeite heeft met leren lezen en spellen, dan zal je als leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je leerling niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de taalachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyslexie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b