Voor de intern begeleider
Selecteer een andere categorie:
Hoe help je leerlingen ook bij schrijfopdrachten zorgvuldig te spellen?
17 februari 2025Het is voor iedere leerkracht zo herkenbaar: tijdens het dictee schrijft de leerling ‘hoofd’ keurig met een d om het een paar dagen later in een vrije schrijfopdracht toch weer als ‘hooft’ te spellen. Hoe komt het dat woorden die leerlingen lijken te kennen in de ene opdracht, ineens misgaan in de
- Spellingonderwijs
Hoe help je leerlingen ook bij schrijfopdrachten zorgvuldig te spellen?
Het is voor iedere leerkracht zo herkenbaar: tijdens het dictee schrijft de leerling ‘hoofd’ keurig met een d om het een paar dagen later in een vrij
- Voor het onderwijs
Hulpmiddelen op school voor leerlingen met dyscalculie
Heb je een leerling met dyscalculie in de klas? Dan zijn er een aantal mogelijkheden om in te zetten als extra ondersteuning. Wat kun je inzetten en
- Voor het onderwijs
Een aangepaste leerroute voor rekenen: waarom, wanneer en hoe?
Het liefst wil je als leerkracht je leerlingen natuurlijk op een zo hoog mogelijk (reken)niveau laten uitstromen aan het einde van de basisschool. He
- Voor het onderwijs
Rekenen op de basisschool verbeteren
Goed leren rekenen op de basisschool is belangrijk om je te kunnen redden in het dagelijks leven. Het versterken van rekenvaardigheden is voor veel s
- Spellingonderwijs
Help, mijn leerling spiegelt letters!
Wanneer kinderen leren lezen en schrijven, is het in het begin voor velen nog lastig de tekens altijd goed te onderscheiden en herkennen. Wat nu als
- Voor het onderwijs
Hoe en wanneer breng jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart?
Hoe en wanneer brengen je collega's en jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart? Misschien niet een vraag waar je elke dag bij stilstaat, maar
- Rekenonderwijs
Tips om rekenangst te verminderen (deel 3)
Rekenangst kan een behoorlijke impact hebben op het welbevinden van het kind, het rekenniveau en zelfs op de keuze voor opleidingen en werk. Daarom i
- Spellingonderwijs
Waarom schrijft mijn leerling sommige woorden nog fonetisch?
Je herkent het misschien wel, je groep-6-leerling past de spellingregels best goed toe, maar schrijft toch nog regelmatig woorden fonetisch. Hoe komt
- Rekenonderwijs
Rekenniveau en rekenangst: kip-en-ei verhaal (deel 2)
Leerlingen met rekenangst presteren gemiddeld lager op rekentaken. Maar de vraag is: Krijg je last van rekenangst doordat je slecht bent in rekenen e