
Welke hulpmiddelen bieden scholen bij dyslexie?

Hulp vanuit school
Scholen voor primair- en voortgezet onderwijs bieden basisondersteuning aan leerlingen met dyslexie. Dit is verplicht. Hoe de hulp eruitziet verschilt per school. Sommige scholen hebben een uitgebreid ondersteuningsaanbod. Leerlingen kunnen dan gebruikmaken van veel verschillende hulpmiddelen. Op de basisschool kan je denken aan remedial teaching, werken in een stille ruimte of het gebruik van een koptelefoon en schriftelijke en/of digitale hulpmiddelen. Het VO biedt bijvoorbeeld ook spellingcontrole op de computer, extra toetstijd, pauzes en aangepaste toetsen (bijvoorbeeld mondeling in plaats van schriftelijk). Voor leerlingen met dyslexie bij wie het niet lukt om de spellingregels goed te automatiseren, kan een soort ‘hulpkaart’ helpen. Zo werken we bij RID met een geheugensteun. Hiermee kunnen zij opzoeken welke regel ze moeten toepassen bij het schrijven.
Dyslexie op de middelbare school
Middelbare school leerlingen met dyslexie hebben vaak meer tijd nodig om informatie te verwerken. Ze kunnen baat hebben bij langere toetstijd en meer of langere pauzes. Zo kunnen zij zich beter richten op de inhoud van een tekst en de informatie in hun eigen tempo begrijpen en verwerken. Dit helpt bij het verhogen van de concentratie en draagt bij aan het verminderen van stress. Twintig procent extra toetstijd is meestal voldoende, maar dit percentage kan in overleg met de school aangepast worden. Leerlingen kunnen soms ook vrijstelling krijgen van spellingtoetsen om hen enigszins te ontlasten op het gebied van spelling aangezien dit voor hen een lastig onderdeel is.
Waar scholen rekening mee kunnen houden
Naast bovenstaande maatregelen verkleint vooraan in de klas zitten de kans op afleiding, zorgt het voor een betere concentratie en het optimaal opnemen van informatie. Vanuit school is het ook prettig om met het volgende rekening te houden:
- Dyslectische leerlingen krijgen liever geen onverwachte voorleesbeurt. Dit vinden ze lastig en zo voorkom je dat ze het gevoel hebben dat zij voor de hele klas falen.
- Beperk de hoeveelheid boeken die zij verplicht op het voortgezet onderwijs moeten lezen voor verschillende vakken.
- Het bieden van extra leestijd geeft leerlingen de ruimte een stuk tekst goed op te nemen omdat het automatiseren van de tekst meer moeite kost. Wat daarnaast ontlast is een mondelinge instructie, dit wordt sneller opgepikt dan het zelf lezen.
- Verder biedt een huiswerkklas voor leerlingen met dyslexie een goede ondersteuning en verlichting bij het plannen en organiseren van het huiswerk.