Leesmotivatie: wat doe je en hoe blijf je bij?

3 maart 2025

  • Janneke van Eijndhoven & Leontine le Blanc
Kinderen leren lezen is een van de belangrijkste (en mooiste!) opdrachten die er voor een school weggelegd is. Om een goede lezer te worden, moet je gemotiveerd zijn. Maar gemotiveerd raak je vooral als je beter leest. Je moet de eerste stappen in je leesontwikkeling hebben gezet, voordat je lezen überhaupt leuk kunt gaan vinden. Bovendien laat onderzoek zien dat leerlingen niet van veel lezen goed gaan lezen, maar dat ze van goed lezen veel gaan lezen. Kortom, het is erg belangrijk de leesvaardigheid zo vroeg mogelijk te stimuleren.

Dat alles begint met voorlezen, het goed technisch leren lezen, leesstrategieën aangereikt krijgen, opbouw van woordenschat en kennis van de wereld. En natuurlijk een stimulerende leesomgeving met een rijk boekenaanbod, waarbij leerlingen aan de voorkant gemotiveerd worden om te lezen in plaats van achteraf gecontroleerd worden. Hier kun je veel verschillende werkvormen voor inzetten.

Het belangrijkste hierbij is dat jij als leerkracht een voorbeeldfunctie hebt. Een leerkracht die met de leerlingen kan praten over de boeken, die een leerling kan helpen bij het kiezen van een boek, die een leerling aan ‘het beslissende boek’ kan helpen (het boek waardoor een leerling áán gaat op lezen), die leerlingen kan voordoen hoe hij leest (modelen). Dus een leerkracht met kennis van boeken en een leerkracht die zelf ook deze boeken leest.

Met het hele team aan de slag met leesonderwijs?

Goed leesonderwijs maak je met alle teamleden samen. Een gerichte training is een effectief middel om samen, op eenduidige wijze te werken aan meer leesvaardigheid en leesplezier bij je leerlingen. RID kan hierbij helpen met bijvoorbeeld de teamtrainingen Effectief lees- en spelingonderwijs in de klasVan leesfrustratie naar leesmotivatie, Feedback bij technisch lezen en spellen en Een goede leesstart in de onderbouw. 

Meer weten? Lees verder

Meer lezen

Naar boven