Nieuw! WoordKr8
Binnenkort krijgt KlankKr8 (voorbereidend leesonderwijs voor alle leerlingen in groep 2) een vervolg: WoordKr8 (interventie voor leerlingen op ondersteuningsniveau 2 en 3). KlankKr8 en WoordKr8 samen vormen een unieke combinatie in het leesonderwijs op ondersteuningsniveau 1 tot en met 3. Hiermee geef je alle leerlingen een stevige basis voor een vloeiende leesvaardigheid.
Samen sterk: KlankKr8 en WoordKr8
KlankKr8 en WoordKr8 samen vormen een unieke combinatie in het leesonderwijs op ondersteuningsniveau 1 tot en met 3. Hiermee geef je alle leerlingen een stevige basis voor een vloeiende leesvaardigheid.
KlankKr8: voorbereidend leesonderwijs in groep 2
KlankKr8 is speciaal ontwikkeld om alle leerlingen in groep 2 aan de hand van een geweldig ruimteavontuur kennis te laten maken met 45 klank-tekenkoppelingen en de basis van het leren lezen. Door deze vroege start bouw je aan een gelijke, solide uitgangspositie voor het leren lezen in groep 3. KlankKr8 bestaat uit drie bouwstenen: een klassikaal, interactief startprogramma, een adaptieve serious game en het LeerKr8-portaal, waarin je de vorderingen en knelpunten van je kunt leerlingen volgen.
WoordKr8 | Zwakkere lezers ondersteunen in groep 3 en 4
In groep 3 maken je leerlingen een nieuwe stap in het leesonderwijs. Ongeveer een kwart van de leerlingen heeft meer moeite met het leren lezen of een vastgesteld risico op leesproblemen. Door WoordKr8 in te zetten op ondersteuningsniveau 2 en 3 help je deze leerlingen vooruit en voorkom je extra achterstanden. Zij oefenen in een aansprekende leeromgeving met letter-klankkoppelingen, woorden, zinnen en teksten.
Stapsgewijs oefenen
Leerlingen starten met eenvoudige woorden, daarna volgen woorden met toenemende complexiteit. Eerst eenlettergrepige woorden met tweevoudige medeklinkerclusters op één positie (stap, mast), dan op twee posities (sport) en vervolgens met meervoudige medeklinkerclusters (strik, straks). Daarna komen ook meerlettergrepige woorden en de basisregels (stomme klanken, verenkelingsregel en verdubbelingsregel) aan bod.
Leerlingen oefenen op meerdere manieren met lezen, op woordniveau en in zinsverband. Innovatieve technieken zoals Reading Acceleration Program (RAP) zijn geïntegreerd in het programma. Ook oefenen leerlingen veelvuldig het verklanken van woorden en doen zij oefeningen en spelletjes om het fonologisch-orthografisch bewustzijn te vergroten.
Wat maakt WoordKr8 uniek?
- Motiverend: Leerlingen oefenen met woorden lezen in een geweldig avontuur met doelgerichte game-elementen, die de aandacht vangen en vasthouden. Door WoordKr8 tijdig in te zetten voorkom je onnodige frustratie en kun je de kans op ernstige leesproblemen verkleinen.
- Contextrijk: WoordKr8 speelt zich af in een bibliotheek, leerlingen verzamelen tijdens het ‘spelen’ woorden binnen een zinvolle, betekenisvolle context.
- Adaptief: De inhoud past zich aan op het niveau en de prestaties van de leerling. WoordKr8 vermijdt actief situaties, waarin een leerling ‘vastzit’. De stof blijft hierdoor gevarieerd en gericht op vooruitgang.
- Begeleiding: Inzet van niet-professionele tutoren mogelijk (zowel op ondersteuningsniveau 2 als 3). Vorderingen van leerlingen zijn te volgen in het LeerKr8-portaal.
- Extra oefening: Leerlingen kunnen ook thuis met WoordKr8 aan de slag.
- Doorlopende lijn (ondersteuningsniveau 1 t/m 4): WoordKr8 gaat verder waar KlankKr8 ophoudt en vormt een doorlopende lijn in didactische en taalkundige benadering met SpringKr8 (eventueel benodigde dyslexiezorg op ondersteuningsniveau 4). Deze drie methodieken zijn ook afzonderlijk inzetbaar.
Meer weten over WoordKr8?
Wil jouw school vrijblijvend meer weten over WoordKr8, laat het ons weten op deze pagina. Wij sturen je dan een bericht met meer informatie, zodra we dit kunnen delen.