
KlankKr8 | Serious game
KlankKr8 is dé game voor kleuters die zich voorbereiden op het lezen, beginnende lezers, nieuwkomers én kinderen die wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken bij het lezen.

Een vliegende start voor leren lezen
Klikkend door een kosmos van letters en klanken en een wirwar van sterrenbeelden vol uitdagingen, traint je kind op een leuke manier de basis van het vloeiend lezen. De app helpt je kind letters, klanken en vooral de koppelingen daartussen goed te leren.
Door de game te spelen leert je kind alle 45 klanken te herkennen en snel en goed de koppeling naar de juiste letter te maken. Deze ‘lettervloeiendheid’ is een voorwaarde om vloeiend en goed te leren lezen.

KlankKr8 is in 2023 onderscheiden met de Dutch Game Award in de categorie ‘Applied Games’.

10 jaar wetenschappelijk onderzoek
De KlankKr8-app is gebaseerd op meer dan 10 jaar wetenschappelijk onderzoek. Het trainen van letter-klankkoppelingen wordt zeer grondig aangepakt voor een optimaal leereffect.

Zelfstandig zien, horen en oefenen
- De app helpt spelenderwijs het brein van je kind gevoeliger te maken voor klank-tekenkoppelingen, zodat deze beter onthouden worden.
- Je kind oefent zelfstandig en in een eigen tempo de koppelingen met behulp van de sprekende astronaut.
- Leuk en leerzaam: kinderen ervaren de app echt als game en zijn hierdoor gemotiveerd om te blijven spelen.
- Je kind ziet niet alleen de letters wanneer ze de klanken horen, maar ziet ook de mondbeweging die erbij hoort en de manier waarop de lucht de mond verlaat bij het uitspreken van de klank.

Compleet en adaptief
- Kinderen leren de koppelingen nog beter, als ze intensief met de vorm bezig zijn. Daarom kunnen ze in de app ook de vormen van de letters met hun vinger schrijven, een raketje wijst ze de weg.
- De klanken komen door elkaar aan bod. Daardoor kan je kind ook in een vroeg stadium al oefenen met klanken in de context van woorden.
- Het spel is adaptief: juist die koppelingen die je kind moeilijk vindt, komen vaker terug.

Wetenschappelijke basis
Als psycholoog in de ontwikkelingspsychologie en neuropsychologie promoveerde dr. Sebastián Aravena in 2017 op onderzoek naar het leren van de correspondenties tussen letters en klanken en de relatie daarvan met leesvloeiendheid. Hieruit vloeide in 2017 de eerste versie van de game voor de behandeling van dyslexie voort. Inmiddels is de game uitgebouwd tot een uitgebreide app voor ieder kind thuis en op school. Geïnteresseerd in de wetenschappelijk achtergronden?