- Ouder & kind
- SpringKr8 | Zorg bij dyslexie
- Dyslexiebehandeling
- Resultaten en effect
Resultaten en effect
Een dyslexiebehandeling is vaak erg intensief voor jou en je kind. Maar fijn om te weten: het harde werk levert ook resultaat op.
Onderzoek naar effect
In samenwerking met universiteiten doen wij al vele jaren onderzoek naar de effectiviteit van onze dyslexiebehandeling. Enkele van de resultaten uit deze onderzoeken vind je rechts in het kader. De onderzoeken zijn gepubliceerd in verschillende gerenommeerde nationale en internationale wetenschappelijke tijdschriften. Wij zijn trots dat onze aanpak zich kan meten met de beste behandelmethodes wereldwijd.
In vogelvlucht
- Onze dyslexiebehandelmethode CODE verbetert de lees- en spellingvaardigheid significant
- Deze effecten zijn blijvend
- De effecten zijn daadwerkelijk toe te schrijven aan de behandeling
- Het leesnetwerk in het brein verbetert zichtbaar
- De effecten houden stand ondanks individuele verschillen (bijv. in achtergrond, geslacht, leeftijd, woordenschat en intelligentie)
Ook op de cliënttevredenheid presteren we al jaren uitstekend. In 2021 gaven cliënten ons een 8.5. De behandelaar krijgt gemiddeld een 8.8.
Onze publicaties
Publicaties over onderzoek naar de effectiviteit van onderdelen van onze behandeling:
- Fraga González et al. (2017). Contributions of letter-speech sound learning and visual print tuning to reading improvement: Evidence from brain potential and dyslexia training studies. Brain Sciences, 7, 10.
- Vaessen, A., & Gerretsen, P. (2017). Specialistische behandeling van dyslexie: Ieder zijn eigen tempo! Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 56, 392-407.
- Fraga González et al. (2016). Responsivity to dyslexia training indexed by the N170 amplitude of the brain potential elicited by word reading. Brain & Cognition, 106, 42-54.
- Aravena et al. (2016). Predicting responsiveness to intervention in dyslexia using dynamic assessment. Learning and Individual Differences, 49, 209-215.
- Žarić et al. (2015). Crossmodal deficit in dyslexic children: practice affects the neural timing of letter-speech sound integration. Frontiers in Human Neuroscience, 9, 369.
- Fraga González et al. (2015). A randomized controlled trial on the beneficial effects of training letter-speech sound integration on reading fluency in children with dyslexia. PLoS ONE, 10(12).
- Vaessen, A., Gerretsen, P., & Ekkebus, M. (2014). Verbetering van leestempo bij (zeer) ernstige dyslexie met een computerondersteunde, fonologisch gebaseerde behandeling: korte en lange termijn effecten. Stem-, Spraak-en Taalpathologie, 19, 58-102.
- Aravena, S., Snellings, P., Tijms, J., & van der Molen, M. W. (2013). A lab-controlled simulation of a letter–speech sound binding deficit in dyslexia. Journal of experimental child psychology, 115(4), 691-707.
- (2011). Effectiveness of computer-based treatment for dyslexia in a clinical care setting: Outcomes and moderators. Educational Psychology, 31, 873-896.
- (2008). Efficacy of a psycholinguistic treatment of dyslexia: External and internal validity. In Iwald & Pierce, Language development: Learning and disorders. Hauppauge, NY: Nova Science.
- (2007). The development of reading accuracy and reading rate during treatment of dyslexia. Educational Psychology, 27, 273-294.
- Tijms et al. (2005). A computerised treatment of dyslexia: Benefits from treating lexico-phonological processing problems. Dyslexia, 11, 22-40.
- (2004). A process-oriented evaluation of a computerised treatment for dyslexia. Educational Psychology, 24, 767-791.
- Tijms et al. (2003). Long-term effects of a psycholinguistic treatment for dyslexia. Journal of Research in Reading, 26, 121-140.
- Gerretsen, P., Vaessen, A., & Ekkebus, M. (2003). Het effect van een psycholinguïstische behandeling bij kinderen en volwassenen met dyslexie. Tijdschrift voor remedial teaching, 2, 4-11.
NKD-keurmerk
Wij werken volgens de hoge kwaliteitseisen van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD) en onderscheiden ons hierbij met excellenties in wetenschap, beleid, praktijk en opleiding. Lees meer