OefenKr8 | NT2
Wist je dat wij ook RT-ondersteuning bieden speciaal voor leerlingen met een anderstalige achtergrond?
RT-ondersteuning voor leerlingen met een anderstalige achtergrond
Ongeveer een kwart van de leerlingen in het basisonderwijs heeft een migratieachtergrond. Een percentage dat naar verwachting zal stijgen. Bij een groot deel van deze kinderen zal thuis (naast Nederlands) ook een andere taal gesproken worden.
Thematische, intensieve aanpak
OefenKr8 | NT2 is speciaal ontwikkeld om leerlingen met een anderstalige achtergrond zo optimaal mogelijk verder te helpen met betekenisvolle interactie en intensieve, talige ondersteuning. Onder deskundige begeleiding gaan de leerlingen (groep 4 t/m 8) intensief aan de slag met de RT-methode.
Didactische bouwstenen
- Klankvaardigheid: We hebben aandacht voor klanken die in de moedertaal niet-betekenisonderscheidend zijn en daardoor extra oefening nodig hebben. Ook de fonologische verwerking (o.a. auditieve analyse/synthese en klankpositie) komt aan bod.
- Lees- en spellingvaardigheid: We trainen de lees- en spellingvaardigheid stapsgewijs en op maat, zowel op woord- als zinsniveau.
- Woordenschat: De thuistaal speelt hierbij een ondersteunende rol. Bij het leren van een tweede taal integreert de leerling deze in een bestaand taalnetwerk. Het gebruik van en het wisselen met de thuistaal (codewisseling) helpt meertalige kinderen hierbij.
- Gespreksvaardigheid en zinsbouw: De leerlingen voeren gesprekjes aan de hand van thema’s en schrijven korte zinnen. We oefenen hierbij de zinsbouw (het maken van zinnen door woorden te combineren) en het woordgebruik (o.a. werkwoorden en voorzetsels).
De leerlingen gaan thematisch aan de slag in een rijke, aansprekende leeromgeving. Ze leren door te doen en doen ervaringen op met concrete materialen binnen de specifieke context van het thema. Dit bevordert het leren en het toepassen van taal. Ieder thema heeft dezelfde opbouw. De remedial teacher start met het bespreken van een vertelplaat. Hierna oefenen de leerlingen met een aantal woorden uit het thema met de klanken, het lezen en spellen. Ook oefeningen voor gespreksvaardigheden en aanvullend materiaal, bijvoorbeeld video’s en (prenten)boeken, dragen zorg voor extra variatiemogelijkheden binnen het thema.
Vraag of direct van start?