Sebastián Aravena
RID Taal Rekenen
Wil jij het verschil maken in de leesvaardigheid en leesmotivatie van alle leerlingen? Volg dan de 4-daagse leergang Leesspecialist.
Wil jij het verschil maken in de leesvaardigheid en leesmotivatie van alle leerlingen? Deze 4-daagse leergang geeft je de kennis, vaardigheden en hulpmiddelen om een doeltreffende leesspecialist te worden en een positieve impact te hebben op de leesontwikkeling van alle leerlingen op jouw school.
In deze leergang, ontwikkeld door RID Taal Rekenen en ZIEN in de Klas, leer je over:
De 3 rollen van de leesspecialist
De 4 basisprincipes van goed leesonderwijs
Evidence-informed werken
Samen met je schoolleider of IB’er/KC’er krijg je meer inzicht in jouw rol, taken en verantwoordelijkheden van leesspecialist op jouw school. Je verdiept je kennis over het belang van lezen en de leesontwikkeling van leerlingen. Je krijgt antwoord op de vragen hoe een leerling leert lezen en wat het belang van leesmotivatie hierbij is. Ook maken we een start met signaleren en reageren bij problemen met het leren lezen.
We zoomen in op het (voorbereidend) leesonderwijs in groep 1 t/m 3. Je vertaalt jouw opgedane kennis over effectieve leesdidactiek naar jouw onderwijspraktijk. Je krijgt zicht op wat dit betekent voor jouw rol als leesspecialist in de school. Ook de professionele schoolcultuur komt aan bod.
Op deze dag staat het voortgezet technisch leesonderwijs centraal. Je leert hoe leerlingen de stap maken naar vloeiend lezen en welke instructie past bij deze fase van de leesontwikkeling. Hierbij blijven we de koppeling maken met de leesmotivatie van leerlingen en de meest effectieve aanpak om deze te bevorderen. Ook besteden we aandacht aan lezen met begrip en gaan we in op de rol van anders- en meertaligheid bij het technisch en begrijpend lezen. Je vertaalt je opgedane kennis en inzichten naar wat dit betekent voor jouw rol als leesspecialist in de school.
De eerstvolgende leergang in maart 2026:
Locatie: Maarssen
Investering: € 2500,-
Vier lesdagen van 9.30 tot 15.30 uur:
Heb je vragen over deze leergang, of interesse in een teamvariant van deze leergang voor jouw school of stichting? Neem dan contact op met een van onze adviseurs. Zij helpen je graag.
Sebastián Aravena | RID Taal Rekenen
Sebastián is als directeur Inhoud & Ontwikkeling verantwoordelijk voor alle onderwijs- en zorgdiensten van RID Taal Rekenen. Sinds Sebastián als ontwikkelingspsycholoog afstudeerde aan de UvA houdt hij zich op allerlei manieren bezig met lezen en spellen. Zo heeft hij lange tijd kinderen begeleid met lees- en spellingmoeilijkheden, is hij gepromoveerd op onderzoek binnen dit thema en geeft hij al jaren les op pabo’s, universiteiten en bij Rino en King nascholing. Hij zet zich vooral in om kennis vanuit wetenschappelijk onderzoek te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de klas. In dat kader schreef hij samen met Madelon van den Boer het boek: Effectief lees- en spellingonderwijs: Informatie, inspiratie en ideeën bij praktische vragen.
Leontine le Blanc | RID Taal Rekenen
Leontine is werkzaam als onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen en is gespecialiseerd in lees- en spellingonderwijs. Zij geeft trainingen en ondersteunt schoolteams met consultatie en bij verschillende duurzame trajecten zoals de inrichting van ondersteuningsniveaus. Leontine heeft ruime ervaring in het regulier en speciaal basisonderwijs, in de rol van leerkracht, remedial teacher en leescoördinator. Ze is een bevlogen spreker en adviseert ouders en schoolteams met veel enthousiasme over het versterken van hun leesopvoeding en onderwijs. Naast haar werk als onderwijsexpert bij RID Taal Rekenen, is zij ook eigenaar van een eigen advies- en RT-praktijk.
Floor Stolwijk | ZIEN in de Klas
Na jarenlange ervaring als leerkracht, intern begeleider en leescoördinator in het primair onderwijs, is Floor als onderwijskundig adviseur en interim IB/KC’er werkzaam bij ZIEN in de Klas. Zij is gespecialiseerd in taal- leesonderwijs en didactisch handelen. Met grote betrokkenheid en enthousiasme helpt zij scholen zich te ontwikkelen door samen te werken aan nog beter onderwijs voor alle kinderen.
Karlijn Scholte Lubberink | ZIEN in de Klas
Karlijn is binnen ZIEN in de Klas vooral werkzaam in de dyslexietak. Ze houdt zich bezig met het ontwikkelen en doorontwikkelen van de dyslexiebehandelmethode en de remediërende methode voor op school. Karlijn zet haar creativiteit en passie voor onderwijs het liefst in om zo veel mogelijk kinderen gelukkig te zien, zowel in haar individuele begeleidingen als in haar rol als regiebehandelaar.