kind met hart

Doorverwijzen bij (mogelijke) dyscalculie (IEP)

Wanneer je als school gebruikt maakt van IEP, dan zijn er specifieke aandachtspunten bij de doorverwijzing voor dyscalculie-onderzoek en -begeleiding. Wij vertellen je op deze pagina graag meer.

Stappenplan doorverwijzen bij vermoeden van dyscalculie - IEP-afname

Bij aanmelding voor een dyscalculieonderzoek voert RID eerst een screening uit. Daarbij wordt onder andere gekeken hoe groot de achterstand is, hoelang de rekenproblemen al bestaan en hoe goed en effectief de geboden hulp is geweest. Wanneer school het IEP-leerlingvolgsysteem gebruikt, is het relatief lastiger om te bepalen hoe ernstig de achterstand is en hoelang de problemen al bestaan. School dient voor een goede beoordeling bepaalde informatie aan te leveren.

Benodigde informatie van school bij het IEP-leerlingvolgsysteem

  • Welke toets is afgenomen (welke versie)
  • De toetsresultaten (ontwikkelscore en beheersingsniveau)
  • De voortgangsgrafiek met daarin de 1F lijn, de 1S lijn en het landelijk gemiddelde. Selecteer bij de voortgangsgrafiek de juiste normlijnen
  • De leergroei op rekenen
  • Detailscores
  • De DLE. Deze wordt niet standaard uitgedraaid bij IEP. DLE is uit te draaien door een export te maken of in het LAS (Parnassys/Esis) te kijken

Van belang bij afname van de IEP-toetsen:

  • Bij de IEP is het de bedoeling dat passend getoetst wordt. Als de toets uit het huidige jaar niet wordt behaald (geen resultaat), dient een toets uit een lager leerjaar afgenomen te worden.
  • Andersom is het ook belangrijk, dat als een lagere toets wordt afgenomen en deze wordt beheerst, er ook een hogere toets wordt afgenomen om te zien wat het hoogst haalbare beheersingsniveau is.
iep en dyscalculie

*De DLE zegt alleen iets, wanneer er op de juiste manier passend getoetst is. Als 5a beheerst wordt, maar 5b is niet getoetst, dan is niet te zeggen of de leerling een hoger DLE zou hebben behaald, indien dit niveau wel getoetst was.

** Indien een lagere toets is afgenomen dan het leerjaar waarin de leerling zit, moeten deze gegevens voorzichtig geïnterpreteerd worden. Als een leerling de toets van een lager leerjaar beheerst (bijv. 5a wordt beheerst, terwijl de leerling in groep 7 zit), dan zal de prestatie op het onderdeel 'getallen en bewerkingen' of de leergroei mogelijk niet opvallen. Er is dan echter wel sprake van een behoorlijke achterstand.

Wanneer je als intern begeleider of leerkracht wel vermoedt dat er sprake is van ernstige rekenproblemen, maar de scores op de IEP-toetsen voldoen niet aan bovenstaande richtlijnen, dan kun je altijd contact met ons opnemen voor overleg.