Voor de leerkracht
Selecteer een andere categorie:
Wanneer zijn serious games écht van waarde in de klas?
5 mei 2025De digitalisering van het onderwijs heeft de hooggespannen verwachtingen vooralsnog niet waar kunnen maken. Er gaan zelfs stemmen op om de ipads te weren uit de klas. Dat is misschien wat rigoureus, aangezien er wel degelijk bewijs is dat apps van toegevoegde waarde kunnen zijn. We moeten vooral kr
- Voor het onderwijs
Wanneer zijn serious games écht van waarde in de klas?
De digitalisering van het onderwijs heeft de hooggespannen verwachtingen vooralsnog niet waar kunnen maken. Er gaan zelfs stemmen op om de ipads te w
- Spellingonderwijs
Hoe help je leerlingen die moeite met spelling hebben en houden?
Wanneer jouw leerling vastloopt met spelling, dan werken we in Nederland met het continuüm van onderwijs en zorg, ook wel het RTI-model (Response To
- Spellingonderwijs
Hoe help je leerlingen ook bij schrijfopdrachten zorgvuldig te spellen?
Het is voor iedere leerkracht zo herkenbaar: tijdens het dictee schrijft de leerling ‘hoofd’ keurig met een d om het een paar dagen later in een vrij
- Spellingonderwijs
Help, mijn leerling spiegelt letters!
Wanneer kinderen leren lezen en schrijven, is het in het begin voor velen nog lastig de tekens altijd goed te onderscheiden en herkennen. Wat nu als
- Leesonderwijs
Verhogen van de leesmotivatie: tips uit de klas van collega's
In september vroegen wij onze nieuwsbriefabonnees om hun tips voor het verhogen van de leesmotivatie bij hun leerlingen met ons te delen. Op deze pag
- Voor het onderwijs
Hoe en wanneer breng jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart?
Hoe en wanneer brengen je collega's en jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart? Misschien niet een vraag waar je elke dag bij stilstaat, maar
- Rekenonderwijs
Tips om rekenangst te verminderen (deel 3)
Rekenangst kan een behoorlijke impact hebben op het welbevinden van het kind, het rekenniveau en zelfs op de keuze voor opleidingen en werk. Daarom i
- Spellingonderwijs
Waarom schrijft mijn leerling sommige woorden nog fonetisch?
Je herkent het misschien wel, je groep-6-leerling past de spellingregels best goed toe, maar schrijft toch nog regelmatig woorden fonetisch. Hoe komt
- Rekenonderwijs
Rekenniveau en rekenangst: kip-en-ei verhaal (deel 2)
Leerlingen met rekenangst presteren gemiddeld lager op rekentaken. Maar de vraag is: Krijg je last van rekenangst doordat je slecht bent in rekenen e