Leestips om de sleur te doorbreken

22 april 2024

  • Janneke van Eijndhoven & Leontine le Blanc
Als het einde van het schooljaar in zicht komt, is je inspiratie als leerkracht soms op en de spanningsboog van je leerlingen soms ook een stuk korter. Om je leerlingen tijdens remedial teaching én in de klas gemotiveerd te houden bij het lezen, kan het leuk zijn om eens af te wisselen in werkvormen. Wij geven je een aantal ideeën!

De rollen omgekeerd

Je leest als leerkracht of RT’er hardop, terwijl de leerlingen meelezen. Je maakt dan steeds opzettelijk een foutje, dat de leerlingen moeten ontdekken en verbeteren. Maak daarbij wel een overdreven foutje, zodat ze niet in de war kunnen raken. Dus bijvoorbeeld niet boek in plaats van doek, maar wel tafel in plaats van stoel of hotel in plaats van huis. Ook het aanpassen van de namen van de personages uit het verhaal naar de namen van je leerlingen is altijd een succes! Veel leerlingen vinden deze werkvorm heel leuk om te doen en het verhoogt hun zelfvertrouwen.

Invullezen

Ook bij deze werkvorm lees je als leerkracht of RT’er hardop, terwijl de leerlingen meelezen. Nu ga je echter geen foutje maken, maar laat je woorden weg. De leerlingen wijzen en lezen mee en zeggen het woord dat jij weglaat.

Oud en nieuw

Een leerling leest een zin. De volgende leerling (of jij) herhaalt deze zin en leest er een nieuwe zin bij. De volgende herhaalt de laatste zin en leest ook weer een nieuwe erbij. Er wordt dus steeds een ‘oude’ en ‘nieuwe’ zin gelezen.

Boekentips die kunnen helpen de sleur te doorbreken

Tijgers lezen, korte verhalen om zelf te lezen

Weten kinderen even niet meer welk nieuw boek ze nu moeten kiezen? In de serie Tijgerlezen van Uitgeverij Querido is nu een verzamelbundel verschenen met 12 korte, afgeronde verhalen die grappig en/of spannend zijn en zelf gelezen kunnen worden. Het uitgangspunt is hierbij niet het AVI-niveau, maar dat kinderen de verhalen graag willen lezen!

Voor de leesmotivatie en afwisseling is deze bundel erg fijn, omdat kinderen op deze manier in een kort verhaal kennis kunnen maken met personages zoals Rotkat, Bob Popcorn of Don & Sjon. Als ze enthousiast zijn, kunnen ze daarna in een volledig boek over deze personages duiken. Een heel laagdrempelige manier dus om kinderen te lanceren in een boek. Doordat het korte verhalen zijn, zijn ze allemaal los en door elkaar zelf te lezen én voor te lezen.

Het is een zachte dag vandaag van Rian Visser

Om de sleur te doorbreken is het ook goed om af te wisselen in genre. Poëzie is een heel fijn genre voor een kort lees-/taalmoment. ‘Een gedicht is een bonbonnetje van taal’ zei de nieuwe kinderboekenambassadeur Rian Visser in de Grote Vriendelijke Podcast. Haar nieuwste poëziebundel ‘Het is een zachte dag vandaag’ zit vol met deze taalbonbonnetjes. Er staan namelijk hele mooie gedichten in over fijne én moeilijke momenten die zullen zorgen voor herkenning, troost of inlevingsvermogen.

De gedichten zijn goed te begrijpen, waardoor ze geschikt zijn voor kinderen om zelf van te genieten. Maar ze hebben vaak ook een diepere laag die uitnodigt om over in gesprek te gaan. De tekeningen van Janneke Ipenburg lopen heel mooi over in het verhaal, vaak over de hele pagina. Een prachtige bundel dus voor kinderen om zelf eens iets anders te lezen of om als leerkracht uit voor te lezen.

De meest (fantastische) krankzinnige dieren ter wereld van Philip Bunting

Om af te wisselen in genre is een informatieboek ook heel leuk én leerzaam. In dit boek lees je per bladzijde (soms zelfs twee) over de meest krankzinnige, wonderbaarlijke dieren van elke vorm en soort. Onderaan een wat meer serieus en informatie stukje, maar…bij de afbeelding heeft ‘iemand’ gestreept en aangepast. De wetenschappelijke namen van de dieren zijn gewijzigd in grappige namen. Zo heet de wombat officieel vombatus ursinus, maar dit is aangepast naar kakkus kubus. We lezen vervolgens namelijk dat deze wombat dobbelsteenvormige uitwerpselen legt. Hiermee bakenen ze namelijk hun territorium af voor soortgenoten en door de kubusvorm blijven de drolletjes langer intact en rollen ze minder snel weg. Dit soort weetjes vinden kinderen geweldig leuk om te lezen. Ze leren tegelijk ook dat deze dieren zich aanpassen aan wat nodig is in hun leefomgeving.

Philip Bunting heeft zowel de originele tekst geschreven als de illustraties gemaakt. De illustraties zijn kleurrijk en speels, maar geven wel goed aan hoe de dieren eruit zien. De afwisseling van serieus vertellen (de fennek heeft wollige pootjes om over gloeiend heet zand te lopen in de woestijn) met humor (hij heeft ingebouwde vossensokken) maakt het heerlijk om te lezen. De vertaling is gedaan door Robbert-Jan Henkes.

Nog meer leestips? Bekijk ook deze boeken


Afwisselend oefenen met behulp van AVI-bundels

Om goed te leren lezen moeten kinderen veel oefenen. Omdat het een tijdrovend klusje is om voor iedere leerling geschikte korte verhalen te vinden, heeft RID meer dan 70 teksten van verschillende uitgeverijen gebundeld. In deze bundels vol TaalKr8 vind je afwisselende verhalen, gedichten en strips op verschillende AVI-niveaus. Je kunt de bundels onder meer gebruiken bij leesinstructie en -interventies.

Meer leesinspiratie?

Leeskilometers zijn erg belangrijk voor de leesvaardigheid van je leerlingen. Hoe kun je dit nu het beste aanpakken, hoe geef je de leesmotivatie een impuls? Wij delen graag enkele tips en achtergronden.

Lees meer

Meer leestips

Naar boven