Rekenangst: kenmerken en oorzaken (deel 1)

28 oktober 2024

  • dr. Anniek Vaessen
“Jongens en meisjes, vandaag ga we even een rekentoetsje doen om te kijken hoeveel jullie nog weten van de afgelopen weken” zegt de juf opgewekt. “O nee” schiet het door Iris heen. “Ik kan dit niet, ik wil dit helemaal niet!” Ze voelt haar hart sneller te keer gaan en krijgt een naar gevoel in haar buik. Ze pakt haar pen en voelt dat haar handen beginnen te zweten. De juf komt langs en legt het blaadje op haar tafeltje neer. Iris kijkt naar de sommen en voelt de paniek opborrelen. “Ik snap hier niks van, ik ben ook zo dom!”. Wezenloos staart ze naar de sommen. Haar hoofd voelt helemaal leeg. Ze kijkt om zich heen en ziet iedereen hard aan het werk. “Waarom kan iedereen dit en ik niet?” Nogmaals kijkt ze naar de sommen. Ze hebben hier afgelopen periode aan gewerkt in de klas, maar ze kan echt niet bedenken wat ze moet doen om de sommen op te lossen…. Ze voelt de tranen branden achter haar ogen. Het liefst zou ze hard wegrennen.

Rekenangst komt best vaak voor

Iris heeft last van rekenangst. Rekenangst is kort gezegd een gevoel van spanning, hulpeloosheid en angst wanneer je met getallen of sommen wordt geconfronteerd. De schattingen over hoe vaak rekenangst voorkomt lopen uiteen, maar een behoorlijk deel (5-17%) van de basisschoolkinderen, middelbare scholieren en volwassenen heeft er last van. Zowel jongens als meisjes kunnen hier last van hebben, maar bij meisjes komt het vaker voor. Rekenangst komt soms samen voor met algemene faalangst, maar de angst kan ook specifiek op het gebied van rekenen voorkomen.

Omgevingsfactoren

Denk daarnaast ook aan omgevingsfactoren:

  • Manier van feedback geven: Rekenangst wordt sneller ontwikkeld als er veel nadruk wordt gelegd op de prestaties (i.p.v. feedback gericht op inzet) of wanneer fouten niet worden gezien als iets om van te leren.
  • Manier van rekeninstructie geven: De manier waarop de rekeninstructie wordt gegeven en de mate waarin de leerkracht zijn aanpak aan kan passen aan de behoeftes van een kind is ook van belang. Veel kinderen die moeite hebben met rekenen hebben veel baat bij instructie op begripsniveau (met fysieke rekenmaterialen) en aan stap-voor-stap instructie. Als de aanbieding te snel gaat of meteen op een te abstract niveau wordt gegeven, zal dit voor sommige kinderen leiden tot het gevoel er niks van te begrijpen. Dit kan weer leiden tot gevoelens van stress en angst.
  • Houding leerkracht: De eigen houding van de leerkracht ten opzichte van rekenen/wiskunde is belangrijk. Zeker meisjes zijn gevoelig hiervoor: als een vrouwelijke leerkracht angst laat zien op gebied van rekenen kan dit overgenomen worden door de leerling.
  • Houding ouders: Onderzoeken tonen aan dat de houding ten opzichte van rekenen/wiskunde van ouders invloed kan hebben. Als een ouder steeds benadrukt hoe moeilijk rekenen wel niet is of zelf angst ervaart bij het rekenen, zal een kind rekenen ook eerder ervaren als iets negatiefs. Ook een hoge druk vanuit ouders om goed te presteren op school kan rekenangst in de hand werken.
  • Stereotypering: Er heerst de opvatting dat meisjes minder goed zijn dan jongens op rekenen (ook al is dat objectief gezien niet zo: uit cijfers van CBS¹ van een paar jaar geleden bleek dat jongens en meisjes ongeveer gelijk scoorden op wiskunde bij hun eindexamen). Door deze stereotype opvatting kunnen meisjes een minder sterk zelfbeeld op het gebied van rekenen ontwikkelen.

Bronnen

Lees meer
Links en filmpjes:

Nederlandstalige boeken over dyscalculie met informatie over rekenangst:

  • Milikowski, M. (2012). Dyscalculie en Rekenproblemen: 20 obstakels en hoe ze te nemen. Amsterdam: Boom uitgevers.
  • Van Luit., H. (2018). Dit is Dyscalculie: achtergrond en aanpak. Tielt: Lannoo campus.
  • Van Oostendorp, M., & Milikowski, M. (2022). Zorgplan Dyscalculie en rekenproblemen: een handleiding voor het primair onderwijs. Amsterdam: Boom uitgevers.

Herkenbaar? Meer weten?

Heb jij kinderen met rekenangst in de klas? In deze driedelige serie duiken we diep in het onderwerp rekenangst. Met deel 2 ‘Rekenniveau en rekenangst: kip-en-ei-verhaal’ en afsluitend deel 3 ‘Tips om rekenangst te verminderen’.

Heb jij nog goede tips of vragen over dit onderwerp? Neem contact op met de onderwijsadviseur in jouw regio.

Hoe kunnen wij helpen?

Als je leerling moeite heeft met leren rekenen, en passende oefenstof en remediëring niet het gewenste resultaat heeft, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Is de rekenachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyscalculie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.

Lees meer over onderzoek & behandeling

Meer lezen

Naar boven