NRO-onderzoek | #Book
#BOOK
#BOOK is gebaseerd op een succesvol boekenclubprogramma afkomstig uit de Verenigde Staten (Polleck, 2022) dat is aangepast aan de Nederlandse situatie. #BOOK is bedoeld om jongeren kennis te laten maken met het persoonlijk belang van literatuur.
Bij #BOOK wordt het belang van literatuur niet gekoppeld aan schoolwerk of toetsen, maar aan de eigen ontwikkeling. Door fictie te lezen, leren jongeren om kritischer te kijken naar de wereld en zichzelf. Door boeken op een niet-schoolse manier in te zetten, komen ook leerlingen die weinig affiniteit hebben met lezen op een laagdrempelige en betekenisvolle manier in aanraking met literatuur. Via literatuur krijgen zij inzicht in hoe karakters uit boeken problemen oplossen, en middels gesprekken over boeken worden zij gestimuleerd om na te denken over hun visie op en ideeën over de maatschappij.
De drie doelstellingen van #Book
- het inzetten van literatuur ter bevordering van zelfreflectie en sociaal-emotioneel leren. Door teksten te lezen die aansluiten bij de belevingswereld van adolescenten, en door een verwijzing te maken naar hun dagelijks leven, kunnen gedachten, situaties en zorgen besproken worden.
- het stimuleren van de leesattitude en leesmotivatie door literatuur in te zetten als middel voor persoonlijke groei, los van schoolse leerdoelen, en door leerlingen literatuur te laten lezen en bediscussiëren met leeftijdsgenoten.
- het verbeteren van het begrijpend lezen, door actieve processen als co-constructie van de betekenis van de tekst, het bediscussiëren van tekstinterpretaties en het koppelen van de tekstinhouden aan persoonlijke ervaringen.
NRO Onderzoek
Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft als doel om met kennis uit onderzoek de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs te verbeteren. Dat doet het NRO door onderwijsonderzoek te coördineren en te financieren, en door de resultaten uit dit onderzoek toegankelijk en bruikbaar te maken voor de onderwijspraktijk en het onderwijsbeleid.
Het NRO stimuleert een wetenschappelijke onderbouwing van keuzes in het onderwijs. Ze onderschrijven het belang van het gebruiken van resultaten uit onderwijsonderzoek. Het is vervolgens aan praktijkprofessionals, zoals leraren en schoolleiders, en beleidsmakers om deze onderzoeksresultaten te verbinden met hun ervaringskennis en kennis van de context waarin zij werken.
Het onderzoek naar #BOOK wordt uitgevoerd in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Volgend schooljaar zullen zij de interventie evalueren, onder leiding van Roel van Steensel.
#BOOK ervaren?
Het Altra College Bleichrodt heeft al gewerkt met #BOOK. Lees hun bevindingen én de ervaringen van leerlingen in dit artikel: ‘Een boek als spiegel’.