
Leesmotivatie: wat doe je en hoe blijf je bij?

Dat alles begint met voorlezen, het goed technisch leren lezen, leesstrategieën aangereikt krijgen, opbouw van woordenschat en kennis van de wereld. En natuurlijk een stimulerende leesomgeving met een rijk boekenaanbod, waarbij leerlingen aan de voorkant gemotiveerd worden om te lezen in plaats van achteraf gecontroleerd worden. Hier kun je veel verschillende werkvormen voor inzetten.
Het belangrijkste hierbij is dat jij als leerkracht een voorbeeldfunctie hebt. Een leerkracht die met de leerlingen kan praten over de boeken, die een leerling kan helpen bij het kiezen van een boek, die een leerling aan ‘het beslissende boek’ kan helpen (het boek waardoor een leerling áán gaat op lezen), die leerlingen kan voordoen hoe hij leest (modelen). Dus een leerkracht met kennis van boeken en een leerkracht die zelf ook deze boeken leest.

Op de hoogte blijven
Als leerkracht kun je natuurlijk niet alles lezen wat er is. Hoe kun je toch op de hoogte blijven van het huidige boekenaanbod? Wij geven je graag enkele tips!
Wat kun je doen?
- Luister podcasts over jeugdliteratuur. Aanraders hierbij zijn De Grote Vriendelijke Podcast en De Leesdetectives, waarbij circa twee keer per maand nieuwe boeken worden besproken en schrijvers worden geïnterviewd. Ook in andere podcasts gaat het vaak over de rol van lezen in het onderwijs en de lezende leerkracht. Een recente podcast hierover is met Martin Bootsma: Moet een leraar lezen?
- Volg schrijvers, uitgevers, boekenwinkels, andere lezende leerkrachten op social media. Daarin worden vaak recent verschenen boeken besproken.
- Bekijk maandelijks de Top 40 Kinderboeken. Dat is een lijst met de meest gewaardeerde, in plaats van meest verkochte kinderboeken.
- Lees de tijdschriften Stach en Hebbes! van uitgeverij Lemniscaat. Deze tijdschriften verschijnen twee keer per jaar en zijn gratis af te halen bij de boekenwinkel. In de tijdschriften vind je net uitgegeven en nog te verschijnen (prenten)boeken, leesfragmenten, opdrachten en prijsvragen om samen met de klas te doen.
- Doe (met de klas) mee met de Boekenbingo. Een langlopend leesbevorderingsevenement waarin 60 geselecteerde titels van kinderboeken die afgelopen jaar uitgekomen zijn (uitgesplitst in onderbouw-middenbouw-bovenbouw) in vijf maanden gelezen moeten worden.
- Wissel gelezen jeugdboeken uit binnen je schoolteam (bijv. tijdens een bouwvergadering of in een interne nieuwsbrief). Zo inspireer je elkaar en ben je snel op de hoogte van de inhoud/onderwerpen van andere boeken.
- Lees ook onze leestips van nieuw verschenen boeken
- Wil je meer inspiratie over het bevorderen van leesplezier? Dat kan ook door onze training ‘Een leesgemotiveerde school en klas’ te volgen!


Met het hele team aan de slag met leesonderwijs?
Goed leesonderwijs maak je met alle teamleden samen. Een gerichte training is een effectief middel om samen, op eenduidige wijze te werken aan meer leesvaardigheid en leesplezier bij je leerlingen. RID kan hierbij helpen met bijvoorbeeld de teamtrainingen Effectief lees- en spelingonderwijs in de klas, Van leesfrustratie naar leesmotivatie, Feedback bij technisch lezen en spellen en Een goede leesstart in de onderbouw.