Veelgestelde vraag: ‘Ondersteuningsniveaus, wat houdt dat eigenlijk in?’

24 april 2024

  • RID Taal Rekenen
Leerlingen krijgen op school in verschillende vormen ondersteuning om hun ontwikkeldoelen te halen. Voor de ene leerling volstaat het reguliere lesaanbod in de klas, voor een andere leerling is extra, ‘gestapelde’ ondersteuning nodig.

De benaming van de niveaus waarop een leerling ondersteund wordt verschilt van school tot school. Wij gebruiken hiervoor de term ‘ondersteuningniveaus’. Op de website van Dyslexie Centraal is een uitgebreide toelichting te vinden van de vier ondersteuningsniveaus die onderscheiden worden. De geboden ondersteuning is cyclisch ingericht, met een doelgerichte beschrijving in plannen en bijbehorende evaluatie.

Een andere, veelvoorkomende indeling van de niveaus is een opdeling in niveau 1 t/m 3 binnen de school, aangevuld door niveau 4 en 5 buiten de school. De verschillende benamingen overlappen en kunnen kort samengevat als volgt omschreven worden:

  • (Ondersteunings)niveau 1: regulier onderwijs/ondersteuning (voor alle leerlingen).
  • (Ondersteunings)niveau 2: bij onvoldoende ontwikkeling leerlingen ondersteuning bieden in de groep (door aanpassing van individueel programma).
  • (Ondersteunings)niveau 3: als de leerling ondanks de aanvullende begeleiding op niveau 2 onvoldoende vooruitgaat, extra ondersteuning bieden op school, maar buiten de groep door de inzet van interne of externe specialisten (bijv. remedial teaching).
  • (Ondersteunings)niveau 4: als de extra hulp niet voldoende effect heeft, is intensieve ondersteuning/zorg buiten de school noodzakelijk (bijv. bij dyslexie of dyscalculie).
  • Niveau 5: verwijzing naar een andere school (SBO of SO).

Gestapelde zorg

Belangrijk te beseffen is dat de niveaus ‘gestapelde zorg’ betreft. Dat wil zeggen dat de ondersteuning aan leerlingen zich stapelt. Alle leerlingen krijgen onderwijs op het eerste niveau, een groep daarvan heeft behoefte aan meer en krijgt ook ondersteuning op niveau 2. Is dit niet voldoende, dan volgt daarbovenop hulp op niveau 3 (ondersteuning op niveau 1 en 2 loopt door). Dit geldt ook als een leerling (dyslexie/dyscalculie)zorg op niveau 4 krijgt. Ook dan dient de ondersteuning op niveau 1 t/m 3 door te lopen om de ontwikkeling van het kind zo optimaal mogelijk te stimuleren.

Op de website van Dyslexie Centraal vind je een handreiking met praktische handvatten voor de invulling van de ondersteuningsniveaus 2 t/m 4.

RID-ondersteuning op verschillende niveaus

RID versterkt het onderwijs met ondersteuning in verschillende vormen op niveau 1 t/m 4. Wij bieden jouw leerling (en jouw team) ondersteuning op alle niveaus:

Korte vraag of een afspraak maken?

Op deze website vind je veel informatie over de wijze waarop wij het onderwijs ondersteunen. Wij kunnen ons voorstellen dat je toch nog vragen hebt, of misschien even wilt sparren over een leerling. Neem dan gerust contact met ons op voor een kort overleg, of om een (vrijblijvende) afspraak te plannen. Wij horen graag van je

Meer lezen

Naar boven