Hulpmiddelen op school voor leerlingen met dyscalculie

27 januari 2025

Heb je een leerling met dyscalculie in de klas? Dan zijn er een aantal mogelijkheden om in te zetten als extra ondersteuning. Wat kun je inzetten en wanneer? Op deze pagina delen wij een aantal tips.

Gebruik van hulpmiddelen

  • Wij raden aan de leerling altijd kladpapier te laten gebruiken. Dit ontlast het werkgeheugen én geeft de leerkracht de kans om de denkstappen van een leerling te volgen en hierop in te spelen.
  • Hulpmiddelen als formuleboekjes en stappenplannen met bepaalde rekenfeitjes (bijv. een overzicht van maateenheden) en tafelkaarten kunnen voor sommige kinderen helpend zijn. Dit kan hun werkgeheugen ontlasten, waardoor ze zich beter kunnen richten op de kern. Bij Cito zijn hulpmiddelen officieel niet toegestaan. Tegelijkertijd wordt ook aangegeven, dat scholen hier beredeneerd van af kunnen wijken (bijv. door wel een tafelkaart toe te staan, als vaststaat dat een leerling de keertafels echt niet onder de knie krijgt). Dit moet dan wel vermeld worden. Bijvoorbeeld door te vermelden dat de leerling niveau X behaalt, mits hij/zij gebruik kan maken van een tafelkaart).
  • Op de middelbare school mogen bij toetsen en examens alleen door het CvTE (College van Toetsen en Examens) goedgekeurde formulekaarten gebruikt worden.

Hoe kunnen wij helpen?

Als je leerling moeite heeft met leren rekenen, en passende oefenstof en remediëring niet het gewenste resultaat heeft, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Is de rekenachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyscalculie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.

Lees meer over onderzoek & behandeling

Meer lezen

Naar boven