Digitale dyslexiebehandelaar: maakt zo lang als nodig is behandelen mogelijk
Dyslexiebehandeltrajecten worden steeds korter door de grote druk op de zorgkosten. Waar de gemiddelde behandelduur tien jaar geleden nog bijna zestig weken was, is dat tegenwoordig pakweg veertig weken. Dat is heel jammer, want langere behandeling blijkt effectiever. Wetenschappers en ontwikkelaars van RID hebben de afgelopen jaren, gesteund door de gemeente Rotterdam, hard aan een oplossing gewerkt. Met trots presenteren wij onze ‘Digitale dyslexiebehandelaar’ die wij vanaf januari gaan gebruiken voor kinderen die dan aan hun traject beginnen.
Wat is de Digitale dyslexiebehandelaar?
De Digitale dyslexiebehandelaar is slimme software die de rol van de behandelaar kan nabootsen. Deze software is in staat kinderen op het juiste moment de juiste instructie te geven en om oefeningen precies aan te laten sluiten bij het niveau en bij de leerdoelen. Ook biedt de software een zeer motiverende leeromgeving, waarin het kind met tussendoelen werkt, beloningen krijgt en zelf invloed heeft op het verloop.
De Digitale dyslexiebehandelaar kan zo lang gebruikt worden als nodig is. Hier zijn verder geen kosten aan verbonden."
Vervangt de Digitale behandelaar dan de traditionele behandelaar?
We zien dit instrument niet als een vervanging, maar als een aanvulling om de behandelduur en daarmee de effectiviteit te kunnen vergroten, onafhankelijk van beleid of budget.
Het kind volgt gewoon op de vertrouwde manier behandeling met ons programma CODE en werkt wekelijks samen met een vaste behandelaar. Maar nu komt het: zodra dit voorbij is, doet de behandelaar een stapje terug en krijgt het kind toegang tot de Digitale dyslexiebehandelaar. Het kind werkt dan circa 20 weken zelfstandig met deze adaptieve software. De behandelaar treedt in deze periode nog wel op coach. De ouders van het kind krijgen een training om hun kind zo goed mogelijk te kunnen begeleiden. Na afloop van deze laatste fase volgt de eindmeting van de behandeling. Als er aanleiding is om nog verder te werken met de digitale dyslexiebehandelaar, dan kan dat gewoon. Dit hulpmiddel kan zo lang gebruikt worden als nodig is. Hier zijn verder geen kosten aan verbonden.
De rol van school
In de laatste fase van de dyslexiebehandeling bij RID, maar ook na afloop, kunnen leerlingen ook op school met de Digitale dyslexiebehandelaar werken. Hier zijn voor school geen kosten aan verbonden. Het kind krijgt passende instructie en oefeningen en kan zelfstandig werken. Voor onderwijsprofessionals is er een e-learning beschikbaar om kinderen optimaal te kunnen begeleiden en ook de RID-coach biedt de helpende hand.
De kracht van onze behandeling
Met een deskundige, intensieve dyslexiebehandeling geven wij kinderen de benodigde springkracht om een mooie sprong vooruit te kunnen maken. Onze dyslexiebehandeling bevat alle technieken, waarvan bewezen is dat ze werken. Wij verwerken doorlopend nieuwe wetenschappelijke inzichten en innovaties in de behandeling. Samen werken wij aan meer vaardigheid in én zelfvertrouwen bij het lezen en spellen.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b