Leergang Leesspecialist

Wil jij het verschil maken in de leesvaardigheid en leesmotivatie van alle leerlingen? Volg dan de 4-daagse leergang Leesspecialist.

Word dé expert in leesonderwijs binnen jouw school

Wil jij het verschil maken in de leesvaardigheid en leesmotivatie van alle leerlingen? Deze 4-daagse leergang geeft je de kennis, vaardigheden en hulpmiddelen om een doeltreffende leesspecialist te worden en een positieve impact te hebben op de leesontwikkeling van alle leerlingen op jouw school.

Wat kun je verwachten?

Dag 1 | Jouw rol als leesspecialist

Lees meer

Samen met je schoolleider of IB’er/KC’er krijg je meer inzicht in jouw rol, taken en verantwoordelijkheden van leesspecialist op jouw school. Je verdiept je kennis over het belang van lezen en de leesontwikkeling van leerlingen. Je krijgt antwoord op de vragen hoe een leerling leert lezen en wat het belang van leesmotivatie hierbij is. Ook maken we een start met signaleren en reageren bij problemen met het leren lezen.

Dag 2 | Effectief leesonderwijs in de onderbouw

Lees meer

We zoomen in op het (voorbereidend) leesonderwijs in groep 1 t/m 3. Je vertaalt jouw opgedane kennis over effectieve leesdidactiek naar jouw onderwijspraktijk. Je krijgt zicht op wat dit betekent voor jouw rol als leesspecialist in de school. Ook de professionele schoolcultuur komt aan bod.

Dag 3 | Voortgezet technisch lezen & leesbegrip

Lees meer

Op deze dag staat het voortgezet technisch leesonderwijs centraal. Je leert hoe leerlingen de stap maken naar vloeiend lezen en welke instructie past bij deze fase van de leesontwikkeling. Hierbij blijven we de koppeling maken met de leesmotivatie van leerlingen en de meest effectieve aanpak om deze te bevorderen. Ook besteden we aandacht aan lezen met begrip en gaan we in op de rol van anders- en meertaligheid bij het technisch en begrijpend lezen. Je vertaalt je opgedane kennis en inzichten naar wat dit betekent voor jouw rol als leesspecialist in de school.

Dag 4 | Leesonderwijs in de bovenbouw & verbeterplan

Lees meer
We zoomen in op het leesonderwijs in de bovenbouw van de basisschool en bespreken hoe het leesonderwijs er in groep 7 en 8 idealiter uitziet. Ook staan we stil bij het signaleren van leerlingen met leesproblemen en vertellen we hoe deze leerlingen het beste geholpen kunnen worden in de verschillende fases van de leesontwikkeling. We gaan hierbij ook in op het opbouwen van een leerlingdossier voor het verwijzen bij een vermoeden van dyslexie. Ten slotte leer je hoe je, vanuit jouw rol als leesspecialist, onderzoek kunt doen naar je eigen onderwijspraktijk en hoe je een verbeterplan opstelt voor jouw school.

Praktische informatie

Lees meer

De eerstvolgende leergang in maart 2026:

Locatie: Maarssen

Investering: € 2500,-

Vier lesdagen van 9.30 tot 15.30 uur:

  • wo 11 maart 2026
  • wo 8 april 2026
  • wo 13 mei 2026
  • wo 10 juni 2026

Heb je vragen over deze leergang, of interesse in een teamvariant van deze leergang voor jouw school of stichting? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag.

De trainers van de leergang Leesspecialist

Sebastián Aravena

RID Taal Rekenen

Leontine le Blanc

RID Taal Rekenen

Floor Stolwijk

ZIEN in de Klas

Karlijn Scholte Lubberink

ZIEN in de Klas

De trainers

Sebastián Aravena | RID Taal Rekenen

Sebastián is als directeur Inhoud & Ontwikkeling verantwoordelijk voor alle onderwijs- en zorgdiensten van RID Taal Rekenen. Sinds Sebastián als ontwikkelingspsycholoog afstudeerde aan de UvA houdt hij zich op allerlei manieren bezig met lezen en spellen. Zo heeft hij lange tijd kinderen begeleid met lees- en spellingmoeilijkheden, is hij gepromoveerd op onderzoek binnen dit thema en geeft hij al jaren les op pabo’s, universiteiten en bij Rino en King nascholing. Hij zet zich vooral in om kennis vanuit wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. In dat kader schreef hij samen met Madelon van den Boer het boek: Effectief lees- en spellingonderwijs: Informatie, inspiratie en ideeën bij praktische vragen.

Leontine le Blanc | RID Taal Rekenen

Leontine is werkzaam als onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen en is gespecialiseerd in lees- en spellingonderwijs. Zij geeft trainingen en ondersteunt schoolteams met consultatie en bij verschillende duurzame trajecten zoals de inrichting van ondersteuningsniveaus. Leontine heeft ruime ervaring in het regulier en speciaal basisonderwijs, in de rol van leerkracht, remedial teacher en leescoördinator. Ze is een bevlogen spreker en adviseert ouders en schoolteams met veel enthousiasme over het versterken van hun leesopvoeding en onderwijs. Naast haar werk als onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen, is zij ook eigenaar van een eigen advies- en RT-praktijk.

Floor Stolwijk | ZIEN in de Klas

Na jarenlange ervaring als leerkracht, intern begeleider en leescoördinator in het primair onderwijs, is Floor als onderwijskundig adviseur en interim IB/KC’er werkzaam bij ZIEN in de Klas. Zij is gespecialiseerd in taal- leesonderwijs en didactisch handelen. Met grote betrokkenheid en enthousiasme helpt zij scholen zich te ontwikkelen door samen te werken aan nog beter onderwijs voor alle kinderen.

Karlijn Scholte Lubberink | ZIEN in de Klas

Karlijn is binnen ZIEN in de Klas vooral werkzaam in de dyslexietak. Ze houdt zich bezig met het ontwikkelen en doorontwikkelen van de dyslexiebehandelmethode en de remediërende methode voor op school. Karlijn zet haar creativiteit en passie voor onderwijs het liefst in om zo veel mogelijk kinderen gelukkig te zien, zowel in haar individuele begeleidingen als in haar rol als regiebehandelaar.

Naar boven